Första natten i tält med fyraåring

Jag och fyraåringen ska tälta. Maken är tyvärr totalt ointresserad av friluftsliv, men inte barnen. Jag har ett tvåpersoners tält, och ska iväg med ett barn i taget, en natt åt gången. Först ut är fyraåringen.

Vad behöver vi ha med oss? Hjälp mig med packningen, det är flera år sedan jag var ute sist, och jag har aldrig tältat med barn. Vi ska till en liten strand där det finns eldplats. Stannar från eftermiddag till eftermiddag skulle jag tro...
Förutom det som är självklart (typ sovsäckar, kniv, ved, matlagningsgrejer, första hjälpen osv) finns det något jag verkligen MÅSTE ha med mig?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag har vandrat med båda mina när de varit 6 år (och nu i veckan som var vandrade vi hela familjen samma etapp, nu är ungarna 8 och 10 så jag har gått sträckan varannt år ungefär alltså:) och det är inte nåt sådär speciellt man behöver tänka på. Men det finns ju en del småsaker som man kanske inte tänker på.

Sysselsättningen kan vara ett problem, när jag skulle vandra med mina ungar såg jag till att lära dem spela kort (det kunde de inte innan). Det blev enkla grejer som Finns i sjön och liknande men de lärde sig snabbt att spela Vändtia också. En kortlek väger inte mycket (jag hittade tunna billiga plastkortlekar på en camping för ett par år sen, storleken är som vanliga kort men de är hälften så tjocka).

Myggbett kan bli fruktansvärt jobbiga för barn, kortisonkräm och kanske nåt som lindrar klådan (tavegyl tror jag det finns nåt som heter) kan vara ide.

Har barnet sovit i sovsäck förr? (Om ni nu ska köra sovsäck.) Vår grabb har inga problem att krypa ner i säcken men dottern har fortfarande svårt så hon ligger ofta till hälften utanför. En tunn fleecefilt kan då vara bra att ha så man kan lägga över de delar som sticker ut (armar och ben i alla fall). Så här års är det oftast varmt när man lägger sig men blir väldigt kallt och rått på natten.

En fyraåring har kanske också svårt med det här med att undvika att smutsa ner sig. Kladd med spilld mat och sånt var rätt jobbigt med sexåringarna...
 
Vi tältade första gången med vår lilla midsommarhelgen. Han var då 4 månader... En pannlampa skulle jag inte vilja vara utan! Annars tror jag att det mesta löser sig, men det kan vara skönt att ha händerna fria om man ska ut och kissa i mörkret. Lycka till!
 
nermander; sa:
[/i](tavegyl tror jag det finns nåt som heter)

Undvik Tavegyl om du skulle få det av läkaren. Jag fick det som sexåring, ½tablet á 1mg och första klass är i stort sett en dimma... Få saker har förbättrat mina studieresultat som introducerandet av Teldanex på Apoteket.

Någon skrev ombyten och det är mitt starkaste kort. För jävligt att vara ett plagg kort i skogen. En annan klarar sig men inte blöta ungar.
Ett tips är att prova att tälta/sova i sovsäck hemmavid eller i närheten innan man är så långt bort att det blir ett projekt att återvända.
Ett annat är väl "att göra en grej" av utflykten. Ge ditt barn en egen pannlampa kanske? Det finns billiga modeller på Clas Ohlsson.
 
Kom hem idag från första riktiga turen med min fyraåring...

...och det var bara postitivt. Då han var tre sov vi i tält på tomten första gångerna för att han skulle få prova på detta.

Vad jag tänkte på innan var bla;

- fördelningen av packning. I hans säck skulle hans regnkläder och kudde få plats + alla de leksaker som han ville ha med sig. Detta då jag anser det viktigt att barnen får vara med "på riktigt" och därmed uppleva även de jobbiga bitarna som att det kan vara tungt att bära ryggsäcken. Vikten var i detta fall ca 3,5 kg (till grabbens egna vikt på ca 23 kg). Jag bar resten.

- distansen vi var tvungen att förflytta oss. I detta fall 2,5 + 2,5 km. Jag hade innan start berättat om hur sträckan skulle se ut. "Först går vi förbi ängen med hästarna, sedan genom granskogen, därefter kommer den stora uppförsbacken, sedan sträckan med spängerna" etc etc.

- lägerplatsen. Jag valde en för mig välkänd plats vid en sjö och iordningställd rastplats med befintligt vedförråd. På utflyktsdistans (750 m) från tältet fanns ett vindskydd, stora grävda gropar att titta på och en timrad övernattningskoja vilket alltihop gav bra ursäkter till att inte bara vara vid tältet. Att platsen är känd hade också gjort att vi snabbt kunnat evakuera i mörkret om olyckan varit framme.

- vädret. Som ni vet finns det inga dåliga kläder... Detta stämmer bra då det regnade ungefär halva den tiden vi var ute. Detta var bara ett problem för morföräldrar och övriga bekanta - inte för sonen. Däremot tog det ett par försök innan han klarade entrén till tältet + avklädning av regnkläder i absiden utan att dra in vatten och smuts. Därefter klarade han det exemplariskt.

