Förändringar på STFs fjällanläggningar i sommar

Kravet på förbokning kan få en viss kontroproduktiv effekt för vården som skrämer mig lite: Om de som bokat och tänker att jag minsan måste utnyttja det jag bokat till varje pris, eftersom det inte går att boka om och ger sig ut i förhållanden då man borde avstått. Hoppas inte detta leder till ökad fjällräddning i sommar.
Tror och hoppas de som reser till fjälls är kloka nog att sätta säkerheten först.
Jag ser dock ingen bättre lösning på att hålla nere antalet i stugor och på stationer.

/Patrik
 
Tack för bra information!

Kommer det alltså finnas båttrafik i Ritsem över Akkajaure som körs av en annan aktör eller är det helikopter som gäller?

Hälsningar Josef
 
Tack för informationen! Hur kommer det sig att ni har begränsat att inte tillåta betalning på plats om det eventuellt skulle finnas sovplatser i en stuga och ingen förväntas komma den kvällen? Förskottsbetalning ska givetvis ha prioritet men om lediga platser dyker upp på grund av avbokningar etc kan väl tältande vandrare som skulle vilja sova i stuga ha möjligheten att betala på plats?
 
Senast ändrad:
Nu har nog STF ett bättre svar men forum är ju till för att kunna diskutera :)
Jag skulle tro att varför de enbart tar emot förbokade gäster är att kunna planera så bra som möjligt och ändå kunna hålla öppet. Vet man hur många personer och sällskap som kommer är det lättare att planera hur man fördelar gästerna på ett säkert sätt.

Det kan även vara för att vara tydlig med vad som gäller och inte skapa godtyckliga bedömningar, stugvärden och ev vandrare som är trött kanske inte har samma syn på om det finns platser kvar. Nu vet vi att även om det regnar. tältet är blött och allt är jobbigt så behöver vi inte gå den där omvägen till stugan för att ta en natt inne. Så att man inte går på, blöt och trött för att man tänker att det nog inte är så mycket folk ute och då får jag plats inne för att sen när man är tröttare bli förbannad när man inte får en stugplats.

Bara mina tankar men STF har förhoppningsvis ett bättre svar.

Det finns ju visserligen en oro att STF kommer fortsätta med enbart bokade sällskap framöver för det fungerade så bra, så att stugorna blir mindre tillgängliga för vandrare och går mer mot fjällhotell för medelklassen. Det får dock framtiden utvisa.
 
Det finns ju visserligen en oro att STF kommer fortsätta med enbart bokade sällskap framöver för det fungerade så bra, så att stugorna blir mindre tillgängliga för vandrare och går mer mot fjällhotell för medelklassen. Det får dock framtiden utvisa.

Konstig motsättning. Hotell med självhushåll enbart, gäster som städar och hugger ved? Och vad är det med just medelklassen?

Vad jag dock spontant undrar är hur det är med internettäckningen. Det naturliga är väl att man bokar från dag till dag, och inte en hel tur i förväg.

(Detta har dock kanske inte så mycket med mig själv att göra eftetsom jag är inställd på tält, om nu inte rentav mitt vandringsliv är avslutat).
 
Hej

Har STF några planer på att lätta på restriktionerna ang tältare som utnyttjar gemensamhetsutrymmen när antalet besökare minskar fram emot hösten? Jag har förståelse för restriktionerna men tycker att med färre besökare borde man anv kök mm iaf på fjällstationerna där det är mer gott om plats...

(Jag och barnen bodde vid Grövelsjön förra veckan. Vi blev för övrigt nekade tillträde med hänvisning till bestämmelserna, som vi kände till innan ankomst, så ingen överraskning där. Överraskningen var väl mer att det endast var ett äldre par och en ensamvandrare i köket och att man så strikt höll på reglerna när klar social distansering kunde hållas med lätthet. Med lite anpassning/smidighet hade stationen vunnit mycket i uppskattning, iaf hos barnen... Sen fick vi använda toaletter men inte duscha - det var i samma omklädningsrum.)
 
I STF Helags huvudbyggnad var det mer folk än nånsin ... 15-20 personer i lilla farstun som tar på/av skor/kläder mest hela dagen.

Enda Covid-anpassning jag såg var två tejpremsor där man ska köa till receptionen .. mitt i stråket från farstu in till restaurangen .. och en halvmeter från diskvagnen dit alla bär sin disk. Helt omöjligt att ens hålla en halvmeters avstånd.

Jag inser att av utrymmesskäl blir det trångt, men då kanske STF skulle ha gjort fler begränsningar?
Tillfälliga receptioner i självhushållslängorna så inte alla måste in och köa i huvudbyggnaden?
Rent krasst så skulle det släppas in folk i små grupper som får göra sina ärenden och sen gå ut.

För att säga att man Covid-anpassat Helags för att man stängt bastun och minskat antalet bäddar är bara tomma ord.
 

Liknande trådar