Diskfri frukost

Det blev tyvärr aldrig av att jag gjorde så mycket med den. Vi hade köpt hem lax och när man filear den blir det ju en hel del "slamsor" kvar kring stjärten och ryggraden som jag strimlade, frös in och sen torkade.

Men den blev väldigt porös (tänk "krutonger" eller "frigolit") så jag tror den hade fungerat bra. Den gick rätt bra att knapra på torr i alla fall:) Mer som chips än som smågrus.
 
Kanske var det dumt att ugnssteka laxen innan. Rökt skulle man testa.

Utan att ha provat så känns det som att jag hellre skulle koka den än ungssteka.
Men rå... ja varför inte, lite salt på bara, ett bra tips. Man kokar trots allt även upp den sedan och fisk i småbitar tillagas ju på en minut.

Den torkade rökta laxen är OK att äta utan att blöta, ungefär som torkat kött. Ska prova göra nåt av den i alla fall.

Jag har torkat sånt som springer och flyger, men nästan inget som simmar.
Undra om räkor går att torka? Räkor är ju en känd bakteriehärd så jag är lite skeptisk.

/Ulf
 
Torka lax

Blev sugen på att testa, så jag köpte lite lax i dag när jag handlade.
Har lagt den i frysen nu.
Vad tror ni om följande torkmetoder:
-varmluftsugn, skalan går ner till 40 grader, men jag har inte testat verklig temperatur. Luckan går inte att ha öppen, som ofta rekommenderas i dessa sammanhang, å andra sidan fläktar ju den typen av ugn ut fukten.
-Micro. Låg effekt, lång tid. Har jag tidigare använt med framgång för att torka kiwi som muta/mellanmål åt sonen. Men vet inte hur det skulle funka på fisk.

Hela filéer eller strimlor?
Med eller utan skin?

Frågorna hopar sig. Kan knappt vänta tills de där parasiterna tar och dör i frysen!

En annan sak - livsmedelsföretagen tillsätter ju gärna socker i allt, vad tror ni om att även ta och sockra laxen innan den torkas? När jag är ute i skogen brukar jag inte tänka så mycket på vad som är nyttigt, bara på vad som är gott.

Blev långt, hoppas någon har bra svar:)

/OJ
 
Testa ugnen med en hushållstermometer, så ser du om den klarar att hålla värmen nere.

Jag tror att en varmluftsugn har bättre förutsättningar att undvika "övertemperatur" eftersom luftcirkulationen gör att temperaturen blir jämnare. Problemet med en vanlig ugn är ju att elementen har så hög effekt att termostaten inte hinner med.

Jag marinerade laxen med lime innan jag frös den. Sockra laxen tror jag inte riktigt på...
 
Socker och salt är ju den traditionella gravningen. Jag tror på Nermanders idé med lime och kanske lite salt, har för mig jag sett Tina snabbgrava lax på det viset.

Den rökta laxen jag torkade var fabriksskivad i tunna skivor. Jag skulle aldrig ge mig på att torka hela fileer. Kanske centimetertjocka bitar? Har som sagt inte provat själv... ännu.

/Ulf
 
Ja, jag ska nog testa ugnen först.
Som tur var köpte jag en ganska stor bit lax, så jag kan nog testa lite olika :)

Ingen som har testat att torka i mikron?

/OJ
 
Tillbaks till ämnet... ;)

Nej, plastpåsen smälter inte av hett vatten! Inte ens en tunn plastpåse, men lite tjockare fryspåsar är bättre.
Man behöver heller inte ha vattnet helt kokhett.

Hälsn BM

Instämmer. Mixade gryn i ljummet vatten blir en mycket bra gröt! Om man har vattenflaskan i sovsäcken under natten så blir vattnet i flaskan ju uppåt 30 grader, och för mig räcker det åtminstone att gröten bara inte är iskall.

Allt för att slippa diska ;)
 
Enkelt och gott!!

En annan Superlätt och icke diskbar frukost som jag använder är: Ica CrunchyMusli(favvon är äpple/kanel), blandar i antingen torrmjölk eller proteinpulver, blandar det i en fryspåse. Sätter ett par slevar i vikkåsan, häller på varmtvatten och äter.... Enklare än så kan det nog inte bli!

Muslin tillsammans med lite choklad och jordnötter funkar bra som mellanmål medans man vandrar oxå :)!

Har tidigare gormat med gröt/nötter/russin och torrmjölk som ska kokas och diskas...but no more!

//A
 
Barngröt funkar också fint

Man måste inte mixa havregryn själv (även om jag har propagerat för det i många år) - snabbgröt för små barn går också fint. Den är dessutom smaksatt med lite juice och sånt. Finns i flera smaker och mjölken finns med från början.

2898x.j140x190_80_-1_upload_Semper_Barn_Produkter_Gr%C3%B6tar.jpg


Innehåll
Skummjölkspulver, grahamnsmjöl*, veg.olja (palm, raps, solros), havremjöl, vetemjöl*, päronjuicekoncentrat (9%), rågmjöl*, vasslepulver, torkade äpplebitar (2,5%), mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, torrjäst.pantonensyra).
* Spannmål med naturligt gluteninnehåll.

Tillredning
Mängd grötpulver Vatten
1 portion 5 msk 1 dl

Sjud vatten till ca 60 grader och häll i en djup tallrik. Tillsätt grötpulver under omrörning. Rör om och gröten är färdig att serveras.
 
Dags för lite polemiserande;)

Alltså, vad är det som är "jobbigt" när det gäller att dra ur en grötkastrull? Bränns gröten så sänk lågan och rör om lite då och då under de knappa tre minuter det tar att laga gröt. Det kan ju inte vara det fysiska, dvs. böja på benen, greppa lite mossa eller gräs och röra handen lite runt, runt i kastrullen, skölja. Det måste alltså vara den psykiska biten. Med vetskap om det, är det inget att bry sig om.

Raskesven
 
Dags för lite polemiserande;)

Alltså, vad är det som är "jobbigt" när det gäller att dra ur en grötkastrull? Bränns gröten så sänk lågan och rör om lite då och då under de knappa tre minuter det tar att laga gröt. Det kan ju inte vara det fysiska, dvs. böja på benen, greppa lite mossa eller gräs och röra handen lite runt, runt i kastrullen, skölja. Det måste alltså vara den psykiska biten. Med vetskap om det, är det inget att bry sig om.

Raskesven

1. Hemma diskar jag allt för hand,lagar all mat från grunden, vill slippa det på vandringen!
2. Jag slipper ha med kastrull,har bara med mej lilla kaffepannan som jag tycker är bättre för vattenkokning!
3. Bränslebesparande att inte koka gröten!
4. Hatar att frysa/bli kall om händerna!
5. På ålderns höst så har jag börjat känna av knäna när jag är ute o vandrar, det är jättejobbigt att böja sig ner och diska... ;)

Hälsn BM
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.