Varifrån är tavlan?

Hej,

ett fjällmotiv, icke närmare angivet, har dykt upp bland några ärvda tavlor.
Men varifrån är motivet?
Funderar på Vistasdalen, men... experterna i detta forum vet säkert besked.
Förslag?

/Pär
 

Bilagor

  • IMG_2143.jpg
    IMG_2143.jpg
    55.5 KB · Visningar: 2,427
Jag skulle också gissa på Vistasdalen och jag tror att det är Unna Vistasvagge som vi ser till vänster om fjället. Toppen är då m a o 1594 (Unna Vistastjåkka).

Det var en vacker tavla. Vem är konstnären? Några fler fina motiv?
 
Jag tänkte också först på Seittak och Kugghjulskammen, men den norra sidan (högra delen på bilden) tycker jag sluttar för brant ned för att vara just Seittak. Men, det är ju en målning och sådana detaljer ska man kanske inte hänga upp sig på.

Vad tror ni andra?
 
Här är Seittak (Siehtagas?) i klart väder, jag tycker att tavlan mycket väl kan vara därifrån.
 

Bilagor

  • 4488ut.jpg
    4488ut.jpg
    196.5 KB · Visningar: 2,191
Tack för bidragen!
Jag tror vi kan utgå från att det stämmer, att det är Siethagas (Seittak) och ingången mot Stuor Reaiddavaggi.
Konstnären är en Fritz Ahlnander, som ska ha varit bosatt i Kiruna. Kanske någon i forumet vet mer om honom?


/Pär
 
Knappast Seittak ("Selmatornet") för den stora formation på det berget som kallas Kupolen och som ligger i skugga på miniatyrbilden finns inte alls med i målningen. Gissar i stället på att det är Vuoitasrita vid Riksgränsen som är motiv. Ganska få friluftsmålare gav sig så långt in i fjällen med sina penslar som till Seittak. Karl Tirén och Lennart Forsling http://www.forsling.just.nu/ är undantag.
 
Knappast Seittak ("Selmatornet") för den stora formation på det berget som kallas Kupolen och som ligger i skugga på miniatyrbilden finns inte alls med i målningen. Gissar i stället på att det är Vuoitasrita vid Riksgränsen som är motiv. Ganska få friluftsmålare gav sig så långt in i fjällen med sina penslar som till Seittak. Karl Tirén och Lennart Forsling http://www.forsling.just.nu/ är undantag.

Vilken miniatyrbild är det du pratar om, är det millimeters? Vet inte riktigt var på den bilden man ska hitta denna formation.

Jag funderar på om det inte är Unna Vistasatjåkkå eller Seittak som har blivit av avskisserat och sen har fantasin fått fylla i formerna, det skulle förklara varför motivet inte är angett på tavlan.

Om nån har en bild på Vuoitasrita skulle det hjälpa, men finns verkligen björkskogen så nära?
 
Jag håller på...

... Vuoddasreaidda i Riksgränsenfjällen.

Att ljuset kommer från höger skulle innebära att Siehtagas skulle ha målats av mitt i natten, på sommaren, och då är det för mycket snö.

I mitt galleri finns denna bild.

5e150105ad928dee8fdc3c2aa8518be1.jpg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.