Lämplig hund

Guest

Gäst
Re: Re: Re: Hej

Luffarn; sa:
Velma; sa:
Själv ville jag ha en rätt så lugn hund, som ändå var hyfsat lättlärd. Och framförallt med ett godmodigt temperament - jag har mött alltför många skarpa vakthundar och stöddiga polarhundar och verkligen ledsnat på den varianten.
/Anna


Vad är det för polarhundar du har träffat och hur många?
Okej, det kanske är mest malamute som jag stött på och ogillat. Det är som med dålig frukt - det räcker med en rutten så tar man inget ur den korgen...

Men å andra sidan kan det vara som jag läste någon annanstans i hundforumet, att den "stöddiga" hunden ansåg att den var ledare i flocken och var tvungen att gå först och försvara lilla husse mot främlingar...

Och jag tycker egentligen inte att det räcker att en hund är trevlig mot människor, när den inte tål andra hundar...

När det gäller det där med att "stänga av" så har det faktiskt inget att göra med att "vila sig i form" (vilket väl annars vore en dröm...!) utan det handlar om att hunden ska kunna ligga ner mitt under aktivitetspasset och faktiskt slappna av. Annars blir det jag som får stå och rå-hålla hunden hela tiden tills den får arbeta igen, vilket både jag och hunden blir trötta och irriterade av. Polarhundar kanske har liknande egenskaper, men mer särpräglade jakthundar har det definitivt inte.
 
Re: Re: Re: Re: Hej

[/QUOTE]
När det gäller det där med att "stänga av" så har det faktiskt inget att göra med att "vila sig i form" (vilket väl annars vore en dröm...!) utan det handlar om att hunden ska kunna ligga ner mitt under aktivitetspasset och faktiskt slappna av. Annars blir det jag som får stå och rå-hålla hunden hela tiden tills den får arbeta igen, vilket både jag och hunden blir trötta och irriterade av. Polarhundar kanske har liknande egenskaper, men mer särpräglade jakthundar har det definitivt inte. [/QUOTE]

Som stolt retriever-ägare måste jag faktiskt rätta dig lite där.
En av retriever-rasernas främsta egenskaper är just att de är bra på att koppla av under arbete. Detta är en av anledningarna till att man ofta väljer labradorer till ledarhundar. I kön på posten lägger sig hunden ner och kopplar av och skärper sinnena till det är dags att jobba igen.
På en jakt med apporterande hundar hade det varit ohållbart med 15 apportörer som skäller, gnäller och sliter och kopplet och bara vill iväg och jobba.

Fast å andra sidan klassar man kanske inte retriever som jakthund i samma mening som beagle, drever eller jämthund....
 
Köpa hund!

Hejsan!

Har med intresse följt denna tråd. Tänk på följande när du tittar på raser. 1. Päls med ev. skötsel, New Foundland tex har mycket päls och älskar att bada. Mkt som blir vått och ska torkas. Är du redo att kanske trimma och eller borsta din hund mkt? 2. Rassjukdomar. Vissa raser har tyvärr dragit på sig en hel del sjukdomar. Tex så har bla Berner, Golden, Labbe och Schäfer mkt höftfel, ngt som verkligen kan ställa till det om du vill kunna gå i fjällen. Berner har dessutom ofta allergier. 3. Inteligens och därmed krav på aktivitet. Många vallhundar såsom Aussie och Kelpie måste sysselsättas på ett vis eller annat. Inte nödvändigtvis med vallning. Men hjärngympa i ngn form krävs. 4. Formbarhet. Med en del raser tex draghundar, får du arbeta extra för att få till vardagslydnad. De kan kan även vara svåra att hålla lösa.

Har själv "små" hundar i form av Welsh Corgi Cardigan. Tuffa boskapshundar som kräver mycket akrivitet men lite pälsskötsel. Rekommenderar dig dock att titta närmare på nedan bruksraser, om det är en större hund du letar efter. Visst de kräver fast hand men det gör alla hundar

Riezensnauser, Beauceron och Hovavart.

Malin, på Pelles logg
 
Personligen kan jag inte för mitt liv förstå hur man rekommenderar hundar som New foundland, riesenschnauzer mfl när frågeställningen ursprungligen rörde sig om:

"Jag vill helst ha en medelstor hund (men alla förslag är välkomna) och eftersom jag inte jagar så vill jag inte ha en hund som sticker iväg så fort vi kommer ut i skogen. Eftersom jag är helt nybörjare (förutom att jag gått ut med kompisens hund osv) så är det ju bra att det är en ganska lättlärd hund. Helst inte för mycket skötsel med pälsen heller. En lättskött hund helt enkelt...Labrador känner man ju till som skulle kunna vara lämplig, men jag vill gärna ha fler förslag."

