Ofarliga rovdjur?

Jag har en lite idé om "farligheten" hos våra 4 stora rovdjur. De är näst intll ofarliga!

De som däremot är livsfarliga är älgarna...

Hur kan vi tillåta dessa i närheten av trafik mm. Hu många skadas inte eller tom dör varje år på grund av älgen?

Det är illa!

Anders
 
Jag har en lite idé om "farligheten" hos våra 4 stora rovdjur. De är näst intll ofarliga!

De som däremot är livsfarliga är älgarna...

Hur kan vi tillåta dessa i närheten av trafik mm. Hu många skadas inte eller tom dör varje år på grund av älgen?

Det är illa!

Anders

Det finns ju gott om fakta om hur farliga rovdjuren är:

http://www.rovdjur.se/pag,01,1,167,167,330.html

Älgar & Rådjur anfaller och skadar ca 800 personer/år, varav ca 10 st dör. Till det kommer att några jägare skjuter ihjäl sig själva eller jaktkamrater.

http://viltskadecenter.com/index.asp
 
Att vargstammen har potential till stark återhämtning efter den nära utrotning ur svensk fauna som tidigare bedrevs beror just på att älgstammen är så pass stor. Motsvarande gäller lodjur och rådjur. Jag, som vill se en livskraftig rovdjursstam i Sverige, tycker det är utmärkt att vi haft och har så pass stor älgstam och rådjursstam.

Men oavsett om man är för eller emot en livsklraftig rovdjursstam kan det vara bra att nyansera sig något. Att direktkonfrontationer mellan älg och människa är mer vanliga än mellan rovdjur och människa kan bero på, om man nu ska titta på det vanligaste rovdjuret björnen, att det finns drygt hundra gånger fler älgar än björnar.

Raskesven
 
Njo,människor skadar sig när dom nyss suttit på hästen.Det är inte riktigt samma sak,det är ju självförvållat.
Visst, just därför skrev jag inte att hästen ORSAKAR skadan.
Uppgiften kommer dessutom från veterinärstatistik och handlar med andra ord i första hand om arbetsskador, men även om skador på människor av djur i allmänhet. Förutom myggor då, Almgren.

MEN - och detta är det viktigaste - det jag ville ha sagt är att man kan visa vad som helst med siffror. För den skull är det inte säkert att man kommer fram till ett klok resultat.
 
MEN - och detta är det viktigaste - det jag ville ha sagt är att man kan visa vad som helst med siffror. För den skull är det inte säkert att man kommer fram till ett klok resultat.

Men man kan kanske vikta sakers farlighet så att man vet vad man ska förebygga.
Det är bättre att utrota älgar än att utrota rovdjur.
Det är bättre att lagstadga om ridväst än att utrota djur.
Nåt i den stilen...

Nu utesluter ju såklart inte en insats en annan, man vad gäller just riskanalyser är det ju nästan alltid så att man lägger ner för mycket energi på att bekämpa ofarliga saker samtidigt som man helt struntar i farliga saker.
 
Njo,människor skadar sig när dom nyss suttit på hästen.Det är inte riktigt samma sak,det är ju självförvållat.
peter
Precis som skador av häst är självförvållade pga att man valt att sätta sig på pållen så är ju t ex björnattacker också självförvållade, man har ju valt att befinna sig i dess habitat.
Stanna i stan, inomhus och öppna inte dörren...

Ps. Även om ordet "björn" förekommer i inlägget ber jag att slippa bli ytterligare ett offer i den blodiga björn/vagdebatten. Det är i viss utsträckning använt med humor här ovan Ds.
 
För rätt länge sen jagade jag med en äldre vän som var ortoped. Stukningar och fotledsbrott från hans yngre dagar skedde i skogen och skärgården, mot hans äldre dagar i stan vid trösklar och kantstenar, bilurstigning angav han som en särdeles farlig verksamhet....
Eftersom jag själv varit närvarande vid 5 getingbett i gommen antar jag att inte bara iraks mördarbin är farliga... Skorpionbett har jag sett att man helst skall undvika.
Av mindre rovdjur vill jag nämna hundar och kattor, betydligt fler bett än av vargar och lo. Inget fel på djuren men människor som inte förstår sig på dem stressar och skrämmer dem oftast. Men visst finns det sjuka och galna djur. Kombinationen med do människor är lätt förvärrande.
//J
 
Precis som skador av häst är självförvållade pga att man valt att sätta sig på pållen så är ju t ex björnattacker också självförvållade, man har ju valt att befinna sig i dess habitat.
Stanna i stan, inomhus och öppna inte dörren...

Ps.Det är i viss utsträckning använt med humor här ovan Ds.

Jo,men det är ju på så sätt att det är inte direkt oprovocerande att bestiga en häst,man kanske borde införa nån sorts 'körkort' eller åtm ett medgivande från hästens sida.Sen är väl inte naturen enbart 'djurens' (Människor är också djur) habitat,vi delar den alla.Men visst finns det folk som uppsöker problem,men dom är och förblir exempel på konsekvens av sitt handlande...


peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.