Lämplig hund

Kul tråd :)

Jag tänkte berätta att min fjällvandringskompis är en dalmatiner men jag tänker INTE säga att en dalmatiner passar alla.
Men det kan jag säga, att min dalmatiner är med på det mesta, agility, lydnad, fjällvandring, ridning, sök, spår mm. Min jycke skiter fullständigt i allt vad vilt heter men det gäller inte alla dalmatiner.
Pälsen är extremt lättskött men tyvärr fäller en dalmatiner väldigt mycket vitt hår omkring sig. En dalmatiner tål kyla väldigt dåligt men det löser sig om man skaffar en tjock jacka. Min dalmatiner är extremt snäll men är lagom cool så man slipper det där hoppandet på folk eller snälla-krafsa-mig-bakom-örat-tiggandet hela tiden.
Min dalmatiner har bott två år med mig i centrala Helsingfors och det gick hur bra som helst. ALLA hundar ska vänjas redan som valpar till att vara ensamma, annars kan vilken ras som helst bli en ylande katastrof i en trång lägenhet. Naturligtvis trivs även min dalmatiner betydligt bättre nu när vi bor i villa.
En dalmatiner måste lydnadstränas för annars drar de så in i helsike och eftersom de är stora och envisa så är det att rekommendera. En dalmatiner är ca 55-60 cm hög och väger 25-35 kg (ideal).
Perfekt för mig som gillar att gå en rejäl promenad på kvällen (men ingen 3 timmars maraton...) och att aktivt träna med min hund.
Lycka till med hundsökandet!
Häls. Emma
 
inte bara olika mellan raser - även inom rasen

Något som jag tycker är svårt att veta innan man skaffar en valp är hur individen kommer att vara.Mina föräldrar har haft tre jämthundstikar av samma linje (det finns inget mysigare än föda upp ett gäng små valpar hemma...), men fick inga valpar efter den sista och har nu köpt en jämthundstik. Vi är inte jägare själva, utan nöjer oss med att låna ut hundarna ibland till älgjakten, och våra första jämthundar har fungerat utmärkt som träningssällskap och utehundar utan att sticka iväg på egen hand hela tiden. De har tvärtom varit mycket följsamma och hela tiden kollat upp vart man är (även om det naturligtvis kan bli alldeles för lockande att ställa en älg ibland). Deras nya tik, nu 3 år gammal, är däremot fullkomligt jakttokig och inte alls lika följsam. Hon har ett helt annat temperament än de andra, och kan sticka iväg flera timmar om hon får chansen. Hon har blivit bättre med åldern, och med lydnadsträning, men vi kan fortfarande inte ha henne lös som vi har varit vana att ha de andra.

Det är ett exempel på hur individer av samma ras kan vara fullkomligt olika till sättet, och jag som alltid har tänkt skaffa jämthund så fort jag får möjlighet har nu börjat tänka om lite. (Men det blir nog ändå jämthund, de har så många bra egenskaper att det uppväger jakttokigheten... det är lätt att bli fast för en hundras!)
 
Vad blev det för ras?

Det var ganska länge sedan den här tråden togs upp och vid det här laget har kanske en jycke införskaffats. Nyfiken som jag är undrar jag vad det blev för ras och hur det har gått?

/Sara
 
Det finns EN hund!

En hund som stämmer med beskrivningen är sheltie! (dvärgcollie)
Vallande hundar som inte sticker efter vilt, håller reda på dig och dina ev. barn, lättlärd, tillgiven, lättskött; bad 1 gång om året, kammning 1 gång/vecka. Utom fällperioden 2 gånger om året då man behöver borsta lite mer under några veckor. Dom är långhåriga, men blir dom skitiga så rinner det av dom när dom torkar.

Otroooligt vackra och snälla hundar, men kanske inte någon machohund för en stor stark karl.... =)

/Helena
 
Ingen ännu...

Nej, jag har inte köpt någon ännu. Detta är något jag tänkt från och till på under många år. Väntar på rätt tillfälle kanske :)

Det är svårt när man jobbar heltid och så, jag vill kunna uppfostra valpen ordentligt och då krävs ju att man kan vara ledig under en längre tid. Dessutom vill jag inte att hunden ska vara ensam alltför mycket. Svårt när man är hemifrån sisådär 9tim mån-fre.