...läser man inte ursprungsinlägget innan man skriver?! Riesenschnauzer är för den som känner till rasen otänkbar, eftersom de har ett starkt psyke och kräver en rejält fast hand - och kan mycket väl mucka emot vid korrigeringar... inget för den oerfarne förstahundsägaren. Dessutom är både de och new foundland definitivt över medelstorlek - som oerfaren hundägare bör man inte skaffa en ras som är så stor att man inte rår på den rent fysiskt. New Foundland har dessutom för mycket päls, medan riesenschnauzer skall trimmas - vilket inte görs särskilt lätt av den som inte kan. Kelpie har också nämnts - en hund som är skapt för att valla hjordar med tusentals får i 45-gradig hetta dygnet om, och alltså har alldeles för mycket energi och är alldeles för hårda om man vill ha en trevlig, mysig familjehund. De kräver arbete och kunskap!

De enda raser som uppfyller ovanstående krav är enligt mig Welsh springer spaniel, Engelsk springer spaniel, Golden retriever och Labrador retriever - samtliga av s.k. "utställningslinjer". Det är trevliga, glada, mycket lättlärda hundar som är framavlade för att stöta upp småvilt och apportera dessag i närheten av föraren, vilket innebär att de inte har någon inneboende egenskap att förfölja vilt och därmed är förhållandevis lätta att få till en bra inkallning på. Samtliga har lättskött päls som enkelt kan klippas ner till en sportigare variant av ägaren själv om man så önskar - har man bara en skarp sax så är det bara att klippa. De gillar vatten (vattenapportörer som de är), är terränggående och orkar lika mycket som husse och matte bara man ger dem regelbunden motion. Dessutom har de inte den hårdhet i psyket som tex många brukshundar har, och försöker inte klättra på rangskalan utan tar åt sig av en förhållandevis mild korrigering. Dessutom kan de både klövjas vid längre vandringar utan problem (bara man tränar dem).

Vad gäller hd-problem så finns det många hundar som tränar och tävlar på elitnivå med hd C eller D, och det behöver definitivt inte vara något hinder för ett aktivt liv - tvärtom!! Hundar med höftledsdysplasi MÅSTE motioneras ordentligt för att bygga muskler som hjälper till att hålla lederna uppe.

Både spaniels och retrievers är utmärkta förstagångshundar som passar perfekt till en sportig ägare som gillar att vara ute i skog och mark. Jag rekommenderar raserna varmt, och är man intresserad av dem får man GÄRNA kontakta mig så kan jag hjälpa till att leta en bra kennel eller bara berätta mer. Och nu ska jag försöka hålla tyst i denna diskussion :)
[Ändrat av ceciliaw 2004-01-10 kl 09:34]
 
Det här med hundraser är tydligen en oerhört laddad fråga... å det är imponerande vad folk har åsikter om olika raser! Att en jakthund tex inte kan slappna av, ja vår gråhund har inga problem med att koppla av en stund under en jaktdag, men han kanske inte är någon riktig jakthund, för tydligen är de ju inte så bra på att jaga älg som man kan tro...
Nä för att vara seriös, det där med att börja springa på hundutställningar när man går i köptankar tycker jag nog är en bra idé. Då kan man se hur olika raser och enskilda individer uppträder, man kan prata lite med uppfödare å kanske binda lite kontakter, de e mitt tips.
 
Re: Re: Re: Re: Hej

Velma; sa:
Vad är det för polarhundar du har träffat och hur många?
Okej, det kanske är mest malamute som jag stött på och ogillat. Det är som med dålig frukt - det räcker med en rutten så tar man inget ur den korgen...

Och jag tycker egentligen inte att det räcker att en hund är trevlig mot människor, när den inte tål andra hundar...

