Mygg och knottmedel till hund?

Nu är sommaren här med alla dessa myggor och knott. Jag gillar dom inte och inte heller min hund, tydligen... Det slutade med att han fick hoppa in i min hängmatta med myggnät, jag har en DD Hammock. Det är en finsk lapphund så det blev ganska trångt men funkade helt okey.
Finns det nåt jag kan spraya eller smörja in honom med eller är han bara lite extra känslig.
Hur gör ni? Vad använder ni på era hundar eller får dom bara gilla läget..?
 
Du kan använda samma produkter som sätts på hästar (måttlig mängd), lr ex Mygga Natural.

Finns något som heter Buster (myggmedel för hundar).

Men det räcker knappast en hel natt, jämför med när du själv sätter på myggmedel. Antingen tar du med en myggnätspyramid till jycken (väger lite, kostar lite) lr så får han väl fortsätta att sova med dig i hammocken :)


Nu är sommaren här med alla dessa myggor och knott. Jag gillar dom inte och inte heller min hund, tydligen... Det slutade med att han fick hoppa in i min hängmatta med myggnät, jag har en DD Hammock. Det är en finsk lapphund så det blev ganska trångt men funkade helt okey.
Finns det nåt jag kan spraya eller smörja in honom med eller är han bara lite extra känslig.
Hur gör ni? Vad använder ni på era hundar eller får dom bara gilla läget..?
 
beckolja!

Jag använder beckolja! Det räcker att ta det på sina egna händer och se´n "klappa/stryka" över hunden med dem. Jag har iof. en korthårig dobber/rottis, kanske svårare på långhårig hund? Jag hade med honom till fjälls en gång och utan beckoljan hade han nog blivit ihjälbiten! För övrigt var det här med fjällvandring inte alls hans grej, han frös och blev deppig! Svansen åkte inte upp förrän vi var hemma igen! Men det hör ju inte till din tråd egentligen :) !
 
Tack för svaren.
I helgen så blir det ut i skogen igen och jag ska även prova att paddla kanot med honom, det är nåt som han aldrig gjort förut.
Jag har en sån där burk med Nordic Summer så det får jag prova på honom, han kommer att lukta riktig skogshuggare... Risken finns att varken han eller jag får komma in hemma utan att vaska av oss rejält, matte hatar den doften. Men men, kan vi kämpa mot mygg och knott så kan vi även ta en match mot matte...
 
Hej Dennis,

Kommer myggorna verkligen igenom en Lappispäls eller blir han bara trött på att ha dom flygande runt ansiktet? Jag har inte märkt några problem med min Lapphundstik men vi har inte varit ute i några myggintensiva områden ännu.

Vanligt myggmedel, ex. US 622 är inte att tänka på eller.

/Roy
 
Lapphundar blir bitna i ansiktet & på utsatta kroppsdelar som runt könet precis som andra hundar. Knott kryper dessutom in i pälsen, så även om en lapphund har ett bättre skydd, så är den inte vattentät.
Dessutom kan det ju vara skönt att veta att man har bra grejor med sig även om man nu inte skulle behöva använda dem?
Vanliga myggmedel brukar ju avrådas ifrån, de innehåller gifter som hundar kan vara känsliga för. För säkerhets skull kan man ju höra med en veterinär, men annars har vi ju fått flera bra förslag i tråden.

Hej Dennis,

Kommer myggorna verkligen igenom en Lappispäls eller blir han bara trött på att ha dom flygande runt ansiktet? Jag har inte märkt några problem med min Lapphundstik men vi har inte varit ute i några myggintensiva områden ännu.

Vanligt myggmedel, ex. US 622 är inte att tänka på eller.

/Roy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.