Gissa position

Snyggt hopsnickrad bildgåta. Kul att känna kopplingen historiskt också. Och om jag bara tillbringar ytterligare sisådär 34 somrar i Sarek går jag om Hamberg. :)

Nu till nästa bild. Var har jag slagit upp mitt tält?


häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6300305.jpg
    S6300305.jpg
    76.2 KB · Visningar: 376
Snávvávágge

Så här såg det ut där uppe för tre dagar sedan :) lite kallt under natten bara...
 

Bilagor

  • snavva.jpg
    snavva.jpg
    34.6 KB · Visningar: 926
Hej!

Älven som ringlar sig bortåt horisonten är Sitoädno, och jag tror att tältet står på Namadis, den lilla knallen vid Rinim.

Jämför med utsikten från norr om sjön 956 nordost om Rinim.

häpp / F


... men jag lägger inte någon ny bild just nu, någon annan får hugga.
 

Bilagor

  • S6301336.jpg
    S6301336.jpg
    36.4 KB · Visningar: 355
Snyggt hopsnickrad bildgåta. Kul att känna kopplingen historiskt också.

Oj! Nej, det var inte hopsnickrat, även om jag nu inser att det kan uppfattas så. Jag tog en bild jag behövde få hjälp med, hittade sedan den bild som hörde ihop med den första och kom slutligen på att det nog kunde vara bra att få se dalgången i förstoring. Vilket alltså innebär att jag inte vet svaret, men när jag hittat andra bilder av Buchttoppen och själv kan stå för identifieringen, så kommer det inte längre att stå ”Oidentifierat massiv” under bilden. Jag fattar det som att du håller med Thomas om platsen för dessa Hambergbilder ("Buchttoppen")?
 
Älven som ringlar sig bortåt horisonten är Sitoädno, och jag tror att tältet står på Namadis, den lilla knallen vid Rinim.

Så gott som rätt förutom att jag ligger några km längre söderut långt upp i sluttningen (knappt 1200möh) precis norr om den lilla kullen Alep Válak. Från renvaktarstugan och norrut finns fina gräsängar att tälta på överallt där uppe.
 
Javisst! Och här kommer länk till en annan bild med Vuoiddasriida i bakgrunden, 94 år innan min bild togs. "Vassijaure vetenskapliga station" är väl inte så känd idag, men lever vidare som Abisko naturvetenskapliga station. Byggnaden i Vassijaure (intill järnvägen) brann upp 1910 och man flyttade 1912 till Abisko med efterföljande namnbyte. Fredrik Svenonius väckte frågan om stationens inrättande och är ju bekant för sina undersökningar av det angränsande Kårsavagge.

http://www.sgu.se/cgi-bin/search.cg...om_sgu/historik/sgu-tidsbild.html&q=sv&wm=wrd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.