För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv.

När det gäller utrustningen så är det bra att ha regnkläder, men när jag gick Annapurna Circuit under (första till sista) oktober, 2010 använde jag inte min medhavda regnponcho en enda gång. Jag minns att det regnade en gång, men det var under tio minuter och vi passade på att äta lunch. Men å andra sidan regnade det en hel del dagarna innan vi åkte upp. Men det regnar mindre i bergen än bland kullarna (Kathmandu och Pokhara). Ta med en regnjacka, byxor är inte nödvändigt, skulle jag säga. Om du har en dunjacka så borde det räcka med ett tunt underställ för att komma upp på Kala Patthar. När jag var där (en kall januaridag) så blåste det fruktansvärt mycket och var svinkallt så jag hade dubbla underställ och tjocktröja och dunjacka, men i Oktober är det varmare. Jag hade ingen termometer då, men eftersom det blåste så upplevdes det som kallare än vad det egentligen var.

Sovsäcken räcker med största sannolikhet. I värsta fall kan du fylla dina flaskor med kokande vatten på kvällen och lägga den i sovsäcken med något isolerande om strax innan du går och lägger dig så slipper du värma upp den med kroppen sen. Och om det inte är så mycket folk så kan man alltid låna filtar.

El finns hela vägen till Gorak Shep (sista hotellbyn innan både Kala Patthar och Everest Base Camp), men priset för att ladda stiger med höjden. I Namche Bazaar kan man garanterat föra över från minneskort till CD. Antagligen finns det i Pheriche/Dingboche också, men datorerna är inte så snabba och kan ha virus på sig! Min kompis fick ett virus som raderade ett par bilder på sitt USB-minne.

Jag kollade på dina andra inlägg om resan också, och för att vara en farlig flygplats så är det ganska få flyg som faktiskt kraschar. Dock kraschade ett flygplan från det flygbolag jag flög med, Agni Air, för några månader sen i Jomsom på Annapurna Circuit.

http://www.ekantipur.com/2012/05/15/headlines/Agni-plane-goes-down-in-Jomsom-15-dead/353956/

Lycka till!
 
Tack

Tack för synpunkterna:
Funderar på ta skaljackan (Haglöfs Helium 3 lager GTX) istället för Marmot Precip Jacket. Den är så pass stor att den skulle kunna gå att ha utanpå dunjackan om det skulle behövas.

Ryggsäcken blir kanske en Osprey Exos istället ska känna på den i morgon.

Underställ det blir så att jag tar med mig två olika ett något tjockare.

I sovsäcken tänkte jag ha ett microfleece ställ om det är kallt, så slipper jag köpa en ny.

Tack ännu en gång för att du delar med dig av dina erfarenheter.



När det gäller utrustningen så är det bra att ha regnkläder, men när jag gick Annapurna Circuit under (första till sista) oktober, 2010 använde jag inte min medhavda regnponcho en enda gång. Jag minns att det regnade en gång, men det var under tio minuter och vi passade på att äta lunch. Men å andra sidan regnade det en hel del dagarna innan vi åkte upp. Men det regnar mindre i bergen än bland kullarna (Kathmandu och Pokhara). Ta med en regnjacka, byxor är inte nödvändigt, skulle jag säga. Om du har en dunjacka så borde det räcka med ett tunt underställ för att komma upp på Kala Patthar. När jag var där (en kall januaridag) så blåste det fruktansvärt mycket och var svinkallt så jag hade dubbla underställ och tjocktröja och dunjacka, men i Oktober är det varmare. Jag hade ingen termometer då, men eftersom det blåste så upplevdes det som kallare än vad det egentligen var.

Sovsäcken räcker med största sannolikhet. I värsta fall kan du fylla dina flaskor med kokande vatten på kvällen och lägga den i sovsäcken med något isolerande om strax innan du går och lägger dig så slipper du värma upp den med kroppen sen. Och om det inte är så mycket folk så kan man alltid låna filtar.

El finns hela vägen till Gorak Shep (sista hotellbyn innan både Kala Patthar och Everest Base Camp), men priset för att ladda stiger med höjden. I Namche Bazaar kan man garanterat föra över från minneskort till CD. Antagligen finns det i Pheriche/Dingboche också, men datorerna är inte så snabba och kan ha virus på sig! Min kompis fick ett virus som raderade ett par bilder på sitt USB-minne.

Jag kollade på dina andra inlägg om resan också, och för att vara en farlig flygplats så är det ganska få flyg som faktiskt kraschar. Dock kraschade ett flygplan från det flygbolag jag flög med, Agni Air, för några månader sen i Jomsom på Annapurna Circuit.

http://www.ekantipur.com/2012/05/15/headlines/Agni-plane-goes-down-in-Jomsom-15-dead/353956/

Lycka till!
 
