Fällkniven F1

hej, någon som har någon bra/dålig erfarenhet av fällkniven F1?
är det en bra överlevnadskniv eller finns det någon annan bra kniv?
 
Vilken kniv du än kan få tillgång till i en överlevnads-situation duger !!! Enligt mig funkar tex. en Mora 2000 lika bra! Mycket billigare dessutom!!!

God tur!
 
en F1 är en ganska duglig i den lägre mellanprisklassen, man kan köpa den för att man tycker att den är snygg, har schönt handtag eller så.. men den är inte bättre än en vanlig mora från bygghandeln när det gäller överlevnad, jag hävdar till och med att den på vissa punkter är sämre.. men vesst, gillar du den så köp den, det är en fin kniv..
 
Kniven har fördelar och nackdelar, som alla andra förstås.
Stålet kan vara lite knepigt att få rakbladsvasst men håller skärpan bra. Bladet är ganska tjockt vilket gör det mycket hållbart men klumpigt till finlir.

F1:an är ett bra val om du vill ha en tålig kniv till att samla granris och kliva ved men inte det bästa till fiskrensning eller snide.
 
(för) liten parrerstång?

Flera tidigare har sagt kan vara bra och kan vara dålig. Jag försöker bli lite mer konstruktiv oc min synpunkt är att den borde ha större parrerstång. Är man i en vöerlevnadssituation vill man ju nte förvära den genom att skada sig ytterligare t ex genom att slinta med fingrarn över eggen och då vill jag har ett större stopp mellan handtag och egg, som på de riktigt gamla hederliga moraknivarna med trähandtag. Men visst finns det en liten tapp som ska hindra lite på fällknivens x1-serie ( x = [F,A,S, någon bokstav till]).
Jag äger inte någon fällkniven-kniv så jag vet inte hur mycket friktion det är i handtaget, särskilt då man är blöt och kall och fingrarna.
Enligt deras broschyrer och det jag läst om fällkiven är detdäremot bra stål i knivarna och tillverkaren verkar brinna för just knivar.

/Patrik, som är lite sugen på en S1a att användas då grönkläderna är på
 
Stålet kan vara lite knepigt att få rakbladsvasst men håller skärpan bra.
Hm, vilket stål syftar du på? Det kan ju inte vara laminerat VG-10 eftersom detta stål är tvärtom förhållandevis enkelt att bryna upp till fantastiskt skärppa.

Det finns andra stålsorter i samband med den här modellen och jag kan tänka mig att det endast är 3G varianten som kan vara lite knepigt att bryna (och till en del de gamla med ATS-34 blad). Men som sagt, VG-10 är bland de lättare rostfria sorterna att bryna/slipa. Har man problem här så har man nog problem med de flesta bättre rostfria ståltyperna.

~Paul~
 
1. den borde ha större parrerstång. Är man i en vöerlevnadssituation vill man ju nte förvära den genom att skada sig ytterligare t ex genom att slinta med fingrarn över eggen

2. Jag äger inte någon fällkniven-kniv så jag vet inte hur mycket friktion det är i handtaget, särskilt då man är blöt och kall och fingrarna.
1. Fast i en överlevnadssitutation kan ibland en mindre utpräglad parerstång vara mer praktiskt än en stor dito. Det är snarare handtagets utformning som avgör hur pass säker en kniv är i handen. Dock vill jag liksom du trots allt ha parerstång. Men på F1 funkar den nuvarande mycket väl. Om man dessutom (som undertecknad) använder sig av fånglina för ett säkert grepp så är risken för en olycka i stort sett eliminerad.

2. Det är ett mycket bra grepp för de allra flesta. Det enda jag kan klaga på är att handtaget känns lite litet för mina stora händer och dessutom inte helt bekvämt. Ett något tjockare, längre och mindre kantigt handtag hade varit optimalt. Micartavarianterna har jag ingen erfarenhet av. Dessa ser lika stora ut på bild som Thermorun-varianterna men har en slät yta med lite mer avrundade kanter.

~Paul~
 
aarrgghh.. inte parerstång.. det är väl inte fäktning ni håller på med.. fila, såga.. skär.. ta bort.. parerstänger är en styggelse.. bort.. bort..
 
aarrgghh.. inte parerstång.. det är väl inte fäktning ni håller på med.. fila, såga.. skär.. ta bort.. parerstänger är en styggelse.. bort.. bort..
Jag uttryckte mig lite felaktigt. Det är inte en parerstång jag vill ha utan ett mindre utpräglat parerskydd. Det räcker m a o med det som för närvarande finns på F1:an, enligt min åsikt. Skulle ha varit lite tydligare där.

~Paul~
 
lika men olika...

aarrgghh.. inte parerstång.. det är väl inte fäktning ni håller på med.. fila, såga.. skär.. ta bort.. parerstänger är en styggelse.. bort.. bort..

VI må heta samma sak men tycker diametralt motsatt om parerstångens vara och nytta. Jag hävdar igen att med kalla, blöta och fumliga fingrar i en överlevnadsssituation så kan parerstången vara skillnad melaln ett skärsår i fingrarna och att slippa det, som ytterligare kan förvärra chanserna till god överlevnad.

Vad är dina argument emot? Rest estetiska eller några mer praktiska?

Snodden, anvädner du den så hårt spånd runt handen att fingrarna inte kan slinta ner över eggen?
Jag trodde öglan/snodden var till mer för att inte tappa bort kniven om den mot förmodan skulle lossna ut slidan.

/Patrik
 
Nyfiken som jag är så undrar jag vad man gör om man slinter framåt på kniven och då har behov av parerstång.

Jag har har använt kniv, yxa och såg i alla möjliga väder och i både värme och kyla och har skadat mig fler ggr än vad jag vågar erkänna. Men jag har aldrig skadat mig på så sätt att jag slintat framåt på kniven och därmed önksat att jag haft ett fingervärn. Om man har behov av att stöta med kniven så finns självklart ett behov av att ha en sådan.

När det gäller F1:an så är det en bit stål med lite lull på, alla har olika smak när det gäller utseende och utformninig av en kniv. Trivs du med en kniv så kommer du använda den mer, om det sedan är en mora, F1 eller svindyr damascus kniv spelar mindre roll. Men visst det reat alltid polarna att man har en lite häftigare kniv än vad de har, WOW effekten kan vara viktig den också ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.