För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv.

Ah, det klassiska problemet när man behöver ett par skor som både fungerar på världens högsta berg samt när man tar en stroll på stan.
 
Sko för trekking i Sagarmatha

Jag har vid två olika tillfällen vandrat mellan tehusen i Sagarmatha. Jag har varit upp till EBC, Kala Patar, Chukung Ri och Gokyo Ri. De tre sistnämnda är enkla toppar att vandra upp till men ändå med våra mått mätta rätt höga, ca 5500 m. Den sko som jag använde är en sko från The North Face som heter Hedgehog och den har Goretex-membran. Jag upplevde aldrig att jag hade behov av någon annan sko. Sista gången jag var där i oktober 2012 dumpades mycket snö, särskilt på högre nivåer så när jag gick upp till Gokyo Ri hade jag kängor på mig. Jag tror det hade gått lika bra att använda mina vandringsskor till toppen av Gokyo Ri också eftersom man klev i upptrampade spår i snön. Det var faktiskt inte många ggr jag hade behov av en vattentät sko, kanske en sko utan Goretex hade varit mer ändamålsenlig för mig eftersom jag svettas rätt mycket. Bifogar bild på skon.
 

Bilagor

  • sko.jpg
    sko.jpg
    40.7 KB · Visningar: 523
Jag har vid två olika tillfällen vandrat mellan tehusen i Sagarmatha. Jag har varit upp till EBC, Kala Patar, Chukung Ri och Gokyo Ri. De tre sistnämnda är enkla toppar att vandra upp till men ändå med våra mått mätta rätt höga, ca 5500 m. Den sko som jag använde är en sko från The North Face som heter Hedgehog och den har Goretex-membran. Jag upplevde aldrig att jag hade behov av någon annan sko. Sista gången jag var där i oktober 2012 dumpades mycket snö, särskilt på högre nivåer så när jag gick upp till Gokyo Ri hade jag kängor på mig. Jag tror det hade gått lika bra att använda mina vandringsskor till toppen av Gokyo Ri också eftersom man klev i upptrampade spår i snön. Det var faktiskt inte många ggr jag hade behov av en vattentät sko, kanske en sko utan Goretex hade varit mer ändamålsenlig för mig eftersom jag svettas rätt mycket. Bifogar bild på skon.
Tackar för ett konkret svar, (med bild), det uppskattas ! Jag stärks i min uppfattning att högskaftade kängor är lite av "overkill" för den här typen av expeditioner, och jag kommer sannolikt att sikta in mig på ett par skodon jag provade på Terräng, och dessa är dessutom utan GoreTex, vilket förefaller vara onödigt.

En annan fråga som sysselsatt mig är tillgången på vatten. Som jag förstått det, skall man inte dricka (orenat) vatten i bäckarna uppe i bergen då dessa är kontaminerade av både djur och människor. Av en händelse har jag en Sawyer mini i min ägo, och min fråga är om jag vågar förlita sig på den för vattenrening, istället för vattenreningstabletter ? Jag undviker (i den mån jag kan, och är medveten om alternativ) kemikalier (och mediciner). Någon som har egna erfarenheter av att använda sig av Saywer mini ?

Uppskattar återkoppling och tips, då jag är helt novis i detta ämne och det är (med största sannolikhet) den enda gång i mitt liv jag kommer att ge mig på att utföra en sådan här expedition, och jag vill minimera riskerna för ett haveri till ett minimum, även om ett sådant här äventyr i sig själv innebär ett risktagande.
 
Dricksvatten på tehustrekking

När jag var i Sagarmatha första gången så köpte jag med mig en Steripen och vattenreningstabletter, filter var inte aktuellt då de inte renar från virus. På trekken köpte jag kokat vatten, fyllde två enliters Nalgene-flaskor varje morgon på tehusen, till lunchen och middagen på tehusen drack jag te, några ggr köpte jag flaskvatten eller cola. Jag upptäckte att det fanns aldrig behov av någon vattenrening då det alltid var möjligt att köpa dryck/vatten på tehusen eller i små kiosker under vägen. Inte under någon av mina två turer i Sagarmatha har jag renat vatten själv med någon vattenreningsmetod, det har inte funnits behov därtill. Men det är ju lätt att ta med ett par kartor Micropur Forte i nödfall. De renar väl mot allt som kan förekomma i vatten, bakterier, virus och parasiter.
 
