lowriders (ett försök att göra nåt enkelt)

nu försökte jag gå den enkla vägen vid val av lowriders men ångrar mig redan. Jag lämnade helt enkelt in hela cykeln till affären (Sportson) och bad de sätta på ett par lowriders.

Jag har inga fästen för dessa i ramen men när jag har diskuterat med de tidigare sa de att de skulle fästa med en klämma runt framgaffeln upptill och nedtill på nåt annat sätt. Men nu hade de fäst mitten av lowridern i fästet för stänkskärmen vilket har fått till följd att de har hamnet väldigt lågt ner, tyngdpunkten för väskan kom under centrum på hjulet. Det ser och känns väldigt konstigt, men verkar nog inte orsaka så stora problem. Spelar det så stor roll tror ni?

mellan de båda fästen sitter det en båge över hjulet. eftersom allting sitter så himla långt ner sitter ju denna båge väldigt nära däcken. Om man trycker ner den mot däcket kan hela ekipaget tvärstanna. Känns inte heller så lyckat.

till råga på allt verkar det finns dåligt med plats för att få fästena till cykelväskorna att fästa ordentligt runt röret på lowridern. Ska se imorn om det går att finna nån lösning på detta problem, men jag tror att det är omöjligt.

Vad ska jag göra? Funkar det att ha de så lågt?

(Ska lägga in några bilder när solen har tittat fram och det går att ta bilder igen).
 
Jag har mina fästa på det viset och de hamnar långt ner..därav namnet "lowriders" ;)

Tyngdpunkten hamnar under centrum på hjulet och det är nog så för alla...

Har du inte kört med "lowriders" innan så kan det kännas lite konstigt i början men man vänjer sig snabbt...

Det som gör mig fundersam är att jag har också en bygel som går över hjulet...
Men jag har ca 5 cm fritt mellan däcket och bygeln...
Du har ju tydligen bågen precis ovanför däcket...

Jag har 26" hjul och om du har 28" på din så kan det vara därför det blir så litet mellanrum.
Att bygeln skulle lägga an på däcket och orsaka ett stopp tror jag inte är någon risk.
 
jag kollade runt lite på bilder och i verkligheten igår. min sitter betydligt längre ner än andra jag såg då. Det är ju därför bygeln sitter så himla nära hjulet. Om den bygeln åker ner i hjulet (den satt rätt löst men den kommer ju inte falla ner av sig självt) då kommer det verkligen att ta tvärstopp.
 
Att den är sitter löst är inte bra...jag förstår att du blir fundersam...
Se om du kan få in en bild på det här...det är lättare att ge förslag eller tips när man ser hur det sitter.
 
Så här ser det ur, med och utan väska.
 

Bilagor

  • dscf1401.jpg
    dscf1401.jpg
    80.2 KB · Visningar: 829
  • dscf1402.jpg
    dscf1402.jpg
    72.2 KB · Visningar: 545
Kanon...

att du fick in bilder...ser helt normalt ut...lasthållare/väska sitter i samma höjd som på min...
Du har dock lite mindre mellanrum mellan däck och bygel...men inget som du behöver oroa dig för..

Att det skiljer på avståndet kan bero på att min bygel är en fast del av lasthållaren och avsedd att passa både 26" och 28" hjul.

Din bygel är (som det ser ut) fastsatt med skruv och mutter...
Vilket kan innebära att det finns två olika byglar att välja på beroende på vilken hjulstorlek du har...
Eller att jag har 26" och du 28" hjul....
Men du har fått rätt storlek om du undrar...

Centrum på lasthållaren/väskan hamnar vid hjulets axel och det är som det brukar vara...
Tyngdpunkten blir låg vilket ger bra balans...

Om du bara ser till att alla skruvar och muttrar är ordentligt åtdragna så är det bara lasta i grejor att trampa på sen..

;)
 
Hej.
jag tittade på din bild , men kunde inte se några övre fästpunkter, men de finns kanske där?
Att bara fästa lowridern vid navet tycker inte jag verkar optimalt.
alla lowriders jag sett har suttit fast både vid navet och vid mitten av gaffeln. finns det inga hål i gaffeln kan man använda en klämma precis som du skrev.
jag bifogar en bild där jag ringat in de båda fästpunkterna.
 

Bilagor

  • lowrider.jpg
    lowrider.jpg
    64.8 KB · Visningar: 483
Jag tittade på bilden igen och som fredrik skriver så ser jag inte heller något som håller den övre delen...missade det förra gången...
De hade sagt att de skulle fästa den med en klämma upptill...tog för givet att de hade satt dit det...
Det håller inte att bara ha den fastsatt nedtill...
 
Den är fastsatt upptill också. De har använt det fästet som finns till ev stänkskärmar och fäst en förlägning i den som pekar uppåt/framåt. Förlägningen kan ha hört till lowridern, det vet jag inte riktigt. Konstruktionen ser ut som den gör till min pakethållare. Det är för att den över delen av lowridern är fäst i detta stänkskärmsfästet som alltihop kommer så himla långt ner.

Ska fixa en till bild ikväll så att detaljerna syns.
 
Fixa en bild om du vill men den sitter fast både uppe och nere så det är ok.

Höjden är såvitt jag kan se också ok, de skall sitta långt ner, jag har tyvärr ingen kamera hemma annars skulle jag lagt in en bild.
Men jag har 20 liters väskor fram och de hänger ungefär 15 cm ovanför marken.
Hade jag haft 25 liters så hade de nog hängt 10 cm ovanför marken.

Tyngdpunkten hamnar under centrum för mig med men jag lastar lätta saker fram och tyngre bak så det är inget som stör.

Det är ett dilemma med att få vissa väskor att hänga still på röret, jag löste det genom att låsa dem med ett par buntband.
Satte dem runt röret och över hållarna på väskan.

Fördel:
De kommer ingenstans, oavsett hur mycket gupp och gropar det är på vägen.
Skulle hållarna på väskan gå sönder så hänger de kvar i buntbanden.
De är inte så lätta att stjäla.

Nackdel:
Jag kan inte ta dem med om jag vill det, då måste jag klippa av banden först.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.