Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-04-21, 20:41
Gullis Gullis är inte uppkopplad

kvikkjokk-nikkaluokta

Hej! Jag och en kompis tänkte oss en tur under juli månad.
jag har vid tre tillfällen vandrat Abisko-Nikkaluokta på diverse olika rutter, så hade givetvis vart roligt att se och göra något nytt.

Planen är att mer eller mindre stanna vid STFs stugor och bo i tält samt att bland annat ta en tur upp på skierfe, vilket jag har förstått att man kan göra via STF Aktse stugan?
Några dagar senare när vi kommer till Keb är tanken att ta en topptur!

Schemat för oss är något komprimerat då våra semestrar inte klaffar riktigt som man hade önskat, och att börja i Saltoluokta känns inte som mycket till alternativ för oss.
Min fråga är den till er som har gått leden, är det möjligt att traska på lite extra någon dag eller två så man går "ikapp" mellan två stugor exempelvis.

Vilka stugor känns som dom bästa alternativen i så fall ?
Och vad tycker ni om denna delen av kungsleden?
Mvh Anton
Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 21:25
camlun camlun är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gullis Visa inlägg
Hej! Jag och en kompis tänkte oss en tur under juli månad.
jag har vid tre tillfällen vandrat Abisko-Nikkaluokta på diverse olika rutter, så hade givetvis vart roligt att se och göra något nytt.

Planen är att mer eller mindre stanna vid STFs stugor och bo i tält samt att bland annat ta en tur upp på skierfe, vilket jag har förstått att man kan göra via STF Aktse stugan?
Några dagar senare när vi kommer till Keb är tanken att ta en topptur!

Schemat för oss är något komprimerat då våra semestrar inte klaffar riktigt som man hade önskat, och att börja i Saltoluokta känns inte som mycket till alternativ för oss.
Min fråga är den till er som har gått leden, är det möjligt att traska på lite extra någon dag eller två så man går "ikapp" mellan två stugor exempelvis.

Vilka stugor känns som dom bästa alternativen i så fall ?
Och vad tycker ni om denna delen av kungsleden?
Mvh Anton
Det är inga problem att gå Teusajaure-Singi på en dag.
Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 23:12
Phil_Warsaw Phil_Warsaw är inte uppkopplad

Hi, I would very much like to read any feedback on this post, too, as we're planning the same (hopefully) in July. Thanks!
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 06:18

Citat:
Ursprungligen postat av camlun Visa inlägg
Okej tack för tipset! trevlig sträcka annars tycker du?
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 07:07
undvall undvall är inte uppkopplad

Start vid Sijddoadno....

Hejsan,

Ett alternativ om man inte vill gå så långt på en dag skulle kunna vara att starta vid bron över Sijddoadno där den rinner ut i Tjaktajavrre och gå direkt in till Aktse. Då sparar man en dag och enligt min åsikt är sträckan Kvikkjokk - Aktse inte den roligaste, framför allt minns jag sträckan upp till Pårtestugan som stenig, lerig och sorgligt söndertrampad.

/ Stefan
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 07:58
smux smux är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av camlun Visa inlägg
Även Kaitumjaure-Sälka går fint på en dag.

Frågan är varför ni är så inne på att stanna vid stugorna då ni tänker bo i tält? Varför inte knata på de dagar vädret är fint och orken god, och ta det lite lugnare de andra dagarna. Ni har ju tält, och det är gott om tältplatser utmed hela sträckan.

En sak att beakta i planeringen är att ni behöver korsa några sjöar, som om det är blåsigt kan vara svåra eller omöjliga att ta sig över. Ex Teusajaure har jag varit tvungen att ta en extra dag innan det gick att korsa den.
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 09:32
Kveke Kveke är inte uppkopplad

Det är inte säkert att stugorna öppnar i sommar pga covid-19.
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 10:51

Citat:
Ursprungligen postat av undvall Visa inlägg
Hejsan,

Ett alternativ om man inte vill gå så långt på en dag skulle kunna vara att starta vid bron över Sijddoadno där den rinner ut i Tjaktajavrre och gå direkt in till Aktse. Då sparar man en dag och enligt min åsikt är sträckan Kvikkjokk - Aktse inte den roligaste, framför allt minns jag sträckan upp till Pårtestugan som stenig, lerig och sorgligt söndertrampad.

/ Stefan
Okej ska kolla detta! Mycket bra tips
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 10:54

Citat:
Ursprungligen postat av undvall Visa inlägg
Hejsan,

/ Stefan
Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Även Kaitumjaure-Sälka går fint på en dag.

Frågan är varför ni är så inne på att stanna vid stugorna då ni tänker bo i tält? Varför inte knata på de dagar vädret är fint och orken god, och ta det lite lugnare de andra dagarna. Ni har ju tält, och det är gott om tältplatser utmed hela sträckan.

En sak att beakta i planeringen är att ni behöver korsa några sjöar, som om det är blåsigt kan vara svåra eller omöjliga att ta sig över. Ex Teusajaure har jag varit tvungen att ta en extra dag innan det gick att korsa den.

Jag tycker det är trevligt vid stugorna helt enkelt att basta osv på kvällen bara av den enkla anledningen men det är givetvis inget måste för oss
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 10:59
smux smux är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gullis Visa inlägg
Jag tycker det är trevligt vid stugorna helt enkelt att basta osv på kvällen bara av den enkla anledningen men det är givetvis inget måste för oss
Inte alla stugor på sträckan som har bastu, så värt att kolla upp vilka ni i så fall skall satsa på. Kan förresten rekommendera att stanna vid Kaitumjaures "badplats" nere vid Singijokken. Klapperstensstrand i lä för huvudtrömmen, en av de finaste "badplatserna" på sträckan. Vackert och uppfriskande!
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 11:06

Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Inte alla stugor på sträckan som har bastu, så värt att kolla upp vilka ni i så fall skall satsa på. Kan förresten rekommendera att stanna vid Kaitumjaures "badplats" nere vid Singijokken. Klapperstensstrand i lä för huvudtrömmen, en av de finaste "badplatserna" på sträckan. Vackert och uppfriskande!
Yes lite koll på läget har jag allt
Härligt tips! Tillåter vädret blir det säkert ett dopp
Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 15:24
veni veni är inte uppkopplad

Hej,
Kaitumjaure till Keb funkar på en dag. Vi gick via Singi men minns att det skulle ha gått att gena till Keb. Kolla på kartan. Skierfe går man direkt från leden upp. Jag lämnade säcken lite döljd från leden och gick upp på Skierfe.
Mvh Veni
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.

Logga in

Tips!