Tuorpon-vargen märkt

Sarvi; sa:
Och med adress till Roland...
"Why don't you knock it off with them negative waves? Why don't you dig how beautiful it is out here? Why don't you say something righteous and hopeful for a change?" ;)
Det får jag nog av på alla Buddhist forum jag är med i, där finns det verkligen righteous people. Nää fan, jag försöker kasta lite pinnar i brasan - struntar i både vargar å vargforskare - men ingen bry.
- Patric var är du? Kom tillbaks, kom tillbaks ...

Not: righteous |?r? ch ?s| adjective
1 (of a person or conduct) morally right or justifiable; virtuous : he is a good, righteous man, I am sure | feelings of righteous indignation about pay and conditions. See note at moral .
2 informal perfectly wonderful; fine and genuine : righteous bread pudding.
 

avslutad210712

Gäst
Eftersom man i de flesta fall av tjuvjakt på rovdjur i norrbotten misstänker samerna för att vara skyldiga så tycker jag att man tagit ett väldigt bra grepp för att försvåra för dem att veta var vargen håller till.

"Den har fått en sändare på sig som gör att samebyar och naturbevakare kan hålla koll på var den är."
 
avslutad210712; sa:
Eftersom man i de flesta fall av tjuvjakt på rovdjur i norrbotten misstänker samerna för att vara skyldiga så tycker jag att man tagit ett väldigt bra grepp för att försvåra för dem att veta var vargen håller till.

"Den har fått en sändare på sig som gör att samebyar och naturbevakare kan hålla koll på var den är."
Vad är detta? Ett påhopp utan denss like på en yrkesgrupp och en minoritet! Var kan man tjuvjaga varg? Jo, där vargen finns. De flesta tjuvjägare är VÄRMLÄNNINGAR!

Här en Översikt över befintliga märkta vargar 1998-2006 inte många norrlandsvargar där inte.

En sida med VARGMÄRKNING VINTEREN 2006 "Totalt har nu 14 vargar sövts och märkts, 11 nymärkningar och 3 ommärkningar. Samtliga har fått radiosändare." Tydligen inte många GPS?

En karta så man hittar vargarna.
 

avslutad210712

Gäst
Rungá; sa:
avslutad210712; sa:
Eftersom man i de flesta fall av tjuvjakt på rovdjur i norrbotten misstänker samerna för att vara skyldiga så tycker jag att man tagit ett väldigt bra grepp för att försvåra för dem att veta var vargen håller till.

"Den har fått en sändare på sig som gör att samebyar och naturbevakare kan hålla koll på var den är."
Vad är detta? Ett påhopp utan denss like på en yrkesgrupp och en minoritet! Var kan man tjuvjaga varg? Jo, där vargen finns. De flesta tjuvjägare är VÄRMLÄNNINGAR!

Här en Översikt över befintliga märkta vargar 1998-2006 inte många norrlandsvargar där inte.

En sida med VARGMÄRKNING VINTEREN 2006 "Totalt har nu 14 vargar sövts och märkts, 11 nymärkningar och 3 ommärkningar. Samtliga har fått radiosändare." Tydligen inte många GPS?

En karta så man hittar vargarna.

Påhopp - javisst är det ett påhopp men ett som jag står för.

Nu är väl inte Tuorpon-vargen nere i Värmland vad jag vet utan jag menade mest ur norrbottnisk synvinkel.

Sen är jag medveten om att rovdjurshatet är utbrett i norrbotten även utanför samerna.

Och om samerna misstänks i de allra flesta fall av tjuvjakt (i norrbotten) på rovdjur så har jag en viss förståelse om samerna skulle göra det med tanke på att det är deras kapital som naggas i kanten.

Å andra sidan kallar jag det inte tjuvjakt det som hänt de senaste årtiondena i norrbotten utan ett rent djurplågeri där man använder skoter för att jaga och i en del fall köra över rovdjuren.
 
avslutad210712; sa:
Eftersom man i de flesta fall av tjuvjakt på rovdjur i norrbotten misstänker samerna för att vara skyldiga så tycker jag att man tagit ett väldigt bra grepp för att försvåra för dem att veta var vargen håller till.

"Den har fått en sändare på sig som gör att samebyar och naturbevakare kan hålla koll på var den är."

Borde man inte kunna märka alla jägare i de områden där det finns varg? Om en varg blir skjuten är det bara att kolla upp vilka jägare som var i närheten när det hände och kolla dessa lite bättre.

/Stellan
 
Frågan som jag besvarade var huruvida det finns någon sändare som inte kan pejlas av gemene man. Jodå, det gör det och man har även prövat den praktiskt. Den som vill veta exakt vilken sändare som använts i det aktuella fallet kan väl lämpligen kontakta Länsstyrelsen, så får vederbörande sin nyfikenhet stillad.
 
avslutad210712; sa:
../ Å andra sidan kallar jag det inte tjuvjakt det som hänt de senaste årtiondena i norrbotten utan ett rent djurplågeri där man använder skoter för att jaga och i en del fall köra över rovdjuren.
Du har helt rätt, det är inte ens tjuvjakt. Som fd. tjuvjägare vet jag att det finns en hederskodex bland tjuvjägare men den kan ibland naggas i kanten av alkohol. Men det var på den tiden skotern var slällsynt. Alltså: Det är skoterförare som dödar alla rovdjur i norrbotten.
 
Rungá; sa:
Du har helt rätt, det är inte ens tjuvjakt. Som fd. tjuvjägare vet jag att det finns en hederskodex bland tjuvjägare men den kan ibland naggas i kanten av alkohol. Men det var på den tiden skotern var slällsynt. Alltså: Det är skoterförare som dödar alla rovdjur i norrbotten.

Tror du att det räcker att radiomärka alla skoterförare?
 
Nu gäller det att hålla ordning på vargarna. Det är långt mellan Tuorpon) och Pessinki men det kan vara samma varg. Jag hittade en artikela om vargmärkningen på Sameportalen -Portalen är ett samarbete mellan Sirges, Tuorpon, Jåhkågasska, Udtjá och Sierri samebyar.

Vintern, ja nu kommer snön. Sameradion Morfar brukade stödutfodra med hö och hänglav. Men det var på den tiden det fanns skogar och hänglav. Nu måst de ha pellets som grisar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.