Är detta spår av lo?

Re: Re: Katt

millimeter; sa:
ping; sa:
Det är ett avtryck från en vanlig huskatt,
avtryck 'växer' när det har töat ett tag.

Lo skulle dessutom vara större än så färskt.


peter

Hur säker är du?

Att ett tamkattsspår skulle kunna bli sådär stort genom smältning tycker jag verkar osannolikt. (Det är ju större än handflatan! Kattspår är ju som femkronor i vanliga fall.)

I våras hittade jag några spår som jag inte vet vad det var, men de liknade dessa lite, om än lite mer avlånga.

Jag har aldrig sett lospår, så jag kan inte avgöra.
Är samma med rävspår som är utsmälta kan få storleken av varg. Så är lite svårt med bara en bild att få det till lo.
 
Re: Re: Katt

millimeter; sa:
ping; sa:
Det är ett avtryck från en vanlig huskatt,
avtryck 'växer' när det har töat ett tag.

Lo skulle dessutom vara större än så färskt.


peter

Hur säker är du?

Att ett tamkattsspår skulle kunna bli sådär stort genom smältning tycker jag verkar osannolikt. (Det är ju större än handflatan! Kattspår är ju som femkronor i vanliga fall.)

I våras hittade jag några spår som jag inte vet vad det var, men de liknade dessa lite, om än lite mer avlånga.

Jag har aldrig sett lospår, så jag kan inte avgöra.

Så säker man kan bli av ett foto på ett avtryck,utan spårlängd eller rörelsemönster är det svår att vara bergsäker.

Jo,jag har haft förmånen att följa Lospår. :)


peter
 
Re: Re: Re: Katt

ping; sa:
Så säker man kan bli av ett foto på ett avtryck,utan spårlängd eller rörelsemönster är det svår att vara bergsäker.

Jo,jag har haft förmånen att följa Lospår. :)

Ok, om du sett lospår i verkligheten så har du åtminstone viss trovärdighet. :)

Men samtidigt är jag skeptisk till att kattspår kan bli så stora genom smältning, och ändå behålla tydliga regelbundna konturer. Men någon (sorry glömt ditt namn) skrev att rävspår kan bli stora som vargspår, så kanske stämmer det.
 
Re: Re: Re: Re: Katt

millimeter; sa:
ping; sa:
Så säker man kan bli av ett foto på ett avtryck,utan spårlängd eller rörelsemönster är det svår att vara bergsäker.

Jo,jag har haft förmånen att följa Lospår. :)

Ok, om du sett lospår i verkligheten så har du åtminstone viss trovärdighet. :)

Men samtidigt är jag skeptisk till att kattspår kan bli så stora genom smältning, och ändå behålla tydliga regelbundna konturer. Men någon (sorry glömt ditt namn) skrev att rävspår kan bli stora som vargspår, så kanske stämmer det.

Det var jag som skrev om utsmälta spår. har spårat både lo och varg. Dom är tagna i början av Dec 2005
Lägger in tre bilder på lospår så går det att jämföra.
http://server3.uploadit.org/files/Casspir-Lo1.jpg
http://server3.uploadit.org/files/Casspir-Lo.jpg
http://server2.uploadit.org/files/Casspir-Snusdosa.jpg
 
Re: Re: Re: Re: Re: Katt

Aardwolf; sa:
Det var jag som skrev om utsmälta spår. har spårat både lo och varg. Dom är tagna i början av Dec 2005
Lägger in tre bilder på lospår så går det att jämföra.
http://server3.uploadit.org/files/Casspir-Lo1.jpg
http://server3.uploadit.org/files/Casspir-Lo.jpg
http://server2.uploadit.org/files/Casspir-Snusdosa.jpg

Kul att du visar bilder! Jag har inte hittat speciellt bra bilder av lospår, men av dina bilder att döma så var de spår jag hittade i våras ganska lika lospår. Men jag får väl aldrig veta tyvärr.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Katt

millimeter; sa:
Aardwolf; sa:
Det var jag som skrev om utsmälta spår. har spårat både lo och varg. Dom är tagna i början av Dec 2005
Lägger in tre bilder på lospår så går det att jämföra.
http://server3.uploadit.org/files/Casspir-Lo1.jpg
http://server3.uploadit.org/files/Casspir-Lo.jpg
http://server2.uploadit.org/files/Casspir-Snusdosa.jpg

Kul att du visar bilder! Jag har inte hittat speciellt bra bilder av lospår, men av dina bilder att döma så var de spår jag hittade i våras ganska lika lospår. Men jag får väl aldrig veta tyvärr.

Dom är lika dina bilder men är svårt att säja till 100% att det är lo bara på bilderna. Men du kommer säkert att få se fler lospår till vintern då är det bara till att följa dom. En bra bok i sammanhanget är " Djurens spår" av Åke Aronsson och Peter Eriksson.
 
Sett dem på bild å film så har aldrig sett något liknande.. Men det verkar troligt med lo här när man jämför spår. Djur med fina å spännande drag.