När det gäller det där med att "stänga av" så har det faktiskt inget att göra med att "vila sig i form" (vilket väl annars vore en dröm...!) utan det handlar om att hunden ska kunna ligga ner mitt under aktivitetspasset och faktiskt slappna av. Annars blir det jag som får stå och rå-hålla hunden hela tiden tills den får arbeta igen, vilket både jag och hunden blir trötta och irriterade av. Polarhundar kanske har liknande egenskaper, men mer särpräglade jakthundar har det definitivt inte. [/QUOTE]

Hur många Alaskan Malamute har du träffat på egentligen? Inte tål andra hundar!?! Är inte det att överdriva lite? Visst kan en malamute bli lite irriterad på vissa hundar, då främst av raser i dess storlek och likhet. Ex en schäfer. Men en alaskan malamute blir aldrig irriterad av exempelvis en Golden Retriever. Personligen har jag hävdat det innan och jag hävdar det fortfarande: en schäfer är betydligt tuffare mot andra hundar än en malamute.

Sen att rekomendera en Golden Reatriever som en hund för friluftsmänniskor är väl ändå att ta i. Visst är det en mångsidig hund, men den har inte samma uthållighet och styrka som tex polarhundar. Jag vill ha en hund som klarar av en fjällvandring i ca 1-2 veckor. Den ska klara av att bära sin egen mat, kunna hålla igång ca 8 timmar per dag och liknande. Själv skulle jag inte ge mig på en sån vandring med en Golden Reatriever.

/
 
Dessutom har de inte den hårdhet i psyket som tex många brukshundar har, och försöker inte klättra på rangskalan utan tar åt sig av en förhållandevis mild korrigering.Man ler lite till den beskrivningen Min golden går fram som en terminator....
 
Admir, du verkar bara ha träffa Golden som bor i pensionärshem eller liknande?

Min erfarenhet av alla hundraser är att dom blir formade av det liv som erbjuds dom.
Sedna är ursprungsförutsättningarna olika.
En Golden som lever ett aktivt liv är en utmärkt hund, precis som springerspaniels, retrievers och liknande.
"Måttlig dådkraft" är ju ett uttryck som används vid mentaltest av hundar och det är väl precis vad man önskar av sin friluftskompis.
Det ursprungsinlägget frågar efter är ju en "lagom" hund.
Följ Cecilias råd, kontakta henne för tips på uppfödare och raser, besök många uppfödare och berätta om dina önskemål. En seriös uppfödare lyssnar och kan förklara hur deras hundar fungerar.
Fråga oxå massor, om någon uppfödare tycker att du är jobbig med alla nybörjarfrågor så lägger du bara på luren och ringer nästa.

Jag vet inte när i tiden du har tänkt dig att skaffa vovven men generellt så är det ju bra om man kan samordna det med semester o liknande så hunden får en god start i hemmet, men låt inte det styra valet av valpkull, flytta hellre semestern, jag bröt benet lagom till senaste valpen flyttade hem, det var perfekt för henne :)
 
Hobbe 1; sa:
Dessutom har de inte den hårdhet i psyket som tex många brukshundar har, och försöker inte klättra på rangskalan utan tar åt sig av en förhållandevis mild korrigering.Man ler lite till den beskrivningen Min golden går fram som en terminator....

...men då har du inte heller någon särskilt rastypisk golden. Trots allt skall en golden (eller labrador eller flat) ha den berömda "Will to please" vilket innebär att de skall vara mjuka i sinnet och måna om att vara ägaren/föraren till lags. Visst finns det hundar som skiljer sig från standarden, men generellt sett skall en retriever (och även en spaniel) vara mjuk i sinnet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hej

A.S.; sa:
Sen att rekomendera en Golden Reatriever som en hund för friluftsmänniskor är väl ändå att ta i. Visst är det en mångsidig hund, men den har inte samma uthållighet och styrka som tex polarhundar. Jag vill ha en hund som klarar av en fjällvandring i ca 1-2 veckor. Den ska klara av att bära sin egen mat, kunna hålla igång ca 8 timmar per dag och liknande. Själv skulle jag inte ge mig på en sån vandring med en Golden Reatriever.

/

Då en Golden Retriever är skapt för att orka apportera i alla sorters marker - tex rejäl sumpmark - en hel jaktdag, så är det i det närmaste självklart att den orkar hänga med på de strapatser du nämner. Jämför du vandring med fågeljakt vet då åtminstone jag vad som är jobbigast för hunden - och det är inte vandringen...

Allt handlar om hur du som förare tränar hunden. Går du inte mer än rastningspromenader runt kvarteret får du ingen hund som orkar vara ute på långa vandringar. Hundar är som vi människor - de måste tränas för de uppgifter de skall utföra. Annars får de träningsvärk, sträcker sig lätt, får hältor osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.