bouldering träning tips

Träningsvärk?

Har klättrat ca 2ggr/veckan nu och känner mig öm i fingrarna på höger hand och lite "tajt" i underarmarna. Skulle nog aldrig tänkt på detta som skador om jag inte läst det som skrivits på forumet.

Skulle ni rekomendera vila om man har svaga smärtor mellan klätterpass eller är det en del av sporten?

Gör lite ont när jag knyter handen, men på en skala 1-10 så är det kanske 2.
 
Har klättrat ca 2ggr/veckan nu och känner mig öm i fingrarna på höger hand och lite "tajt" i underarmarna. Skulle nog aldrig tänkt på detta som skador om jag inte läst det som skrivits på forumet.

Skulle ni rekomendera vila om man har svaga smärtor mellan klätterpass eller är det en del av sporten?

Gör lite ont när jag knyter handen, men på en skala 1-10 så är det kanske 2.

Jag tycker det finns så många sätt att träna klättring på, så jag skulle definitivt vila tills det kändes helt bra. Balans, fotarbete, bålstyrka, många grejer har inget med underarmarna att göra. Klättra enhands eller utan händer, klättra med något i händerna så du inte kan greppa, träna fotarbete osv :)

De få gånger jag varit skadad har jag alltid svurit över hur onödigt det är att tvingas vila flera veckor bara för att man ville träna en gång till.. Att avstå från det man brukar göra är också ett sätt att få lite motivation. Ren och skär klättring kör jag bara 1-2 ggr i veckan, men då är jag väldigt peppad varje gång.
 
Nja asså jag är rätt stark i armarna och har gjort en del tuffa dynos och nu när svullnaden gått ner lite så har jag faktiskt ont i armbåge och två fingrar. Gissar att det beror på att mina fingrar inte hunnit vänja sig vid belastningen bara.

Så ska chilla lite nu, strecha och köra lite balans. Överbelasta kan man nog göra på en sekund om det är det som är frågan.
 
Att träna "bouldering för sportklättring" för att öka uthålligheten skulle jag inte rekommendera. Det låter konstigt. Bouldering tränar ju mer maxstyrka och är säkert bra om du ska klättra korta, hårda sportleder.

Lycka till!

Jag måste kommentera att det är lite paradoxalt så att högre maxstyrka kan leda till att man får bättre uthållighet. Det hela ligger i att muskeln stänger blodkärlen om man ligger för nära sin maxstyrka. Det finns en del att läsa om detta i t.ex. "Performance rock climbing".
 
Visst är det i någon mån så, men de flesta 100-meterslöpare brukar ändå få tokspö av Gebreselassi på 10k-loppen...

Snabbaste sättet att få bra uthållighet är att träna uthållighet.

Cirklar (dvs att klättra många boulderproblem under ett pass, gärna mer än 40 problem) är ett bra sätt att bygga uthållighet.
 
Musarm

Ja nej det är inte överbelastningsproblem tydligtvis, men inflammation i senfästena i båda armar :-(
Har haft precis de här symptomen förut, men då som följd av för mkt datorarbete.

Typiskt att man ska råka ut för sånt när man hittar nåt man gillar.

Verkar som vila inte gör nämnvärt mkt skillnad. Nästan skönare att träna då smärtan inte känns då.

Kanske är asketiskt att hålla sig ifrån tangetbord och all träning med armar/händer som gäller. Men har ett sånt jobb idag?
 
Visst är det i någon mån så, men de flesta 100-meterslöpare brukar ändå få tokspö av Gebreselassi på 10k-loppen...

Snabbaste sättet att få bra uthållighet är att träna uthållighet.

Cirklar (dvs att klättra många boulderproblem under ett pass, gärna mer än 40 problem) är ett bra sätt att bygga uthållighet.

Jag visste att den kommentaren skulle komma. Fundera lite till på vad det egentligen handlar om.

Nu är det inte så att Gebreselassi är dålig på 100 m heller, men det är inte det som jag sa heller. Att de flesta 100-m löpare är dåliga på 10 k är för att de inte har uthållighet relativt Haile.

Det hela står beskrivet i många olika träningsskrifter. Ta t.ex. Performance Rock Climbing för att vara mer klätterspecifik.

Låt säga att två klättrare A är starkare än B i maxstyrka. En led som för A innebär aerobisk förbränning kan då bli delvis anaerobisk för B pga att B ligger närmre sin maxstyrka. Det innebär inte att B nödvändigtvis har svårare för leden, men det innebär att det krävs en annan typ av förbränning på den för B, dvs mer mjölksyretålighet. Om A inte har tränat mycket lätta leder utan bara korta boulders så kanske A drabbas av pump väldigt tidigt i alla fall.

Jag håller med om att man i princip blir bra på det man tränar på, men det är dock så att uthållighet också gynnas av maxträning. Däremot leder för mycket mjölksyreträning till att musklerna bryts ner och då drabbas också maxstyrkan.
 
Ett gammalt citat från Tony Yaniro livar kanske upp eftermiddagen för de som känner sig nya till sporten.

"If you can't pull a move then there is nothing to endure"

/ Magnus ;)

Sen var det väl nån gammal trad-klättrare som sa:
I may not be able to pull on the smallest of holds, but those I can pull on, I can pull on the whole day
:)
 
Jodå, jag förstår att den starkare muskeln har högre kapacitet för uthållighet än den svagarare muskeln. Resonemanget i "performace rock climbing" går dock naturligtvis inte att applicera på det sätt som författarna tycks göra eftersom att aeroba tröskeln ligger inte på en konstant andel av maxstyrkan.

