Vandring med hund, nybörjare

Hej
Har länge gått och tänkt på att jag skulle vilja ut och vandra med min hund någonstans uppåtlandet och har nu bestämt mig för att göra det i år. Har ingen som helst erfarenhet av det och nu har jag en bunke med frågor till er.

Hur förberedd ska man vara (både hund och jag), Var finns det bra nybörjarställen att vandra på, finns det guidade turer enbart med en grupp människor och deras hundar eller man måste själva klarar sig runt. Ska man tälta, eller vandra från stuga till stuga. Hur länge borde den första vandringen vara (hade bara tänkt mig några dagar då jag aldrig prövat det förr).

Vore tacksam för all info och eventuellt hemsidor om detta då jag vill vara så förberedd för detta som möjligt för att skapa en positiv och underbar upplevelse för mig och min hund!

Tacksam för svar/Louise
 
Samma krux!

Tja!
Har precis samma funderingar. Har väl vandrat en del själv förr men då utan jycke. Har inte så mycket tips till dej men ser fram emot det som med all säkerhet kommer att rulla in.

Anders
 
tackar för den infon du gav!
Synd att det är så många erfarna vandrare här som inte kan svara på några av mina frågor. Har som sagt NADA erfarenhet av vandring och den första jag ska göra är med en hund så det kommer nog att bli annorlunda. All info hjälper, all!
tack/louise
 
Det finns inget som slår egen erfarenhet: -Börja med dagsturer och helgturer i ditt närområde tex längs skåneleden (www.skaneleden.org). Visar det sig sedan att hunden river sönder tältet eller att kängorna skaver är det bara att ta närmsta vägen hem för att återkomma bättre förberedd en annan dag. Om allt fungerar i hemmaskogen, fungerar det säkert längre norrut oxå.

God tur!
/Anders
 

avslutad210712

Gäst
Rätt svårt att svara eftersom det här är rätt omfattande och många saker är något som du själv måste ta ställning till men jag får väl spåna på lite så får andra fylla på.

Stuga eller tält. Kan din hund sova i en stuga där folk rör sig utan att skälla? Om inte är svaret rätt givet - sov i tält. Du kommer inte att bli populär om din hund stör sömnen för andra. Har du tält eller kan du låna? Om inte är det en rätt stor investering att köpa en tält för att pröva på att vandra i fjällen. Fördelen med tält är att du kan övernatta där det passar dig och inte är beroende av att dagsetapperna anpassas efter var stugorna ligger. Nackdelen med tält är att packningens storlek och vikt ökar.

Sen tycker jag att du skall köpa skor och ryggsäck (låna?) rätt tidigt så du verkligen får gå in båda två. Öka gärna vikten i ryggsäcken eftersom. Vilka skor du skall köpa finns det massor av trådar här på utsidan om så det är ingen större ide att jag ger några större råd eftersom det annars bara blir en sko-tråd till.

Sen ryggsäckens storlek. Här kommer jag att få massor av mothugg men jag anser att det är bättre att köpa en stor ryggsäck och packa allt i än att köpa en liten ryggsäck och hänga halva packningen på utsidan. Och hur stor ryggsäcken skall vara beror då också på om du skall gå tälttur eller stugtur, om du går så du kan proviantera under turen eller måste ha med dig allt från starten, hur länge du går, om hunden skall klövjas eller om du skall bära all hundmat också etc etc. Skall du gå ensam och bära allt inkl tält anser jag att du skall satsa på ungefär 80 liter även om nu många kommer att säga att 65 liter räcker. Skall du gå stugtur kan du säkert gå med 50-65 liter. Frågan är bara om du nu går stugtur och sen vill gå tälttur - skall du då byta ryggsäck eller skall du köpa en nog stor redan från början? Ramsäck eller mjukis - även om jag själv fortfarande är lite sugen på en ramrygga så är det nog bara en mjukis som gäller om man inte skall bära extremt tunga bördor. Oavsett om du köper eller lånar säck så se till att du vet hu du skall packa säcken och hur du skall ställa in den eller rättare sagt hur du skall ändra inställningarna. Du kommer knappast att ha samma inställningar på säcken hela vandringen.

Skall du laga maten så är ett kök (och kastruller) rätt bra att ha och även om jag själv envisas med ett flytande-bränsle-kök så skulle jag köpa gasolkök men självklart är ett Trangia fortfarande gångbart.

Liggunderlag har också stötts och blötts massor av gånger och även om jag själv har ett Thermarest så är jag ingen större fantast. Personligen funderar jag på att gå tillbaka till cellplastunderlag och då kanske av typen z-rest eller liknande.

Sovsäckar samma sak där. Dunsäckar lättare, dyrare och känsligare för fukt.