Men det är klart att det lockar!
 
Hundar och heltidsarbete

En nyfiken fråga från en som också har hundköpartankar...

Jag bor i lägenhet, nära till naturen men 15 min cykeltur till jobbet. Finns det hundägare som lever under liknande förhållanden och hur har ni löst frågan med att lämna hunden under arbetsdagen/-kvällen/-natten (jag jobbar skift)?

Detta är ju det främsta hindret som jag ser för att skaffa hund. Vad jag vet finns det inget "hunddagis" inom rimligt avstånd från mitt hem eller arbete.
 
Re: Hundar och heltidsarbete

umevargen; sa:
Detta är ju det främsta hindret som jag ser för att skaffa hund. Vad jag vet finns det inget "hunddagis" inom rimligt avstånd från mitt hem eller arbete.

Misstänker att du bor i Umeå. Känner du till hunddagiset på I.20? Tror dock det kostar ca 1800/mån för en dagisplats. Det är som att betala för dubbelt boende.. :/

/Per
 
Om du ska lämna hunden under flera timmar, så skaffa iaf inte en cocker spaniel... de är som en klisterlapp på dig. Extremt sällskapssjuka. Där vår dotter är, är hunden, garanterat. Och om hon går ut, trots att resten av familjen är hemma, sitter hunden vid dörren och är förtvivlad tills hon återvänder.
Hunden har dock accepterat att hon försvinner varje dag till skolan, då ligger den i trappan och tittar ut genom fönstret, tills hon kommer hem.
 
Uppfödning mm

Kommer in lite sent i diskussionen men läser med stort nöje igenom alla åsikter och ser hur otroligt engagerade folk är i sina hundar och hur "patriotiska" man blir för sin egen ras. Kul. Så ska det vara.

Känner att jag som hundägare inte kan hålla fingrarna borta utan att 'tycka' lite själv. Skulle vilja höja ett litet varningens finger för att hänga på senaste ras-trenden. Det finns en tendens att det går lite mode i hundraser. Detta leder osökt över på uppfödning. Detta är såklart min alldeles egna uppfattning men jag tycker mig se följande tendens. Ras blir omskriven som hundarnas hund -> ökad efterfrågan -> ökad avel -> en hel del 'tvivelaktiga' hundar finns att tillgå för nya hundägare.

Har t.ex sett det inom raser som Rottweiler (och ja jag har haft själv). Alla ska ha en RIKTIG hund (läs 60 kg rottishane) som första hund. Vilket leder till att man avlar i princip på vad som helst för att tillgodose marknadens krav. Detta får människor som för 15 år sedan älskade rottis inte längre känner igen sin ras och inte är sugna på att skaffa en ny.

Har idag en Golden och en Weimaraner. Mitt Golden är inte någon fet-vit-pluffs utan en lite mer gyllene jaktvariant (skrattade gott åt terminatorn ovan då jag minns min egen jag-är-två-och-är-störst-tuffast-i-välden-jycke). Jag tycker ändå att många av retriverraserna har en egenskap som är en tillgång då man är ny hundägare. De är avlade för att hämta saker. Mao de har en naturlig drift att komma tillbaka till föraren. En egenskap som kan vara nog så viktig om man är förstagångsägare.

Jag tycker även att råden om att hitta en seriös uppfödare är goda. Det är till dem du vänder dig om du får problem med din hund. Är de seriösa och etablerade så finns de där när du behöver råd och stöd. Nog så viktigt. Kolla runt och hör med folk som har rasen du till slut fastnar för. KOLLA FLERA. Ta inte första bästa som har en kull just nu. Var även bered på att det inom raserna kan variera mycket beroende på vilka egenskaper olika uppfödare valt att avla på och detta kan vara skillnaden mellan en perfekt hund och ett misslyckat köp även om du håller dig till en ras.

Men men ... som du ser finns det lika många åsikter som hundägare så leta vidare .. det finns en hund för dig. 8-9 tim hemma själv en arbetsdag är inget problem för en vuxen hund om man bara aktiverar/motionerar den på ett bra sätt övrig tid (har iaf inte varit det för mina hundar).

/Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.