Tält för barnfamilj

OM pris inte skulle vara ett problem för barnfamiljer (har själv en 2år och en 3mån) vilket det sällan är ;) (för man har ändå inte råd).

Då skulle jag satsa på ett sådant här för familjeturer.

http://www.holmeslet.no/index.htm

Ståhöjd på 1,80 och gott om plats för 4:a vuxna. Eftersom ni är fler att slå upp det så är det nog inga problem. Lucka i golvet så mat kan lagas inomhus vid mygg och/eller dåligt väder.

// EmSt
 
Ferret III Vaude

Vaude Ferret III för 3.795 kr kanske skulle passa? 800 gram mer än motsvarande Hilleberg.

Bs4223va.gif
 
Har liknande "problem", men vi har fyra barn. Jag är dessutom lång (205 cm) så tältet måste ha bra med "liggyta".

Vi kommer inte vandra några längre sträckor utan det blir snarare bil till camping så vikten spelar mindre roll. Jag är däremot mer knölig på priset. 1500 tycker jag är lagom, och är det dyrare än 3000 så känns det som för mycket pengar. Räknar man med att vi kommer spendera ca 5-10 nätter i tältet/år så blir det nästan billigare att ta in på vandrarhem, men jag vill vänja ungarna vid tält för att kunna ta ut dom på vandringar/cyklingar senare.

Det här är väl som att svära i kyrkan, men jag har kollat på tält på Rusta och dom verkar helt ok, för våra premisser. Hittade ett för ca 1900 som verkade ok.
På den dyrare sidan av skalan finns tält från Globetrotter där Eureka Eurofamily Tunnel" för 400 EUR eller "Black Bear Family" för 400 EUR som passar våra behov.

Åsikter? Det verkar halvknöligt att få in 2 vuxna och fyra barn i tält till ett hyffsat pris.

/Mattias
 
mlindstrom; sa:
Har liknande "problem", men vi har fyra barn. Jag är dessutom lång (205 cm) så tältet måste ha bra med "liggyta".

Kul att det är någon som vågar svära i kyrkan ;)
Har själv 4 barn och vill också vänja barnen med tält. Har tältat en del, både i fjällen och mer låglänt terräng men inte haft pengar att lägga på ett Hilleberg även om man kanske haft drömmar om det... Har använt en "kopia" (kommer inte ens ihåg vad det heter) i ett antal år och det har fungerat klockrent även i "helvetesväder". Har inte testat det under midvinterförhållanden men tvivlar inte en sekund på att det duger gott även där. Det jag fått pruta på är väl vikten.
Nåväl - familjetältet. Har letat ett tag och naturligtvis haft önskemål om både kvalitet, vikt och pris men eftersom användningsområdet kommer att vara ungefär samma som för dig så beställde jag ett i våras från - hör och häpna - Josefssons postorder för 1499:- (Sök på tält på http://www.josefssons.se - Familjetält för 6 personer)
Bättrade på ett par sömmar (infästningarna till tältlinorna - de tejpade sömmarna var klanderfria) och ska "inviga" det under en 3 veckorsperiod med start nästa vecka. Verkar vara helt ok för "campingförhållanden".
Så, med det användningsområde du beskriver och limiten vad gäller budgeten så funkar det nog alldeles utmärkt med lågprisvarianter à la Rusta. (En notis till pryl- och märkesfantasterna - Ja - jag skulle hellre köpa en rolls för pengarna bara de fanns ;))

Lycka till!

//IJ
 
Begagnat!

Köpte själv ett beg Hilleberg Keron 4 för under tusenlappen för några år sedan.
Med en tältbudget på 4000 kronor blir det ju pengar över till en massa annat också:)
 
Varför inte?

Det viktiga är ju att komma iväg ut med familjen och tälta. Skulle så småningom någon del av tältet mankera så gör ju inte det så mycket om man har bilen i närheten.

Så satsa ni på tält som passar er budget.

Thure
 
Fjällrävens Akka är helk ok för två vuxna och två barn. Visst är det som en ormgrop då minstingen sover tvärsöver oss andra.
Stor absid för packning och ev matlagning. Relativt lätt och enkelt att sätta upp. Fram för allt är det billigt i jämförelse med lyx Hilleberg.
Visst ligger Hillebergs i en annan division men vem tältar med familjen i extrema förhållanden?

