Världens snabbaste långfärdsskridskor

Om de är belaggt med titankarbid eller titannitrid så går de knappast att slipa om. Skikten brukar vara något tiotal mikrometer högst.

Enligt Pikmakarn är skenstålets beteckning HSS-TiCN. HSS står för vilket stål det är i skenan och TiCN är en beläggning (titankarbonitrid ?). Fördelen ska vara att ytan ger bättre glid och att skenan håller skärpan längre. Om man slipar den borde TiCN-skiktet på glidytan försvinna, men inte på sidorna. Det borde försämra glidet men inte skärpans hållbarhet.
 
. Om man slipar den borde TiCN-skiktet på glidytan försvinna, men inte på sidorna. Det borde försämra glidet men inte skärpans hållbarhet.

Fast hur slits/slöas en skridskoskena? Borde vara mest i frånskjut på innerskär (och ytterskär för dubbelknuffare), då slits skenan från glidytan och ut mot kanten. Känns som om en hård beläggning på sidan av skenan gör mindre nytta än en hård glidyta.

-Palle
 
Snabbaste skridskon...

Hm Jag är ingen metallurg men min egen uppfattning om snabbhet är att den snarare beror på hur skenan är slipad, dvs radien, längden på skenan, bredden på skenan samt förhållandet mellan is/skena och foten (höjden).
Vidare så är det sannolikt så att beroende på hur man kombinerar dessa olika faktorer får man olika egenskaper.
Jag tror därför att det inte går att utnämna en skridsko som bäst för alla oavsett färdighet eller längd vikt etc.

Hälsar
Fredrik
 
En tunn

beläggning på skridskoskenans sida fungerar bra. Det finns olika varianter på detta t ex hårdförkromning som dessutom minskar risken för rost på sidan. Hårdförkromade skenor sålde bland annat Halle och Blomman redan på 70-talet.

En annan variant är bimetallskenor vilket ofta finns på hastighetsskridskor men finns även på Maples långfärdsskridskor. Exakt vilka metaller eller legeringar detta är vet jag inte. Bimetall finns i andra tillämpningar också t ex på bågfilblad och behöver inte vara dyrt och exklusivt t ex så säljer Biltema utmärkta och billiga bågfilblad i bimetall.

Rodelåkare och isjaktseglare har en massa hyss för sig för att få bra bett och bra glid. Har vi någon rodelåkare eller isjagktseglare som kan delge lite know-how?

Thure
 
Thure, för övrigt verkar den där firman finnas på Teneriffa och inte i Nederländerna. Är det kanske därför det är så billigt, är det inte skattefritt där? Räknas det som EU eller inte?

Spanien fick ett undantag vid inträdet till EU för Kanarieöarna ungefär på samma sätt som Finland fick för Åland. Man kan därför fortfarande som resenär handla många saker på Kanarieöarna lite billigare. Elektronik och sprit och kanske även riktiga hårdvaror.

Thure
 
Råegg?

Uppstår det råegg vid bryning av TiCN-behandlade stålskridskoskenor? Den typiska gula färgen som finns på Biltemas bågfilsblad och borrar finns inte på mina Maple bimetallskenor. Kanske är det en annan beläggning på dessa?

Jag har en känsla av att olika stålsorter ger olika mycket råegg vid bryning av skridskoskenor.

Om jag minns rätt så blir det mindre tendens till råegg på hårdförkromade och bimetallskenor.

För några år sedan så marknadsfördes rena titanlångfärdssskridskor men det var en konstruktion som inte sparade någon vikt.

Skulle man kunna belägga titanskenor med någon listig bimetallvariant och få till ännu lättare men tillräckligt bra och hårda skenor?

Thure
 
Uppstår det råegg vid bryning av TiCN-behandlade stålskridskoskenor? Den typiska gula färgen som finns på Biltemas bågfilsblad och borrar finns inte på mina Maple bimetallskenor. Kanske är det en annan beläggning på dessa?

Jag har en känsla av att olika stålsorter ger olika mycket råegg vid bryning av skridskoskenor.

Om jag minns rätt så blir det mindre tendens till råegg på hårdförkromade och bimetallskenor.

För några år sedan så marknadsfördes rena titanlångfärdssskridskor men det var en konstruktion som inte sparade någon vikt.

Skulle man kunna belägga titanskenor med någon listig bimetallvariant och få till ännu lättare men tillräckligt bra och hårda skenor?

Thure

Man borde kunna spara högst 100g per skena genom att byta ut stålet mot titan. I länken som jag refererade till tidigare diskuteras belagda titanblad. De rekommenderas inte för knivar och svärd.

Jan-Erik
 
Beläggning med hårdkrom på sidorna kan säkert hjälpa en del. De skikten brukar man kunna göra betydligt tjockare än titannitrid och kan säkert stärka upp eggen en del.

En annan aspekt på beläggningar på sidan är att förhindra att is fryser fast på sidorna. Jag diskuterade frågan för många år sedan med en tillverkare av hockeyskridskor. Jag vet inte om det blev något av med det.

HSS står för High Speed Steel och är en grupp av stål med mycket metallkarbidpartiklar i, vilket gör stålet mycket hårt. Jag antar att "High Speed" inte står för hög åkhastighet på skridskor utan hög skärhastighet med svarv- och fräsverktyg. :)
 
Den typiska gula färgen som finns på Biltemas bågfilsblad och borrar finns inte på mina Maple bimetallskenor. Kanske är det en annan beläggning på dessa?

Jag tror inte bimetallskridskor har ytterlager med nitrider eller karbider utan troligen två typer av stål. Ett yttre som står för hårdheten och ett i mitten som står för segheten.

TiN är gul
TiC är grått
Genom att olika blandningar av metallerna Ti, Zr, Cr med N, C, O så kan man få en hel uppsjö vackra färger (see t.ex. www.ionbond.com)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Världens häftigaste skridskosjö!? Långfärdskridsko 5
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Jazzy Himla roligt med långfärdsskridskor. Långfärdskridsko 42
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Waxon Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre? Långfärdskridsko 12
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
joask202 Läderpjäxor - realistiska tåveck? Långfärdskridsko 1
Anders.. Långfärdsskridskor för barn Långfärdskridsko 5
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
tango vad händer om långfärdsskridskor slipas fel? Långfärdskridsko 6
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
PeterPilot Storskor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 5
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
tomaski Långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
Siernan Hyra långfärdsskridskor i Göteborg Långfärdskridsko 3
thureb Håller plastprofil på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Rendalen Höjd på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 11
karian Långfärdsskridskor i Mongoliet? Långfärdskridsko 2
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
ollefisk Everest långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
Siven Göra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
0301 slipa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
lillekalle Bromsteknik på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
fjelltur hyra långfärdsskridskor i Gbg? Långfärdskridsko 0
ÄventyrsUffe Scarpa T4 på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 7
smalandsrolle Hållare/fixtur för slipning av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
DIALKING test av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 2
abjor Bore långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Hyra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.