L
 
För några veckor sedan när det kom en smula snö på oss här i Linköping hittade jag dessa spår på altanen. Tyckte det såg ut som katt, men aningen stor :) Är det faktiskt ett lodjur eller vad kan det vara?

spaarvu8.th.jpg



Vi bor i ett tättbebyggt område, vilket jag tycker gör det hela mer intressant. Hade inte väntat besök av (fridlysta) rovdjur. Om det är lo var det ju också tur att inte kaninen var i trädgården just den natten :)

/Hans-Erik

Har själv bott på ryds alle flera ¨år, och i skogen bakom Scandic hotell har Lodjur synts flera gånger, jag såg inget själv men en granne som är jägare såg dem, jag lyckades bara se spåren.
Det här var på 80 talet o framåt.
Om du dessutom har en kanin då o då på uteplatsen lockar det rovdjur.
Vi hade en kanin också, den lockade in en iller, i sovrummet där kaninen hade sin bur, jag höll på i två timmar med att fånga den.
Den var säkert ute efter kaninen som vart heltokig när illern kom in!

Jag fick tillslut in den under skrivbordets hurts, i sockeln som var öppen på baksidan, jag satt för en masonitskiva där och sköt under en skiva under hurtsen.
Sedan slog jag ett spännband runt hela hurtsen o bar ut det på gården, där grannen undrade
om jag skulle flytta ?, näe sa jag, ska bara släppa ut en iller....pust....
Trodde först det var en ekorre...
 
Solklart lospår, ingen tvekan!! Man ser på storleken, den asymetriska formen, och att man kan rita ett H på tassen mellan trampdynorna.

Om man kunde se en längre del av löpan så skulle den slingra fram precis som en katt. De går oftast i gång.

mvh
/A
 
Soleklart lospår

Ser at denne tråden er litt gammel. Men allikevel. Vi har det samme problem i Norge. Spesialister vil ha det til at det er så vanskelig å bestemme lospår (gaupe). Det vanlig kronargumentet pleier å være det med utsmelting. Men hvordan kan sentret av tredeputene vandre fra hverandre ved utsmelting? Hvis man antar at Hans Erik har en normalt stor hånd er dette sporet ca 9-10 x 11- 12 cm perfekt gaupespor selv med litt utsmelting.
Jeg fullstendig enig med noen foran. Et slikt spor som dette er fullt mulig å bestemme til lo (gaupe). Hoved kjennetegnene er assymmetrien de to ytre tærne er litt bak de indre, bakre tredepute er mye vridd utover. Klospor mangler også ofte. Men når det fins klospor noen steder bekrefter det jo bare lospår, men mange vil gjerne ikke ha klospår i det hele tatt i gaupespor, men det er jo bare tull. Selvsagt bruker den klørne ofte. Man trenger heller ikke noen sporløype, noen enkle spor er best. Sporløypene forvirrer bare de som er så opptatt av spormønstre. Gaupa beveger seg på så mange måter at det blir stor variasjon i spormønstrene og mange mønstre står ikke engang i bøkene.
Pussig med denne motstanden mot å bestemme lospår, som om man ikke unner andre å ha sett spor av dyret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Igy Vad är detta djurspår? Vilda djur 2
Redlinefoto Vad är detta för spår? Vilda djur 4
ellahoff Nån som vet vad detta är för spår? Vilda djur 5
camhed Vad är detta spår efter? Vilda djur 9
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
plaskdaja Vad är detta för kryp? Vilda djur 8
stefan.svard Vad är detta ? Vilda djur 4
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
NickeSkog Vad är detta för spillning? Vilda djur 5
Vivarium Vad är detta för spillning? Vilda djur 12
Beatles Vad är detta för skalbagge? Hittar flera inomhus.. Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Mullersten Vilka insekter är detta? Vilda djur 1
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
Posse Vad är detta för insekt? Vilda djur 1
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
annakari Vilken fågel är detta? Vilda djur 6
bobby_rimshot Vad i hela friden är detta för slags "bagge"? Vilda djur 2
Jeppe1 Vad är detta för kryp? Vilda djur 3
erik8 Vad är detta för fjäril - klädmal?! (inte batman!) Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
Nykomlingen Vad är detta för kryp? Vilda djur 6
Fjäder Vad är detta för en fjäril? Vilda djur 5
lud909 Är detta en järv? Vilda djur 5
Swiborgh Är detta en Ormvråk? Vilda djur 3
hannaforsberg Hjälp mig! Vad är detta? Jaktfalk? Vilda djur 10
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
medium85 Vad är detta för bagge? Vilda djur 3
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
Muttley Vad för typ av fågel är detta? Vilda djur 3
Systertove Vad är detta för en fågel? Vilda djur 4
awad Vad är detta för kryp? Vilda djur 15
vogelvogel Vad är detta för en fågel? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Västkustbo Är detta en bofink tro? Vilda djur 5
Osterberg Vad är detta för fälla? Vilda djur 8
Elina83 Vad är detta för fågelart? Vilda djur 7
mnmn Vad är detta för fågel? Vilda djur 2
Karpaterna.se Vad är detta för djur? Vilda djur 2
FruC Nån som vet vad detta är för fåglar? Vilda djur 2
björnröjarn Är detta björnspillning? Vilda djur 8
gunnar-f Vilka fåglar är detta ? Vilda djur 3
whatbird00 Vad är detta för fågel? Vilda djur 8
Johan_O Vad är detta för hår? Vilda djur 16
Sofie_W Vad är detta för spillning? Vilda djur 4
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
Trikåmannen Vad är detta för djur? Vilda djur 8
jose_haga Vad är detta för larv? Vilda djur 4
schroder Vad är detta för konstig insekt? Vilda djur 10
Fredrik Andersson Vilken fågel är detta? Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.