Dödsviruset vid gränsen

crazy; sa:
Strykarräven; sa:
Har redan bunkrat konserver och inhandlat ett pumphagel via Blocket. Fattas bara att tanka upp bilen så är jag klar att starta den nya civilisationen efter Trinity...

"Ska ni hosta, så hosta nån annanstans" har blivit mitt nya motto.

Det har väl sagts att det kommer en panepedemi med stor säkerhet när viruset börjar smitta från människa till människa. Så det är nog inget att skämta om då det kommer att dö många människor i världen och även i Sverige.

Mao inget ont om att skämta men man skall inte vara naiv.
[Ändrat av crazy 2006-02-16 kl 15:55]
Hur menar du? Naiv?

Naiv, synonym till godtrogen, användningen skiljer sig i att naiv används om mera barnsligt godtrogna saker

På vilket sätt är Rävens uttalande naivt?

/Håkan
 
crazy; sa:
Det har väl sagts att det kommer en panepedemi med stor säkerhet när viruset börjar smitta från människa till människa. Så det är nog inget att skämta om då det kommer att dö många människor i världen och även i Sverige.

Mao inget ont om att skämta men man skall inte vara naiv.
[Ändrat av crazy 2006-02-16 kl 15:55]

Håller med. Mitt tal här ovan syftade på hur läget är just nu. Blir det en pandemi så är det...annorlunda. *harklar sig*
Sannolikheten att H5N1 blir ett människoburet virus är liten. Den virusinterna proteinkombinationen som skulle göra H5N1 till ett mänskligt killervirus a la år 1918 är statistiskt extremt sällsynt.
Men statistik är kanske inte riktigt lugnande, fast å andra sidan är statistik det enda som görs mot kärnkraft-betänkligheter. ;)
 
Håkan K; sa:
saker

På vilket sätt är Rävens uttalande naivt?

/Håkan

Jag vet inte om jag tycker räven uttalande är naivt men det kan vara. Jag tror en del inte tar faran på allvar. Jag tror till och med att de flesta svenskar inte vet att det sannolikt kommer en panepedemi som kan slå ut hela sjukvårdssystemet.

Rävens uttalande verkade lite ironiserat över faran. Det var allt.

Till skillnad från sacharen så har jag hört från epidemologiska? experter att det mer eller mindre är garanterat att viruset kommer att smitta människa till människa. Det vet man historiskt.

Men jag vet inte om det är h5870333? man pratar om då? Det är i alla fall viruset eller en variant snarare som härjat lite i syd-ost asien. Viruset kommer ju att mutera sig osv.

Mao Rävens skämtande kanske blir ett sant scenario.
[Ändrat av crazy 2006-02-16 kl 17:45]
 
Är inte den stora skillnaden mellan fågelinfluensan och de "vanliga influensorna" den _relativa_ dödligheten? Dvs andelen av de smittade människorna som faktiskt dött. Har fått för mig att det är en ganska stor andel. Eftersom fågelflunsan (än så länge i alla fall) verkar vara ganska svårspridd till människa kanske de absoluta dödssiffrorna är mindre intressanta än den relativa dödligheten.
//A
 
graylingman; sa:
Är inte den stora skillnaden mellan fågelinfluensan och de "vanliga influensorna" den _relativa_ dödligheten? Dvs andelen av de smittade människorna som faktiskt dött. Har fått för mig att det är en ganska stor andel. Eftersom fågelflunsan (än så länge i alla fall) verkar vara ganska svårspridd till människa kanske de absoluta dödssiffrorna är mindre intressanta än den relativa dödligheten.
//A

Vad jag hörde kunde man räkna med minst 100 000 smittade bara i Sverige som ett scenario?

Det är väl däför det diskuterats lite angående vaccin och produktion i fall att.

Jag tror i alla fall på att man skall förberedda sig på att det kan bli ganska allvarligt så att man inte står där ala Tsunami.
 
crazy; sa:
Vad jag hörde kunde man räkna med minst 100 000 smittade bara i Sverige som ett scenario?

Det är väl däför det diskuterats lite angående vaccin och produktion i fall att.

Jag tror i alla fall på att man skall förberedda sig på att det kan bli ganska allvarligt så att man inte står där ala Tsunami.
Det är nog minst sagt vanskligt att räkna på hur många som kan drabbas, hur många som dör etc. Och oavsett om så hela UD och Laila Freivalds byts ut mot superkompetenta, synska personer, så tror jag det blir svårt - för att inte säga omöjligt - att stoppa en pandemi. Detta givet worst case scenario, dvs att smittan sprids lika lätt som vanlig influensa, och dödar 40-50% av de drabbade. Sekundäreffekterna av ett sönderslaget samhälle med vatten och el ur drift etc är det inte ens lönt att räkna på.

Om man inte finge skämta med sånt som är dödligt, så vore tillvaron inte bara väldigt tråkig, utan kanske t o m omöjlig att hantera. Jag har en poäng utöver det rent lustiga i att föreställa sig situationen som skulle uppstå:

Det som gör min fundering kring vapen och konserver intressant (my opinion), är att den inte bara är en lättplockad poäng, en undanglidande nittitalsironi. Tvärtom, så ligger det inte så lite realistiskt tänkande i den funderingen, och jag dubbelironiserar inte!

