Vad är detta för fälla?

När jag tomtade runt i skogen idag såg jag vad som såg ut som en stor (1,5-2 m lång, ca 1m hög) fälla av något slag. Gaveln var täckt av ett kraftigt nät och den såg ut att ha två "rum" inuti med någon form av anordning i mitten som gjorde det möjligt att gå in men inte ut. Vad den har haft för tak vet jag inte då den var i allmänt halvruttet skick så det är oklart om där också har varit galler eller om den har varit helt täckt.

Nyfikenheten tog överhanden och jag kikade ned i den och inuti låg en drössle knotor som ser ut att vara från en älg.

På grund av en risig kamera blev det bara suddiga bilder men jag bifogar dem här.

Vad är det man har tänkt sig att fånga i denna fälla, någon som vet?
 

Bilagor

  • SDC10284.jpg
    SDC10284.jpg
    73.9 KB · Visningar: 3,137
  • SDC10286.jpg
    SDC10286.jpg
    63.1 KB · Visningar: 1,922
Är nog inte enbart för grävling utan också förmodligen för lo, räv och möjligen vildsvin (beror på vart i Sverige du hittat den), dvs en kombifälla. En fälla för enbart grävling brukar vara lägre. //Omar
 
Ser ut som en kombinerad räv/grävlingsfälla, där päronena hade sommarstuga så fanns det et par bönder som hade liknande fällor. De matades in med självdöda höns, slaktavfall mm.

Lo var på den tiden för sällsynt för att man skulle tro att den kunde vara avsedd för dom, vildsvin var också för sällsynt och jag gissar att den var för klen för att stå emot ett förbannat sådant....
 
Senast ändrad:
När sådana här fällor betas med kött eller köttrester, så är det nog räv eller grävling som skall fångas- Om det i stället är betat med fjädrar, dun eller päls så är det troligare att man försöker locka ett nyfiket lodjur dit.
 
Tack för svaren. =)

Den hittades i Uppland, mitt ute i "ingenstans" (i den mån det nu går att vara i "ingenstans" i Uppland).

Min gissning var också grävlingsfälla men jag blev osäker eftersom den var så hög (cirka en meter). google talade om för mig att grävlingsfällor brukar vara lägre och ha lite annan typ av bete än älgben. Med det vill jag inte ha sagt att den är till något annat än grävling, bara att det var det som gjorde mig osäker på vad den skulle användas till.

Det är fler som har hört av sig till mig och sagt att det ser ut som en kombifälla för grävling/ lokatt och enligt länsstyrelsens sida skall tydligen Sveriges tätaste lodjurspopulaton finnas i Uppland, om nu det har med saken att göra.

Då uppstår ju nästa fråga. om man nu fångar lokatt i den, vad gör man med dem sen? Lokatt får väl inte skjutas hur som helst? (hade för mig att de var fridlysta men det kanske är fel?)
 
Tack för svaren. =)

Då uppstår ju nästa fråga. om man nu fångar lokatt i den, vad gör man med dem sen? Lokatt får väl inte skjutas hur som helst? (hade för mig att de var fridlysta men det kanske är fel?)

Man skjuter den och sedan gräver man ner den. Det finns även jägare som inte gillar att gräva så de släpper ut lodjuret igen och därefter tiger de så att de inte blir mobbade av äldre jägare som vet bättre.

/Stellan
 
Från och med 2008 är det åter tillåtet med fällfångst av lodjur. Men för att de fällorna skall vara godkända så måste de vara helt sälta invändigt, lodjuren försöker alltid bita och klösa sig ut och skadas lätt i fällor. När man ser jaktstatistiken på lodjur, så är det påfallande att i princip hela kvoten skjuts inom bara några få dagar, därför finns det misstankar om att en del har fångats illegalt i fällor innan, och sedan "avlivats" när jakten blir tillåten:

http://www.sva.se/navigera/Djurhals...ormation-om-vilt/Stora-rovdjur/Lodjursjakten/
 
Fällan är en tunnelfälla för rävfångst (googla "Värmländsk tunnelfälla").
Det händer att lo går i sådana fällor även om det inte är avsikten och man kan då välja på att antingen släppa ut katten eller ringa Grimsö och få 3-5000 kronor om de får komma och sätta en sändare på katten. Jag har varit med på flera sådana märkningar när "elaka jägare" önskat att dels få veta hur det går för "deras" katt och dels att man inte skall sprida ut att de hjälper till med forskning istället för SGT.
Anledningen till att det går så snabbt att fylla kvoten efter jaktstarten är att det finns så väldigt tätt med lo att det är svårt att misslyckas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
plaskdaja Vad är detta för kryp? Vilda djur 8
stefan.svard Vad är detta ? Vilda djur 4
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
NickeSkog Vad är detta för spillning? Vilda djur 5
Vivarium Vad är detta för spillning? Vilda djur 12
Beatles Vad är detta för skalbagge? Hittar flera inomhus.. Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Mullersten Vilka insekter är detta? Vilda djur 1
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
Igy Vad är detta djurspår? Vilda djur 2
Posse Vad är detta för insekt? Vilda djur 1
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
annakari Vilken fågel är detta? Vilda djur 6
bobby_rimshot Vad i hela friden är detta för slags "bagge"? Vilda djur 2
Kallebalik Vilket djur kommer detta ifrån? (bild) Vilda djur 0
Jeppe1 Vad är detta för kryp? Vilda djur 3
erik8 Vad är detta för fjäril - klädmal?! (inte batman!) Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
Nykomlingen Vad är detta för kryp? Vilda djur 6
Fjäder Vad är detta för en fjäril? Vilda djur 5
lud909 Är detta en järv? Vilda djur 5
Swiborgh Är detta en Ormvråk? Vilda djur 3
Redlinefoto Vad är detta för spår? Vilda djur 4
hannaforsberg Hjälp mig! Vad är detta? Jaktfalk? Vilda djur 10
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
medium85 Vad är detta för bagge? Vilda djur 3
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
Muttley Vad för typ av fågel är detta? Vilda djur 3
Systertove Vad är detta för en fågel? Vilda djur 4
awad Vad är detta för kryp? Vilda djur 15
vogelvogel Vad är detta för en fågel? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Västkustbo Är detta en bofink tro? Vilda djur 5
SLUGGA Vilken fågel har byggt detta bo? Vilda djur 4
Elina83 Vad är detta för fågelart? Vilda djur 7
Lars G A Vilken fågel byggde detta bo? Vilda djur 1
mnmn Vad är detta för fågel? Vilda djur 2
Karpaterna.se Vad är detta för djur? Vilda djur 2
FruC Nån som vet vad detta är för fåglar? Vilda djur 2
-MrD- Kan detta vara en Rödstjärt? Vilda djur 1
björnröjarn Är detta björnspillning? Vilda djur 8
ellahoff Nån som vet vad detta är för spår? Vilda djur 5
Bulingen Inget lämmelår detta år! Vilda djur 8
gunnar-f Vilka fåglar är detta ? Vilda djur 3
whatbird00 Vad är detta för fågel? Vilda djur 8
Johan_O Vad är detta för hår? Vilda djur 16
Sofie_W Vad är detta för spillning? Vilda djur 4
mordarsnigel2 vad kan detta vara? Vilda djur 4
norpan_ Vad kan detta var`? Vilda djur 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.