Finns vildren i Norden?

Jag var ute på en tur i helgen då det blev en diskussion om vildren. Enligt mina färdkamrater finns det fortfarande vildren kvar i Norge, men själv kan jag med stor säkerhet säga att jag någonstans har hört att den har försvunnit. Med försvunnit menar jag att det inte finns kvar några bestånd som inte har blandats upp med tamren eller haft förfäder som varit tamrenar. Kan någon styrka min teori eller är det bara inbillning att jag läst att vildrenen är utdöd i Norden.
 
På svalbard finns ju definitivt vildren (en lägre anpssad form). Sedan finns det vilda renar i södra Norge. Men jag tror inte att renen har hållits som seprat "tamdjur" under så lång tid (utan utbyte mellan tama och vilda djur) att det är eller någonsin har funnits någon större skillnad mellan tam- och vild- ren i Norden?
 
Re: Vildrenen finns kvar i Norge

Stadan; sa:
Dina färdkamrater har rätt. Det finns kvar vildren i södra Norges fjäll. I Sverige är den däremot utdöd.
http://www-umea.slu.se/MiljoData/webrod/Faktablad/rang_tar.PDF

mvh Staffan
Undrar vad det beror på att vildrenen inte självmant korsar gränsen mot Sverige. Har för mig att Frazze skrev något om att vildrenen normalt inte rörde sig över några större områden, men det är ändå lite märklig att ett vilt djur kan vara utrotat i Sverige men ändå hela tiden finnas i Norge. Och renen på andra håll företar ju vandringar, både tamrenen här och Cariboun i Kanada.

Raskesven
 
Re: Re: Vildrenen finns kvar i Norge

Raskesven; sa:
Undrar vad det beror på att vildrenen inte självmant korsar gränsen mot Sverige. Har för mig att Frazze skrev något om att vildrenen normalt inte rörde sig över några större områden, men det är ändå lite märklig att ett vilt djur kan vara utrotat i Sverige men ändå hela tiden finnas i Norge. Och renen på andra håll företar ju vandringar, både tamrenen här och Cariboun i Kanada.

Raskesven

Det finns renstaket vid norska gränsen, på den svenska sidan i norra dalarna och härjedalen så finns det samebyar som inte vill ha inbladning av vildrenar. Men om man nu anstränger sig så mycket att bevara myskoxen så borde man verkligen återinföra vildrenen i Sverige. Här finns ju verkligen möjlighet till utbyte mellan Norge och Sverige, vi ger dem vargar och de ger oss vildrenar.
 
Re: Re: Vildrenen finns kvar i Norge

Raskesven; sa:
Undrar vad det beror på att vildrenen inte självmant korsar gränsen mot Sverige.

Det är ett antal mil mellan vildrenarna väster om Gudbrandsdalen och svenska gränsen och knappast någon naturlig vandringsriktning för de norska vildrenarna. Men anledningen till att vi inte har vildrenar i Sverige är att de införlivats med tamrenarna. Detta framgår av citaten nedan från länken som Stadan gav ovan.

Thure

"De sista exemplaren i Sverige sköts, men vildrenens utdöende torde främst sammanhänga med
domesticeringen av renar varvid vilda renhjordar successivt införlivades med tamrenhjordar,
alternativt trängdes undan från renskötselområdena. Tamrenar som på senare tid förvildats och
därigenom praktiskt taget lever som vildrenar förekommer i någon utsträckning inom
renskötselområdet. Dessa betraktas dock juridiskt fortfarande som tamrenar. Under 1900-talet
pendlade antalet tamrenar i Sverige mellan som lägst cirka 160 000 till som mest, i slutet av 1980-
talet, drygt 290 000.

Åtgärder. Vildrenens möjligheter att få leva i Sverige genom återinplantering, spontan invandring
från Norge eller förvildande av tamrenar är helt beroende av renskötselns framtida utveckling. I
dagsläget synes enda möjligheten vara att de renskötande samerna själva väljer att hålla
vildrenstammar som alternativ till traditionell tamrenskötsel eller att man etablerar tillräckligt stora
områden med nationalparker som uteslutande hyser vild fauna. Några sådana planer föreligger
veterligt inte."
 
Re: Re: Re: Vildrenen finns kvar i Norge

thureb; sa:
Raskesven; sa:
Undrar vad det beror på att vildrenen inte självmant korsar gränsen mot Sverige.

Det är ett antal mil mellan vildrenarna väster om Gudbrandsdalen och svenska gränsen och knappast någon naturlig vandringsriktning för de norska vildrenarna.
.....
Hmm, men Gudbrandsdalen ligger ändå lämpligt till. Rakt österut ligger ju Fulufjället, där samernas renar aldrig har betat i någon omfattning att tala om. Känner och ser man också på lavatäcket som är av helt annan tjocklek än i övriga fjällvärlden. Mycket mat. Kanske vore idé att där återintroducera vildrenen?

Raskesven
 
De behöver ha lämpliga vinter och sommar beten, sedan är renar vanedjur som följer ledardjuren, som i sin tur har en massa erfarenhet.
 
En eventuell sådan stam skulle ganska tydligt inkräkta på de renskötande samernas intressen och torde därmed inte komma på fråga. En äkta vildrenstam i Sverige skulle antyda att det fanns en framtid för renen i landet utan samernas tamrenar, därmed skulle jag gissa att samerna är ungefär lika förtjusta i vildren som de är i varg eller järv.

MVH

Rickard
 
Rickard_; sa:
En eventuell sådan stam skulle ganska tydligt inkräkta på de renskötande samernas intressen och torde därmed inte komma på fråga. En äkta vildrenstam i Sverige skulle antyda att det fanns en framtid för renen i landet utan samernas tamrenar, därmed skulle jag gissa att samerna är ungefär lika förtjusta i vildren som de är i varg eller järv.
Klockren analys. Hur är det i södra Norge, finns det renskötsel med tamrenar på ung. samma ställe som vildrenarna? Kan vildrenarna samsas med renskötselns tamrenar i Finland?

Att plantera in vildren i Sverige är nog inte så politiskt opportunt idag.

/Staffan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.