Ännu ett tråkigt inlägg om cykelval..

Min uppfattning är att det knappt går att köpa en bra cykel. Däremot går det att köpa en grund till en bra cykel. Det är ofta inte kvaliteten på komponenterna som är avgörande utan kvaliteten på monteringsarbetet. Bra hjul är ett exempel på detta. Det finns hur många hjul som helst på dyra cyklar där komponenterna är kanonbra, men hjulen som helhet ändå är urkassa. Det är tryggare att köra på en billig men välbyggd cykel än en dyr byggd enligt vanlig standard. De cyklar som jag köpt kompletta genom åren har jag tagit isär och monterat om helt och hållet. En bra bit på vägen kan man komma genom att köpa en cykel med bra komponenter och sedan låta någon betrodd hjulbyggare göra en fullständig ombyggnation av hjulen.

Mange
 
Är det verkligen så?

Min uppfattning är att det knappt går att köpa en bra cykel. Däremot går det att köpa en grund till en bra cykel. Det är ofta inte kvaliteten på komponenterna som är avgörande utan kvaliteten på monteringsarbetet. Bra hjul är ett exempel på detta. Det finns hur många hjul som helst på dyra cyklar där komponenterna är kanonbra, men hjulen som helhet ändå är urkassa. Det är tryggare att köra på en billig men välbyggd cykel än en dyr byggd enligt vanlig standard. De cyklar som jag köpt kompletta genom åren har jag tagit isär och monterat om helt och hållet. En bra bit på vägen kan man komma genom att köpa en cykel med bra komponenter och sedan låta någon betrodd hjulbyggare göra en fullständig ombyggnation av hjulen.

Mange

Min nuvarande långfärds och brukscykel har rullat 21 985 km, ekrarmna i bakhjulet har spänts efter en gång vid 18 000 km och hjulen har hela iden varit raka i övrigt har slitdelar bytts vartefter. Den har inte byggts om, fast en del pryttlar har bytts bl.a. av estetiska skäl. On-Ones Fleegestyre är bara för snyggt för att inte ägas.

Har jag haft tur?
 
idag kan du få mycket cykel för 6000 SEK, som defenetivt håller för många mil och med Shimano komponenter av hyfsad kvalitet. Kolla in www.cykelnetto.com utförsäljning mtb stål där finns flera hojar som om ramstorleken stämmer så går de lätt att göra långfärdskompatibla. Fujin är är dessutom mycket konkurenskraftig i pris jmf. biltemahojar och förmodligen starkare och väl värd en lätt uppgradering när det är dax att byta slitkomponenter. Likaså finns Main Muirwood under 2008:s modeller med flera ramhöjder och bra utstyr.

Efter att ha hört mycket bra om cyklar från Marin har jag kollat lite på Muirwood som du tipsade om. Det verkar vara en bra cykel. Specifikationen på cykelnetto.se skiljer sig lite från den som finns på Marin Bikes hemsida men det är säkert lätt att reda ut vilken som stämmer.

Är det någon som har erfarenheter av denna cykel? Ska man satsa på 26" eller på den nya 29"-varianten? Jag har tidigare varit inriktad på en 28", men börjar mer och mer gå mot 26. I övrigt verkar de vara likadana, bortsett från att den senare har skivbromsar. Är skivbromsar lätta att serva om något skulle gå snett? Av någon anledning får jag en känsla av att det är lättare att laga eller byta ut en V-broms.

En fråga om något helt annat. Det står ofta ett en cykel har lowrider-fästen (är inte lowrider något man röker? :) ), betyder det att man inte kan fästa lowriders på en cykel som saknar dessa fästen? Låter märkligt tycker jag.
 
Köp en kvalitetscykel!!!!

Har cyklat åtskilliga tusen mil med både MTB 26-tummare, racer 28 tum och långfärdscykel 28 tum, alla av märket Crescent. Visserligen ett dyrare märke än de asiatiska men ska du cykla långt och bekvämt köp en riktig 28-tums långfärdscykel. Med en racer har man ett helsicke att få med sig packning. Att köra med rygga är helt förkastligt, förtår inte de som gör det. Att köra med racer, en lätt sådan går ju fortare men det är bekvämsat med en riktig långfärdscykel. Jag har en Crescent Abisko (tillverkas inte längre, var nog svårsåld för den var dyr) men den är suverän. Jag ska dra runt Sverige 500 mil samtidigt som Tour de France, inte denna sommaren men kanske 2009, då blir det min långfärdare, utan tvekan. Ska köra runt Sverige för en ren cykelsport. Faan cykelsporten för eliten är ju för faan värre än tyngdlyftarnas var för några år sedan, för vem faan kan man lita på?

Ja det är en djungel detta med cyklar men kolla på begagnatmarknaden för där kan du göra fynd och allra helst nu i höst då cykelsäsongen börjar lida mot sitt slut.

