varför är kniven så viktig?

Brukar ta en liten sax eller Petzl fällkniv för vanligt friluftsliv.

Ska man elda i skogen får nån annan ta med en yxa.
 
Problemet kommer när man inte har en. Nån nämnde blisterförpackningar. Senast jag var ute behövde jag kapa till en extra lina till tältet. Har man då inget att skära med så blir det lite besvärligare. Sen har jag hört många som propagerar för en sax istället. Det hade ju funkat det med.

Kjell
 
Ute i den vilda obevekliga vildmarken har man alltid med sig kniv. Oavsett om den kommer till användning eller icke. Det är av tradition och hävd eller av religiösa skäl. Från en liten obetydlig fickkniv till en rejäl huggare. Alltid kniv. En karta och kompass i den obekanta vildmarken samt tänddon såsom tändstickor eller tändstål hör också till. Garnera med några meter tunn lina att surra med och vips så förvandlas den urbane medborgaren till att bli ett med naturen.
En kall pilsner är inte heller fel därute.
 
Har en Helle Fjellman . En vass kniv slinter mer sällan och ger ett renare snitt om olyckan är framme.
.

Men det är just det med olyckor...

Vilka olyckor räddar man upp med hjälp av en kniv? Kapa av sig benet?

Visst är ett litet knivblad praktiskt om man behöver fixa prylar, men då tycker jag oftast att en liten sax är mer användbart.

Har aldrig greppat det där med kniven som en säkerhetsdetalj, det är mest någon man har med för att dom sa så på Mulle.
 
Kniven kan väl inte överskattas?

Halloj!

Jag har ägt många knivar genom åren. Allt från handsmidda "pattern-welded" till billiga moraknivar. Min uppfattning är att det inte går att överskatta knivens funktion som redskap.

Förvisso har väl alla idag nylontält, mat på polykarbonatburk med skruvlock och tändstickor i vattentät förpackning, men för att kunna använda naturens resurser är kniven enkel och oerhört mångsidig.

Hur ska man bygga ett skydd att sova i av slanor och grenar utan möjlighet att skära och omforma det man hittar i skogen? Starta eld grova av grenar?

Nio tiondelar av mänsklighetens historia har vi använt skarpa flintverktyg. Eggverktyg i alla dess former använd flitigt förutom i vår moderna tid. Tänk bara tillbaka ett par hundra år innan vi hade cement och armeringsjärn - hus byggdes för det mesta i trä och det fanns ett flertal specialicerade yxor för ändamålet.

För mig är det självklart att det finns ett starkt symboliskt värde i ett litet, enkelt verktyg som ger en möjligheter att påverka omgivningen, och därför inte alls märkligt att intresse för kniven som konstverk förutom praktiskt vertyg existerar.

Däremot kan jag instämma i att en billig kniv kan ha likvärdig funktion som en dyr.

Jag tycker det är lite som nål och tråd - en annan uråldrig uppfinning som istället för att dela fogar samman. Betydelsen går väl inte att överskatta? Men analogt kan man idag bära med sig självklistrande syntettyg, epoxi eller polyuretan för att laga / foga samman i skogen idag.

Hälsningar,

Marcus
 
Jag brukar fjällvandra några veckor om året och då behövs ingen kniv. Vet inte riktigt vad jag skulle använda den till. Jag kör utan och det funkar bra. Har inte ens tänkt på det. Känns som onödig vikt om man bara ska vandra i alla fall.
 
Jag tror Marcus är på rätt spår. Det handlar till stor del om vår historia, förmodligen samma mekanismer som gör att jag har ett behov av att se ett välfyllt vedlager i stugan inför vintern trots att dem är begåvad med modern och fjärrstyrd uppvärmning.

Eftersom kniven var så central i en människas liv är det också naturligt att man önskar utforma och utsmycka dem på ett vackert sätt. Precis som så mycket annat här i världen.
 
Jag har innerlig förståelse för kniven som konstverk och kulturhistoria, men förklara gärna för mig varför jag skulle släpa på något större/tyngre än de 8 centimetrarna på minsta schweizerkniven, om jag varken fiskar, jagar, eller kan göra upp eld där jag tar mig fram.
 
Jag tycker att man skulle kunna döpa om morakniven till jantekniven istället.

"En sämre kniv duger åt mig, varför duger den inte till dig?"

För övrigt är det väl ingen som har påstått att man måste ha en kniv? Behöver man ingen, så tar man väl ingen med sig?
 
Tack för att du lyfter frågan, jag har tre olika knivar att välja mellan och två av de brukar åka med på turen. Nu senast 15 dagars cykling med tält tog jag med två knivar á 142 & 150 gram. Den ena kniven användes en gång - den andra användes flera gånger om dagen:

På morgon: Dela bacon, skiva bröd
På lunch: Skiva korv och bröd
Till middag: Öppna paket

Den första kniven då? Jo, den användes en gång när jag ville kapa en extra lina till tarpen.

Jag skall verkligen fundera på hur det här kan optimeras, kanske en mer matnyttig kniv och som tidigare tipsats: en sax. För just sax skulle jag haft nytta av när jag insåg att alla amerikanska varningslappar satt kvar i det nya tältet och nej, jag vågade inte försöka skära bort en sådan lapp från innertältet.

Således en kniv för matlagning och en sax för allroundjobb kanske åker med nästa resa.
 
Det där var huvet på spiken. Finns inte bara Hillebaner som mig här utan även Morabaner som kommer farande så fort "kniv > 200 kr" diskuteras :) Jag har jättesvårt att tänka mig att sticka ut utan någon kniv alls, stor eller liten.

Jag tycker att man skulle kunna döpa om morakniven till jantekniven istället.

"En sämre kniv duger åt mig, varför duger den inte till dig?"

För övrigt är det väl ingen som har påstått att man måste ha en kniv? Behöver man ingen, så tar man väl ingen med sig?
 
Är inte detta med kniv rätt överskattat? Man hör och läser ju lite här och var att en riktigt bra kniv är typ det viktigaste man ska ha med sig ut....varför? [...] Den enda jag använder är en liten kniv som sitter på mitt multiverktyg. Den räcker gott nog till det som eventuellt behövs göras.
Så behövs en bra kniv? isf varför? vad har ni den till när ni är ute?

Är din lilla kniv inte bra, menar du? Huvudsaken är nog att man har en kniv med sig och att den är rimligt vass. En sax gör inte jobbet för mig men kanske fungerar för någon annan (är ju två knivar).

Jag har billigaste varianten av kniv med mig av den enkla anledningen att jag fått den efter att jag slarvat bort tidigare knivgåvor. Den fungerar jättebra för det jag vill göra liksom andras dyrare knivar säkert fungerar för dem. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.