Exempel: En god vän till mig, låt oss kalla honom Herr F har en maximal bouldergrad på ungefär font 6b och kan redpointa uthållighetsleder på upp till maximalt 7c. Herr F kan alltså bouldra 6b om problemet startar på backen likväl som om bouldret ligger 20 meter upp på en ihållande led.

En annan god vän till mig, låt oss kalla honom Herr D bouldrar font 7C i oknytta gympaskor och kan redpointa uthållighetsleder på upp till maximalt 8a. Herr D kan alltså bouldra 7C+ om bouldret startar på backen och 6c om bouldret ligger efter 20 meter upp på en ihållande led.

Vad är skillnaden? Jo Herr Fs aeroba tröskel ligger över Herr Ds, trots att hans maximalstyrka är närmast obefintlig i jämförelse. Min uppskattning är att Herr F kan återhämta sig helt på en led i grad 6b och skulle kunna klättra 6b till dess alla hans glykogendepåer är slut (dvs i 2-3 timmar i alla fall). Herr Ds aeroba tröskel är kanske runt grad 5a, så trots att moven på en 5b är tokigt lätta för D så skulle han pumpa ut efter 25 minuter av ihållande 5b-klättring.


Herr D är inte direkt ensam i Sverige om sin åkomma att ha löjligt dålig aerob uthållighet och skulle han öka sin bouldergrad ett eller två steg så skulle det göra varken till eller från på hans redpointgrad och ännu mindre på hans onsightgrad.

För mig är det helt absurt att det finns svenskar som bouldrar font 8A samtidigt som de inte redpointar hårdare än 8b!
 
För övrigt så kan det vara läge att nämna att en studie* på mycket vältränade kvinnliga cyklister visade en negativ korrelation mellan diametern av typ II-fibrer och förmågan att cykla maximalt i en timme. Författarna spekulerar om att en reduktion av typ II-fibrer tillåter en ökad volym av kapillärnätverket vilket underlättar bortförsel av mjölksyra.

Den extremt simpla bilden på "Max" och "Julia" i Performance Rock Climbing/Lizenz zum Klettern är alltså inte bara simpel utan tyvärr simplistisk.

-----
* Bishop D, Jenkins DG, McEniery M, et al. Relationship be-
tween plasma lactate parameters and muscle characteristics in
female cyclists. Med Sci Sports Exerc 2000; 32: 1088-93
 
Sen var det väl nån gammal trad-klättrare som sa:
I may not be able to pull on the smallest of holds, but those I can pull on, I can pull on the whole day
:)

Jimmy Jevel. Mest känd som soloklättrare, om jag inte minns fel solade han "The cad" on sight, riktigt radikalt på den tiden. Gammal blev han dock inte, ett grepp lossnade när han skulle kliva upp nån lätt led. Kan vara fler som sagt samma sak, vad vet jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktor.W Bouldering som träning om man är överviktig? Bouldering 12
Hickupp Bouldering Blekinge Bouldering 8
Ri_Ga Nybörjar Boulders i Göteborg? Bouldering 2
Freevego Bouldering för kvinna 50+ - hur länge? Bouldering 21
dmchris Bouldering i södra Spanien? Bouldering 0
Zanity (Nybörjare) Utomhus Bouldering - Hur går det till? Bouldering 3
dmchris Bouldering Göteborg Bouldering 2
dmchris Förare/info om bouldering Gran Canaria/Mogan? Bouldering 2
Climba Bouldering tips Bouldering 10
millimeter Bouldering Gävleborgs län Bouldering 2
miomatilda Bouldering i Dalsland, Bengtsfors, Dals långed Bouldering 0
m3707 Vinterbouldering i Dalarna? Bouldering 0
xfredrikx Bouldering i Malmö Bouldering 2
Taliaferro Bouldering i Rajasthan i Indien? Bouldering 4
davidmarberg Bouldering på Åland vecka 27 Bouldering 0
Eklundan Bouldering i Umeåtrakterna och övriga Västerbotten Bouldering 2
w2best Bouldering i Göteborg City?! Bouldering 4
hamo Bouldering utomhus stockholmsområdet Bouldering 6
Mike C Bouldering i Sthlm = mantling? Bouldering 4
Ensåncesar Bouldering Lycksele Bouldering 0
kclimb Bouldering i Östergötland Bouldering 3
olind Bouldering södra frankrike? Bouldering 3
max75 bouldering stenproblem Bouldering 8
Mårten-Gås Skor till Bouldering Bouldering 3
fredrik_ bouldering runt gävle med tält? Bouldering 2
sandall Bouldering vid "paradiset" Bouldering 6
Lucas.vM Bouldering nära rivieran? Bouldering 1
sheazar Bouldering i göteborg efter påsk Bouldering 4
Ripzaw Bouldering Lindesberg? Bouldering 0
-Ida K- Bouldering Sundsvall? Bouldering 2
Louise Blomberg Bouldering i sthlm skärgård? Bouldering 7
b_luthman Bouldering i Thailand Bouldering 3
Bean soup Bouldering i Malmö? Bouldering 1
ctve8n Bouldering Bouldering 5
ctve8n Bouldering i Södermanland Bouldering 5
alven Bouldering i Östersund Bouldering 3
klätterpojken bouldering costa blanka Bouldering 0
DanielH Bouldering i Nybro? Bouldering 5
KarlG Bouldering/klättring på Gran Canaria? Bouldering 3
sasq Fontainebleau tips? Bouldering 0
PerBesvär Tips på Crash pad Bouldering 6
Haiko Tips på en lite större kritpåse / boulderväska? Bouldering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.