Regnställ. Ett måste och själv är jag totalt såld på ITAB's packaway som är lätt, fungerar bra och framförallt är mycket stadigare än jag i min vildaste fantasi hade kunnat föreställa mig.

Underställ. Ett underställ kan behövas även på sommaren om inte annat för att slippa frysa när du sover. Bomull är bara att glömma. Syntet eller ett tunt ylle och själv har jag valt bort syntet för det tunna yllestället.

Sen när det gäller hunden så handlar det om att ta långa promenader för att stärka tassarna och såklart få upp konditionen (om det nu är ett problem). Jag har med mig tass-skydd, tass-salva och ett extra avklippt liggunderlag som jag lägger på tvären i tältet. I övrigt inget extra för hunden. Som koppel använder jag ett flexikoppel. Om hunden skall vara kopplad eller ej finns också många diskussioner men om du inte är 200% säker på att din hund är ren-ren så är det bara koppel som gäller. Hundar verkar ha en konstig förmåga att attraheras extra av renarnas doft.

Försök låna så mycket som möjligt från början för vilka grejor du vill ha kommer du själv underfund med efter ett par vandringar och det brukar ändra sig. Försök läsa andra människors packlistor och tänk på att det första misstaget du kommer att göra är att ta med dig för mycket från början.

Sen vart du skall gå. Tja vill du högt upp i norrland så anser jag med en dåres envishet att Kungsleden Abisko-Nikkaluokta eller Vakkotavara (eller tvärtom) är en idealisk OCH vacker första tur. Stugor för proviantering och/eller torkning av kläder hela vägen. Mycket folk ifall något skulle hända (vilket gud förbjude). Tänk dock på att om du skall gå med hund så är den inte välkommen i alla nationalparker.

Och som avslutning (på det här inlägget...) önskar jag dig god tur och välkommen ut.
 
tack så mkt, gav mig mkt mer kött på benen. Då e det bara att gå ut och höra runt om någon man känner har ngt man kan låna :0)

tack/louise
 
Kopierar helt enkelt mitt eget svar från en annan tråd gällande val av koppel i fjällen.

När jag har haft hund i fjällen så har jag kört med en lite kortare variant av vinterns draglina. En lina med lite expander gör att draget blir jämnare, precis som vid skidåkning. Det finns en tråd där det beskrivs hur man gör en sådan lina. Jag satte D-ringar i sidostramarna till höftbältet och sedan en liten linamed en liten karbin. På så vis fick jag draget bak i höftbältet så att inte höftbältets funktion försämras som det skulle gjort om jag fäst i remmern mitt fram.

Till saken hör att min hund är ganska liten och lydig så man behöver inte gå och bromsa som om man har en vild husky i bältet. Saken var snarare att den av oss männsikor som hade hunden gick lite lättare och snabbare dvs ett bra sätt att få oss att hålla jämt tempo genom att byta hundförare.

/A

PS. Jo, hunden gick lös rätt mycket också där det var lätt att hålla uppsikt och det var renfritt. DS.

Tråden är denna:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33532
 

avslutad210712

Gäst
ala; sa:
Byggbeskrivning för draglina kan du hitta i denna tråd om du är intresserad.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30139

Det är väl kanske lite av ett ställningstagande vilken koppeltyp man väljer. Björn rekommenderar i alla trådar att ha flexikoppel medan jag rekommenderar en kortare draglina. Du får väl testa vad som funkar bäst för dig.

/A

För att jag inte har någon draglina *L* men jag skall bygga ihop en nu och testa
 
öringen; sa:
Draglina i affär kostar nån hundring ifall du (liksom jag..) inte är händig.

Det är såklart enklast att köpa färdigt. Sen kan man ju modifiera den köpta om det inte passar. Jag tycker det kan vara rätt kul att fixa och optimera grejerna från grunden, i den mån man nu behöver optimera en draglina. Det är väl egentligen mest längden. Jag gillar en kortare lina vid vandring/jogging än vid skidåkning.

Sen är det ju så att ni lyckliga norrlänningar (Björn och Staffan) har lite bättre utbud på draghundsprodukter än vad jag och Louise har eftersom vi råkat hamna i fel halva av landet (kanske Louise har en annan syn på det hela men jag känner att jag hamnat fel).

Här är en bild som visar en draglina, liknande de jag har, från Staffans hemsida...
http://photos1.blogger.com/blogger/7960/1748/1600/Picture 0102.jpg

Jag gillar dock, som sagt, att fästa linan i höftbältets sidor som jag beskrivit ovan.

/A

[Ändrat av ala 2006-01-03 kl 11:21]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Jekyll Vandring och övernattning med hund Hundsport 4
knase Klövjeväska EzyDog Summit för vandring Hundsport 3
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.