Istället tror jag stenhårt på den metoden, och om det inte var så förb*nnat svårt att få tag på det där haglet, så är min plan klar. Tro inte att jag berättar vart jag tänker åka. Kalla mig naiv den som vill, men konserverna kommer att vara bra dyra, och nåde den som hostar!

Det som gör min spekulation så intressant, är kombinationen med den fatalistiska övertygelsen att om viruset kommer (i skepnad som ovan under "worst case scenario"), så tror jag det blir omöjligt att stoppa på organiserat vis. Det blir till att vänta ut sattyget. Kolla på "28 dagar senare" så förstår ni!
 
serie0506.gif


Kent Brockman: “Professor, without knowing precisely what the danger is, would you say it’s time for our viewers to crack each other’s heads open, and feed on the goo inside?”

Professor: “Yes I would, Kent.”
[Ändrat av Sarvi 2006-02-16 kl 21:02]
 
Vad jag förstått det som så kommer det att bli allvarligt men vi kommer att veta att och när det kommer då det börjar i asien och sedan sprids.


Vi lär ha vaccin och antibiotika hjälper så det är inte så många som dör. Mest gamla kan jag tänka mig.

Men det blir nog en ganska tuff tid och sjukvården och andra instanser lär gå på knäna. Men det lär inte bli någon katastrof då vi trots allt har en bra infrastruktur och organisation.

Det är snarare i afrika som folk lär dö som flugor.
 
Fågelsmitta mellan människor bevisad

När människor kan smitta varandra med influensavirus från fågel ökar risken för att ett dödligare virus skapas.



Under 2004 spreds så kallad fågelinfluensa i åtta asiatiska länder. Då smittades 44 människor (varav 32 dog) av sjuka fåglar. I New England Journal of Medicine rapporteras nu om det första bevisade fallet av dödande smitta mellan människor.

Det skedde i Thailand i höstas, och den avlidna var mor till en flicka som insjuknat efter att ha smittats av fåglar. Modern vårdade flickan utan skyddsutrustning och avled sedan i lunginflammation. Även flickans moster insjuknade, men hon överlevde. Hos båda kvinnorna fann läkarna influensavirus av typen H591.

Smitta mellan människor ökar risken för en pandemi, det vill säga en mycket smittsam sjukdom som sveper över världen. Om en person som smittas med fågelinfluensavirus samtidigt bär på mänskliga influensavirus kan de olika virustyperna utbyta genetiskt material. I värsta fall skapas ett virus som är mycket smittsamt mellan människor, men mot vilket vi saknar både vaccin och verksam behandling.

Men det finns inte någon anledning till panik, anser Annika Linde, professor i klinisk virologi vid Smittskyddsinstitutet. En orsak är att det krävs stora förändringar för att ett virus ska öka sin smittsamhet.

- I de få fall där människor faktiskt smittats har de varit utsatta för mycket stora virusdoser, vare sig de hanterat sjuka fåglar, deras virusbemängda avföring eller sjuka människor. Det som krävs för ökad smittsamhet är att viruset förändrar sin ytstruktur, så att det lätt kan ta sig in i människoceller. Sådana förändringar kan naturligtvis ske, men har troligen inte skett ännu för i så fall skulle vi se en snabb ökning av antalet smittade, säger hon och fortsätter:

- Sars-utbrotten under 2003 var en bra generalrepetition av den situation vi står inför nu. Då reagerade Världshälsoorganisationen och enskilda länder mycket snabbt och lyckades isolera de människor som smittats och kunde på så sätt begränsa sjukdomen.

http://www.fof.se/?id=05304a
 
De som har störst möjlighet att överleva är alla som sitter och skriver dessa djupsinniga råd och anslyser på utsidan. De kan möjligen smittas av Nyxem.E.

Jag var bara tonåring då jag insåg att det här kommer att gå käpprätt åt helvete. Man kan inte göra slut på allt och tro att det varar för evigt.

Soppan tar slut till bilarna, skogen växer inte snabbare för att man skall producera ett mervärde och så länge vi inbillar oss att vi lever skilda från jorden, vattnet och vinden kommer vi att vandra mot slutet av den här tiden.

Naturen är i obalans för att vi missbrukar den. Stormar, isar som smälter, tsunamis, jorbävningar, erosioner som täcker hela städer, bränder, fågelinfluensa och djuren beter sig underligt.

Sjukdommar sprider sig fort över hela jorden därför att vi reser omkring hela tiden. Virus muterar fortare, epedemier kommer snabbare och det enda vi kan vara fullständigt säkra på är att en dag dör vi.

I morgon skall jag på långprommenad. Trevlig helg!
 
Det var ju riktigt optimistiska ord, det där.

Förstår vad du menar men hoppas ändå att saker och ting fortsätter existera och funka.

Nu ska försvarsmaktens ABC-specialenheter komma till Rügen eftersom de lokala myndigheterna inte klarar uppgiften.

Ansvarige förbundsministern har varit där idag, med honom kom en massa journalister och tv-folk som var både vid svan-stränderna och i kringliggande hönsfarmer utan att desinficera sig och sin utrustning!! Ibland undrar jag verkligen om det inte finns någon gräns för mänsklig dumhet.
Som sagt, allting verkar vara lite u-landsmässigt.

Kanske blir det lite mer ordning och reda efter dagens ministerbesök och med försvarsmakten på plats. Men å andra sidan...viruset bryr sig inte om soldaterna och har ju redan påträffats i Frankrike idag. Hur är det med Danmark?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.