Jojoleden

  • Trådstartare dustymyllis (Åsa)
  • Start datum

dustymyllis (Åsa)

Gäst
Hej!
Hade tänkt att gå Jojoleden i sommar för första gången. Nu undrar jag om man kan ta med sig hunden eller om det finns partier som är för svåra för den Tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar Åsa
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Du skojar väl.....

Snart kommer det väl nån och vill cykla där också!
 

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Ta ej med hunden

Hej, jag har inte gått Jojoleden men läs berättelsen på
http://www.edu.isy.liu.se/~petca994/start98.html
så tror jag du inser att det är lite väl hårt för hunden.
 

Efterklok

Gäst
Untitled

Har haft med hunden en gång på en toppbestigning med kamvandring som nästan motsvarar jojoleden.


Det var ingen bra idé alls!!!


Tassarna tog enormt med stryk. Fick dessutom lyfta jycken mellan avsatserna, dessutom saknade han all försåelse till höjden och höll på ramla i fördärvet ett flertal gånger! Har gjort den här turen ett par gånger och det tog säkert 3 gånger så lång tid med hunden!


Men det var säkert en förstabestigning... Man ska vara snäll mot sina bästa vänner och inte misshandla dom!
 

lars-ek@algonet.se (Lars Ek)

Gäst
Ta med hunden

Jojo-leden är en trevlig - spännande tur. Naturligtvis skall du ta med hunden. Vem skall annars bära maten? Jag har gått Jojoleden med min salig Alpin, Det gick förträffligt. Skönt med draghjälp i uppförsbackarna.
Lars
 

embla@alfa.telenordia.se (Peter Wihlborg)

Gäst
Labradoren Embla tassade på bra

Jojoleden är en apelsintur, den kräver ingen klättring men begränsad kunskap om glaciärer underlättar.


Jag har precis kommit hem från en tur i Keb-fjällen. Jag, min fru och labradoren Embla, 14 månader, gick Vistasvagge från Nikka, via Nallo upp till Unna Räita. Sedan över Östra knivglaciären, numera två separata glaciärer, vidare till Tarfala via jojoleden. Ju tidigare på året man går desto lättare, hundar gillar snöfält men inte blockhav. Träna med hunden så att den är någorlunda van vid svår blockterräng. Vi tog det lite lungt ned för sluttningen ned mot Kuopervagge, på alla andra ställen tar sig en hund fram mycket fortare än en människa. Kolla noga hur din hunds tassar ser ut och smörj gärna in dem med någon salva, speciellt om ni går mycket på vass kristallrik sommarsmält snö.


Klart vovven skall med, vem skall annars värma upp din sovsäck
/ Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.