Hellre en riktig cykel som kostar några lappar mer än en billig jäkel som man inte vet så mycket om!
Mvh och lycka till
Roland Fors
Höör
 
Ja det är en djungel detta med cyklar men kolla på begagnatmarknaden för där kan du göra fynd och allra helst nu i höst då cykelsäsongen börjar lida mot sitt slut.

Hellre en riktig cykel som kostar några lappar mer än en billig jäkel som man inte vet så mycket om!

Många tycks vara överens om att det är bättre att lägga lite mer pengar på en kvalitétscykel än tvärtom, något som kanske inte direkt kom som en överraskning. Men det är ju, som Roland säger, en djungel!

Vad ska man kolla efter? Än så länge har jag inte fått ett enda tips på en bra långfärdscykel som faktiskt går att köpa. Det hade gjort det så mycket lättare om jag bara hade kunnat se ett exempel på denna kvalitétscykel som man ska köpa och kunna jämföra olika modeller. Min lokala cykelhandlare visade allt från 7-växlade crescent till Nishiki-modeller för 15 000 och presenterade dem som långfärdscyklar.

Jag får inget grepp om det överhuvudtaget. Ena stunden ska man absolut ha 26" och stålram och andra stunden ska man ha 28" och vaddå-för-komponenter?

Jag har ett jobb där jag ofta har hand om upphandlingar av olika slag. Att få en bra överblick av begagnatmarknaden för grävmaskiner i Pakistan är ju en barnlek jämfört med att köpa cykel. :)

EDIT: jämfört med att köpa rätt cykel!
 
Denna cykel har varit ratt for mig:

RAM: Surly long haul trucker (stal)
PAKETHALLARE FRAM/BAK: Surlys Nice racks (stal)
KOMPONENTER: Fran Shimano Deore pa bromsarna upp till Shimano XT pa vevlagret. Mest Shimano LX
FALGAR: Mavic EX 721 med 36 ekerhal
EKRAR: Enormt tjocka, till for postcyklar tror jag... (stal)
DACK: Schwalbe Maraton XR Evolution (kort pa samma dack ifran Syrien till sydafrika+200mil i Sydamerika...) Hade ocksa samma dack med stalkant fast de var sammre eftersom det var just stalkanten som gick sonder...Om du koper dessa dack se till att fa de nyaste, alltsa Evolution serien.
SADEL (vet inte..hahaha)

Nasta resa kommer jag kora pa sammahoj. Mojligtvis kommer jag byta falgarna mot nagon av Sun Rhynos (eller ngt annat, har hort om nagot om Goliath??) samt byta sadel mot en brooks B17 (tror den heter sa) samt ev. nagon mer komponent av XT...

Enda som hant med med hojen ar: Ett faste till pakethallaren gick av nar en etiopisk ungdjavel landade pa cykeln efter en rejal flygtur (daligt siktat av mig...) samt att bakfalgen gick av i Namibia.

www.backpacking.se/larsbengtsson
 
Senast ändrad:
Efter att ha hört mycket bra om cyklar från Marin har jag kollat lite på Muirwood som du tipsade om. Det verkar vara en bra cykel. Specifikationen på cykelnetto.se skiljer sig lite från den som finns på Marin Bikes hemsida men det är säkert lätt att reda ut vilken som stämmer.

Är det någon som har erfarenheter av denna cykel? Ska man satsa på 26" eller på den nya 29"-varianten? Jag har tidigare varit inriktad på en 28", men börjar mer och mer gå mot 26. I övrigt verkar de vara likadana, bortsett från att den senare har skivbromsar. Är skivbromsar lätta att serva om något skulle gå snett? Av någon anledning får jag en känsla av att det är lättare att laga eller byta ut en V-broms.

En fråga om något helt annat. Det står ofta ett en cykel har lowrider-fästen (är inte lowrider något man röker? :) ), betyder det att man inte kan fästa lowriders på en cykel som saknar dessa fästen? Låter märkligt tycker jag.

Min erfarenhet är att skivbromsar tarvar mycket mindre med u-håll. På min Batavus M'Prove är det skivbroms bak och v-broms fram så den är i sig ett jmfde studium. Skivbroms ger givetvis inget slitage på fälgsidan och funkar bra i regn. En nackdel är att skivbromsarna kan begränsa valmöjligheten av monterbara lasthållare bak men även fram, i.o.f.s. så kan man idagen samhälle fundera över om inte iblandvalmöjligheterna överstiger människans möjlighet att mentalt klara av att välja, varför en begränsning skulle kunna räknas som ett plus.

Givetvis gå det att fästa lasthållare fram utan speciella hål på framgaffeln att skruva i, men ett hål med gänga eller pålött öra är att föredra. Funkar helt enkelt avsevärt bättre än ett löst fäste som monteras runt gaffeln.
 