När jag var i Sagarmatha första gången så köpte jag med mig en Steripen och vattenreningstabletter, filter var inte aktuellt då de inte renar från virus. På trekken köpte jag kokat vatten, fyllde två enliters Nalgene-flaskor varje morgon på tehusen, till lunchen och middagen på tehusen drack jag te, några ggr köpte jag flaskvatten eller cola. Jag upptäckte att det fanns aldrig behov av någon vattenrening då det alltid var möjligt att köpa dryck/vatten på tehusen eller i små kiosker under vägen. Inte under någon av mina två turer i Sagarmatha har jag renat vatten själv med någon vattenreningsmetod, det har inte funnits behov därtill. Men det är ju lätt att ta med ett par kartor Micropur Forte i nödfall. De renar väl mot allt som kan förekomma i vatten, bakterier, virus och parasiter.
Hm, intressant information. Att filter inte tar bort virus kom som en överraskning, då detta filter tar bort citat;
Vattenreningsfiltret tar bort i princip alla (99,99999%) bakterier såsom salmonella, kolera, leptospiros, E. coli (ehec). Filtret tar även bort 99,99999% av alla giardias, slut citat. Jag kan notera att virus(ar) inte omnämns i texten (?) öht.

Förresten, du nämner kokt vatten. Kan man vara säker på det och att dom inte luras, med att påstå att det är kokt vatten ? Det vore ju snyggt om man åkte på världens j*vla magsjuka eller någon annan vattenburen sjukdom mitt ute i ingenstans, huuvaligen =0 !!

Sedan måste jag fråga; Sagarmatha, är detta området man rör sig i när man är på väg till EBC ? Bara så att om jag skulle skippa vattenrengöringsatteraljer (men jag kommer nog att ta med mig någon form av vattenrengöring, just in case), så vet jag att inte behöver oroa mig för tillgången på vatten i vart fall.

Tack för att du tar dig tid att räta ut mina frågetecken, vill ju inte komma till Nepal (fullständigt) oförberedd.
 
Vatten runt Everest

Att man råkar ut för magsjuka är större i Kathamandu och andra städer än i Solukhumbu (för att lägga till ytterligare ett namn på området).
Sagarmatha är Nepali-namnet på Everest, namnet på nationalparken som innefattar Everest och på en av de 14 zoner som Nepal är indelat i.

Angående vatten:
Själv använder jag en "uv-penna" eller ett katadynfilter.
Om vattnet inte är allt för grumligt så fungerar uv-penna bra.
Vatten finns i de flesta byar i everestområdet och det tar inte särskilt lång tid att rena en liter.
Det är möjligt att köpa vatten på flaska, detta av varierande kvalitet, något jag avråder starkt från då de med största sannolikhet inte återanvänds utan kommer kastas någonstans i naturen.

Det går att köpa kokat vatten, tror inte det är någon större risk att det inte skulle vara kokat. Det går åt mycket skog för att koka vatten till dricksvatten åt turister och om man tänker att alla 45000 årliga besökare skulle köpa kokat vatten så är det ohållbart.
 
Att man råkar ut för magsjuka är större i Kathamandu och andra städer än i Solukhumbu (för att lägga till ytterligare ett namn på området).
Ok, men i Katmandu blir det aktuellt med att köpa vatten på flaska och att dricka mycket thé (vilket jag gör hemmavid också).
Sagarmatha är Nepali-namnet på Everest, namnet på nationalparken som innefattar Everest och på en av de 14 zoner som Nepal är indelat i.
Tack, då är jag med på banan, är hopplös på namn (i största allmänhet).
Angående vatten:
Vatten finns i de flesta byar i everestområdet och det tar inte särskilt lång tid att rena en liter.
Låter bra.
Det är möjligt att köpa vatten på flaska, detta av varierande kvalitet, något jag avråder starkt från då de med största sannolikhet inte återanvänds utan kommer kastas någonstans i naturen.

Det går att köpa kokat vatten, tror inte det är någon större risk att det inte skulle vara kokat. Det går åt mycket skog för att koka vatten till dricksvatten åt turister och om man tänker att alla 45000 årliga besökare skulle köpa kokat vatten så är det ohållbart.
Just av dessa anledningar vill jag undvika att köpa vatten på plats, och ta med mig (i mitt fall) vattenfiltret Sawyer mini, men uppenbarligen räcker inte det, då ev. virusar inte filtreras bort, om jag förstått saken rätt (?).

En UV-penna förefaller vara en god ide, men det innebär ytterligare en lusentapp, och batterier, vilket i sin tur medför extra vikt, och jag kommer att ha tillräckligt att bära på (även om jag tänker anlita en bärare).

Därmed kvarstår bara alternativet att ta med sig kemisk vattenrening (utöver filter), för att ta död på ev. elakingar. Billigare (och lättare) än en UV-penna och en kompromiss, då jag gärna undviker kemikalier och mediciner i största allmänhet (men jag tackar oftast inte nej till en whisky, men det är en annan sak ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8

Liknande trådar