Har haft Akka i några år och är klart nöjda.

Jonas
 
Outlets.

Även vi har barn och jag fann, till min stora glädje, att Hilleberg har en outlet på sin sajt. Där kan du köpa deras suveräna tält mycket billigare. Det kan vara returer eller tält som varit på någon mässa eller dylikt.
 
JW Yellowstone III

Min lösning på problemet blev ett Jack Wolfskin Yellowstone III, ett tremannatält med 180 cm bredd inuti. Jag har bara varit ute en natt, men kan ge lite första intryck (om nu nån bryr sig). En mer utförlig recension kommer när det fälttestats lite mer.

Let's be clear: det är inte ett Hilleberg att sätta upp. Med lite vilja går det nog att sätta upp det med ytter- och innertält ihop, eller snarare med yttertält först. Men om man sätter upp det enligt instruktion, med innertält först och sedan på med yttertältet, så går det hyfsat snabbt och enkelt. Två lika långa bågar bär upp tältet och en, som är avsevärt kortare (man lär inte blanda ihop dem, om jag säger så) spänner ut absiden.

Att det ska vara så infernaliskt svårt att sälja tält med tilltagna packpåsar fattar jag inte. Tältstängerna får helt enkelt inte plats om tältet är blött (vilket det var när jag rev det). Jag kommer nog skaffa två separata påsar och packa ytter- och innertält var för sig. Då slipper jag ju också helt att ens tänka tanken på att resa dem ihop ;)

Det är stort inuti. 125 cm vill jag minnas att höjden är specad till, och väggarna är hyfsat lodräta runt om. Det gör att det inte bara är rymligt utan också känns rymligt. Mitt levererades med ett GearLoft, traingelformat, och under det kan jag utan problem sitta på knä. Mycket bra att kunna klä på barnen utan att ha dem liggandes ner. Det gör det också lätt att sitta och äta frukost i tältet allihop.

GearLoft är för övrigt en höjdargrej (sic!), ett mycket bra sätt att bli av med alla småprylar på.

Absiderna är förvånansvärt rymliga. Jag uppskattar _verkligen_ att ha två absider, den ena för in- och utgående och den andra för packning. Det går in två ryggsäckar i en absid utan problem. Skor hamnar ju i den andra så klart. När jag testade det nu hade jag bara en ryggsäck, och det var inga som helst problem att ha den i samma absid som jag skötte frukoststöket i.

Innertältets ligglängd på 225 cm gör att man får in en hel del prylar i fotänden också. (Och om ingen är längre än typ 170 går det nog utmärkt att ligga på andra ledden i tältet. Jag är 180 och det är lite tight för mig. Det kommer nog dock att prövas, en fördel är att de ändar man då möjligen kommer åt är de mot absiderna, så man slipper ligga och skava yttertält.)

Yttertältet längs sidorna får man nog vara lite noga med att spänna ut, inner- och yttertält kommer annars lite för nära varandra för min smak.

Det var nog allt jag kommer på just nu. För 2250 kr känns det som ett OK köp. 4 kg väger det enligt spec, det kan jag leva med för ett 3,5-mannatält. Det närmaste i Hillebergväg är Keron 4, det väger 4,3 kg och då får jag en del som jag inte behöver (ska inte till nordpolen det närmaste halvåret i alla fall :)).
 
Lavvu

Ja, jag förstod att frågan gällde tält... Men vi har nyligen stått i samma situation, fast med tre barn. Våra tält var urvuxna, utslitna och med för trånga absider... Med barn runt 5-7 år tänker man gärna ett steg till - snart tar de inte ett steg utan sin bästis. Ett tält stort nog att sova i kan man lätt hitta för fyra personer, men att sitta inregnad i på tredje dagen? Med barn! En lättviktslavvu från Bison kostar mindre, ger mer utrymme och går från 5 personersstorlek att elda i. För oss betydde vikten ingenting, så vi valde blandväv och storleken 5-8 personer. Den kan vi tänka oss som sommarstuga! MVH Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.