Senast ändrad:
Efter att ha hört mycket bra om cyklar från Marin har jag kollat lite på Muirwood som du tipsade om. Det verkar vara en bra cykel. Specifikationen på cykelnetto.se skiljer sig lite från den som finns på Marin Bikes hemsida men det är säkert lätt att reda ut vilken som stämmer.

Är det någon som har erfarenheter av denna cykel? Ska man satsa på 26" eller på den nya 29"-varianten? Jag har tidigare varit inriktad på en 28", men börjar mer och mer gå mot 26. I övrigt verkar de vara likadana, bortsett från att den senare har skivbromsar. Är skivbromsar lätta att serva om något skulle gå snett? Av någon anledning får jag en känsla av att det är lättare att laga eller byta ut en V-broms.

En fråga om något helt annat. Det står ofta ett en cykel har lowrider-fästen (är inte lowrider något man röker? :) ), betyder det att man inte kan fästa lowriders på en cykel som saknar dessa fästen? Låter märkligt tycker jag.

Både jag och min flickvän samt brorsans flickvän har varsin Marin Bear Valley 2005. Den är snarlik Marin Muirwoods 26 tum 2008. V-broms modellen verkar betydligt bättre än skivbromsmodellen. De andra komponenterna på den sistnämnda är inte mycket att hurra för även om själva skivbromsen nog är ok. Lowriderfästen är bra. Man slipper klumpiga adaptrar med sådana. Men det går alltså att fästa en framväskhållare även utan särskilda lowrider-fästen.

Mange
 
KOlla gärna på blocket.se Crescent logic

Hej igen, Vet inte var du bor men kollade precis på blocket och även på Crescents hemsida. En prisvärd cykel som jag definitvit skulle köpa är Crescent Logic, du kan få en begagnad för 3- 4500 kr i bra skick. Kolla som sagt, blocket.se och skriv in texten crescent logic så får du upp en fyra fem herrcyklar med olika ramstorlekar. Där tror jag du gör ett bra köp! Jag skulle själv inte tveka om jag idag skulle köpa en begagnad cykel, 28 tum, varför ska man ha 26? varje tramtag du tar så kommer du ju en bit längre, sedan kan man ju laborera med däck, spetsiga med liten kontaktyta, ger ett par km snabbare framfart (jag vet för jag har testat däck från 50 kr upp till åtskilliga hundra och många dessutom. Sedan kan det ju vara bra att ha lite grövre bredare på vintern osv.

Ja det här är allt jag kan ge dig som råd för dagen hoppas du lyckas få tag i en bra cykel till ett bra pris och som du framför allt blir nöjd med.

Stålfarfar cyklade ty och retur Skåne Haparanda samt Skåne t o r Israel (Jerusalem) som nästan 70 åring resp lite över 80 på en helt oväxlad Kärnancykel (skrattar).

Och Du detta är fantastiskt innan seklet hade blivit 1900 hade en John Ericsson eller John Andersson cyklat Haparanda - Ystad på 11 dagar (tänk med de vägarna och de cyklarna som fanns då) Vi har det väl förspänt, lite för bra för vi har för mycket att välja på.

Lycka till
Roland Fors, som tagit mig en cykeltur i detta underbara höstväder, dock på en 36-tummare enhjuling, har en till så är du intresserad så (skrattar)
Höör
 
Nu börjar det närma sig! :)

Tack för alla tips och råd! Jag ska titta runt lite bland de cykelhandlare som finns här nere och försöka hitta något som kan passa mig. Jag återkommer säkerligen om ett par dagar med fler frågor men just nu kommer jag inte på något mer jag undrar över.

Tack!
 
Lite klokare har jag blivit, men inte mycket.

Har varit och tittat runt på cyklar i olika prisklasser och fastnat för en Skeppshult STC. Är detta en cykel ni har någon erfarenhet av? Stålram, tiagra-komponenter, rullbroms (?) och fullt utrustad (fästen för lowriders, pakethållare osv.) för ett ganska bra pris. Är det någon som vet hur mycket den väger? Står inte någonstans, den känns ganska tung men det är svårt att jämföra endast genom att lyfta den.

Tips på andra, liknande, modeller mottages gärna!
 
Något tyngre än Skeppshultcykeln är nog svårt att hitta. Vad tyckte du var fel med Marinen som nämnts ovan. Jag tycker nog det är svårt att hitta någon vettigare modell för allround bruk. Men det är klart, vill du ha en cykel för fina asfaltsvägar och lätt packning finns det lämpligare modeller med 28 tums hjul. Men de är också alltid betydlig dyrare. Eventuellt bygger jag ihop en cykel för ca 15000 kr till min flickvän. Denna ska i så fall byggas på en Thorn Audax mk 3 ram. Man kan då inte ha mer än 28 mm breda däck och tung packning är inte att tänka på.

Mange
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.