- förberedelserna. Ska man göra något ska man helst ha förberett det hela med att läsa boken, se filmen, lyssna på ljudbandet etc för att sonen ska vara helt på banan. Vi förberedde äventyret genom att prata om det varje dag i en dryg vecka innan. Dessutom har vi berört det varje gång under hösten-vintern-våren då jag stuckit ut själv med lilla tältet.

- tältet. En fyraåring tar stor plats och har inte riktigt koll på vart kroppsdelarna tar vägen. Vi använde ett Keron 3 vilket var perfekt för att kunna både leka, byta om, äta och sova i.

- tiden. Planerna för vad vi skulle göra var extremt diffusa, utan vi tog dagarna som de kom. Det enda som var sagt innan var att vi skulle tälta, elda och laga mat, och kika på djur. Lätt enkla önskemål att uppfylla som förälder. Sedan fick det bli i den ordning det blev. Ville han leka gjorde vi det, ville han fotografera eller kika med kikaren så gjorde vi det. Oavsett vad vi såg (träd, grodor etc) så fanns det något att prata om.

- extrakläder. Barn geggar ned sig. Speciellt utomhus.

- riskerna. Det kan hända saker utomhus då man handskas med eld, knivar, yxor och steniga sjöstränder. Detta är läget att ta med den stora sjukvårdslådan och ha koll på hur innehållet ska användas. Jag upptäckte att min mobil saknade täckning på lägerplatsen (Telia, 25 km från Stockholm C..!) vilket hade betytt att jag var den enda omedelbara livräddaren att räkna med om något allvarligt hade inträffat.

I övrigt upplever jag att en god egenkännedom om sin egen utrustning, säkerhet och de egna reaktionerna räcker långt. Som det var nu om vi hem idag med endast ett nytt plåster, några mygbett och rejält med ketchupfläckar på oss. Och massvis med historier att berätta för resten av familjen.

Lycka till!
 
Dryck

Jag har inga barn, men när jag är och handlar mat så har jag märkt att barn är väldigt påverkade av reklam när de passerar dryckeshyllorna.

Mjölk är kylvara och Muu finns inte längre :( men jag antar du har koll på vad barnet tycker om att dricka.

Per Brune
 
Vättlefjäll skrev:
Undvik Tavegyl om du skulle få det av läkaren. Jag fick det som sexåring, ½tablet á 1mg och första klass är i stort sett en dimma... Få saker har förbättrat mina studieresultat som introducerandet av Teldanex på Apoteket.

Vi har tavegyl salva. (Har haft flytande också, tror vi fick den när barnen hade vattkoppor så de fick när de skulle sova på kvällen.)
 
Första gången viktig

petrar; sa:
Vi tältade första gången med vår lilla midsommarhelgen. Han var då 4 månader...

Vår 2,5-månaders har också tältat några gånger, att tältet är gult inuti räcker långt. Men jag misstänker att en fyraåring kräver mer stimulans för att tycka att det är kul?

Hur som helst, när man ska dra ut någon i tält för första gången, se till att det aldrig blir för jobbigt. Om lillen blir gnällig och vill stanna, gör det. Det är viktigt att första upplevelsen blir positiv. På andra turen kan man acceptera att bli både blöt och kissnödig om man bara vet att tälta är kul. Första gången ska vara lätt och roligt!

Se till att göra honom delaktig. Låt honom hjälpa till att slå upp tältet, resonera med honom om vägval o tältplats, låt honom gå först ibland. Det kan vara bra om lillen bär en viktig del av utrustningen (typ en pannlampa, efterrätten eller något), då kan du påpeka hur duktig han var och vilken tur att han var med och hjälpte till.
 
Jag är inne på det andra andra skrivit, försök få så mycket som möjligt att vara som hemma. Själv bar jag med säkert en liter Mer bara för att jag vet att hon gillar det och dricker det då vi är ute i skogen hemma.

Godis eller nåt annat barnet tycker om.

Jag kopierade egna "pocket" från favoriterna hemma, mycket lättare och gör inget om dom blir blöta eller går sönder.

Gillar barnet Lego? Köp en ny liten byggsats, kan roa länge. En liten målarbok kanske?

/Ulf
 
första förband...

...plåster med bamse och sånt...och brännnässlor...och myggbett...magiska salvor och godismedicin brukar fungera för att hålla humöret uppe...förutom rent vanliga första förband...stickor får man också...ja...böcker...om allt spännande som finns...och massa kläder...och leksaker...ja...de andra här har ju räknat upp en hel del...god mat...jag brukar sova i dubbelsäck...för att hålla koll på var den lille är...lycka till! hälsar anna som är fembarnsmamma...
 
TACK för alla tips!

Det där med dubbelsäck lät som en god idé faktiskt, jag insåg just att barnsäcken är urvuxen, och då måste jag ändå köpa en ny sovsäck. Lika bra att satsa på en fullstor eller? Vi har en barnsäck Ajungilak knott, inköpt från addnature, som vi köpte att ha i barnvagnen när barnen var små. Då tyckte jag den var så enormt stor, men nu funkar den inte tyvärr. Verkade vara en helt okej sovsäck annars :-/
Jaja...

Jag skriver ner myggbettsalva, godis, spännande leksaker, dricka med sugrör och en massa annat på min "kom ihåg lista"
Tack som sagt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.