Ang. Mt Everest BC

Ni som inte har gått i en organiserad grupp hur har ni gjort med boende och mat?
Är det regel att man sover i stugorna eller fungerar det bra att sova i tält?
Köper ni mat på vägen eller funkar det att ha med själv eller anses det på något sätt som ohyfs att inte äta den serverade maten i stugorna?
Kom nyligen tillbaka från en längre vandring och har personligen inga problem att äta frystorkad mat 17 dagar i rad.
 
Det billiga priset i stugorna förutsätter ganska ofta att man även ska äta där. Men om man tältar tror jag inte att man behöver äta maten, utan kan med gott samvete äta medhavd mat. Dessutom kan du komplettera med medhavd mat som du har som lunch, medans du äter middagar på den plats där du bor. Tältning får egentligen inte (tror jag) göras utanför anvisad plats, och kostar ofta pengar, nästan lika mycket som att sova inomhus. Det är helt enkelt smidigare (lättare vikt, godare mat och mindre omständigt) att bo i stugor och köpa färdiga måltider. För mig är maten en av de bästa sakerna med Nepal. Om man köper lokala specialitéer är de smakrika och mycket goda!
 
Tack för info!
Jag tänker ganska mycket på om man är ute i sen tid med bokning av stugplatser.
Håller med om att inhemsk mat är en stor del av resandet! :)
 
Man bokar inte stugplatser, utan frågar efter rum när man kommer fram. Om du ska åka dit under säsong (oktober-november) kan du börja gå tidigt så får du alltid plats någon gång. Under resten av året finns det alltid gott om plats. Och även om det är fullt överallt får du sova i köken tillsammans med lokala guider och bärare.
 
Suverän tråd

Vilken fantastisk tråd. Här på utsidan finns ju allt bara man söker på rätt sökord :)
Har inte hunnit läsa igenom alla sidor men jag skulle gärna vilja veta hur mycket ni som gick på egen hand med en guide/bärare la ner på hela resan inkl. flyg?

Jag planerar att vandra till Everest BC nu i oktober med en organisation. Tycker att det känns tryggare första gången i alla fall. Men super med tipps om guiden.

Fantastiskt med alla utrustningstips. Håller delvis med ett inlägg om att utrustningen nödvändigtvis inte behöver vara annorlunda från en vandring här i Sverige men om man aldrig har vandrat i Himalaya har man ändå en heeeel del funderingar kring utrutstningen. Inte minst valet av dagsryggsäck är ett litet men angenämt "bekymmer" :) Och jackan.
 
Aleec: Storleken på stugorna varierar kraftigt. De traditionella tehusen/stugorna har kanske plats för 8-10 personer, men i Everestområdet är det så mycket turister att var och varannan familj etablerar eller har etablerat något som mer liknar hotell. I de vanligaste sådana finns det kanske 10 tvåbäddsrum. Sen finns större hotell, såsom Everest View Hotel och en hotellkedja som finns i Dingboche, Namche Bazaar och Phakding, med kanske 30-40 rum, jag är inte säker men det är stora hotell.


Nettchen: För mig var det ett specialfall då jag stannade i området i en månad, men för själva vandringen betalade jag kanske 3500 (för mig och guide i 17 dagar, ungefär). Flygresan kostade 6000kr, och flygresan tur och retur från Kathmandu till Lukla kostade 190 dollar har jag för mig. Sen köpte jag lite utrustning, men säg ungefär 12 000 för resan så inkluderas boende i Kathmandu.

De enda egentliga skillnaderna mellan Sverige och Nepal är dels att det är en regnperiod och en torrperiod, där man ofta går i torrperioden och inte behöver regnkläder alls. Och dessutom är temperaturskillnaderna mer varierade. Skillnader på temperaturerna vid Phakding på 3300 meter eller vad det är och toppen på Kala Patthar på 5400 meter är faktiskt väldigt stor. Och om man går Annapurna Circuit och börjar vid ungefär 700 meters höjd och går till 5300 meters höjd vid Torung La för att sen gå ner igen till 1000 meter över havet så får man verkligen märka på stora temperaturskillnader.
 
Tack för info igen.

För dig som också ska ner runt oktober vill jag tipsa om Everest: Treeker's Guide från förlaget Cicerone, informativ bok!

För er som varit där borta och vandrat. På de ställen där leden passerar glaciärer, är det svåra passager?
 
Hyra sovsäck i Pokhara?

Aleec: Ja, mycket bra bok, har köpt den. Ville köpa en karta också för att se var vi ska vandra nånstans. Fick tipset om att National Geographic har mycket bra kartor, beställde en men när den kom så insåg jag att jag hade valt fel storlek. Syrt men får väl köpa en billigare på plats då.

En annan fråga: Har någon av er hyrt utrustning på plats? Jag funderar på att hyra en sovsäck i Pokhara. Har själv ingen egen varm säck och tycker det är för dyrt för att skaffa en. Men har de bra säckar? Dvs varma även för kvinnor samtidigt som dom inte väger flera kilo?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8

Liknande trådar