Nybörjarmat

Guest

Gäst
Lite missvisande rubrik kanske...

Nåja. Vad kan rekomenderas att ta med sig för mat på en veckolång vandring i fjällen under försommartid?
Kraven är inte speciellt många eller kluriga men att det är lätt att bära med sig och inte tar för lång tid att laga till är viktigt. Sen får det gärna smaka någorlunda gott också. Jag söker alltså inte någon matsedel men tips på vilken typ av mat och var den hittas.

- John
 
blåband

jag är vegetarian och kan bara tipsa om grön mat...
blåband har tre olika såna påsar med färssås som går fort att göra iordning och smakar riktigt gott tycker jag.potaismos till e, pasta till en, och snabbris till en. kalas... olika krämer förgyller grötfrukostarna massor tycker jag.
coscos(?) finns med olika kryddningar och smakar även de helt ok
hoppas tipsen passar
 
Fjällmat

Varför inte ta med pasteria (färdiga pasta rätter) som finns på påse, men de bör komplementeras med något ytterligare. Har själv använt salami till pasterian. Vad gäller grönsaker kan jag rekomendera att ta med rädisor och morötter etc. detta står sig rätt väl i ryggan har jag märkt. Brukar också komplementera med "närings pulver" typ Inzone, vilket jag varmt kan rekommendera. Denna pulver "måltid" är bra att ha både som reserv och för att få i sig både protein, kolhydrat o vitaminer etc. vilket jag har en känsla av att många missar.
Ha det/ Mathias
 
Smaken är olika, men Wildlife tycker jag är den godaste snabbmaten, dvs. du fyller bara påsen med hett vatten, försluter den och låter den stå 5-10 minuter. Finns i chili con carne, stroganoff och en mängd andra smaker. Det bästa är dock egentorkat. Med torkad köttfärs kan man dryga ut alla möjliga snabbrätter, eller laga riktiga middagar

Raskesven.
 
Raskesven; sa:
Smaken är olika, men Wildlife tycker jag är den godaste snabbmaten, dvs. du fyller bara påsen med hett vatten, försluter den och låter den stå 5-10 minuter. Finns i chili con carne, stroganoff och en mängd andra smaker. Det bästa är dock egentorkat. Med torkad köttfärs kan man dryga ut alla möjliga snabbrätter, eller laga riktiga middagar

Raskesven.

Var köper man Wildlife?
 
Köttfärssås + snabbmakaroner.

Jag tycker absolut att du ska satsa på att torka din mat själv. Det blir ofantligt mycket godare och billigare än färdigmat du köper. Det finns en hel hoper recept att söka efter på nätet på hemtorkad mat. Det tar lite tid, men är väl värt det när man slår sig ner för att äta. Måltiderna är ju typ det enda roliga man har i ensliga fjällen, så det är värt att satsa lite på att se till att det är goda grejjor som väger i ryggsäcken.

Köttfärssås lämpar sig väl för fjällturen och för nybörjaren, då det är en rätt de flesta typ har lagat några gånger i livet... Du lagar den som vanligt, men du torkar alla ingredienser innan.

Ta helfärsk köttfärs så blir det fräschast. Stek & krydda. Sprid ut på en plåt och sätt in i en varmluftsugn med luckan på glänt, 50 grader, en sissådär 10 timmar. När köttfärsen är knaprig är det klart. Torka tomat, rivna morötter, hackad lök & tomatpuré på samma sätt (fast det går fortare). Ta med snabbmakaroner och en buljongtärning så är det bara att koka ihop hela alltet med vatten på fjället.

Om du orkar fixa käket själv en gång kommer du aldrig att vilja köpa färdig påsmat igen... :)

smaklig måltid
/Erik
 
Raskesven; sa:
Smaken är olika, men Wildlife tycker jag är den godaste snabbmaten, dvs. du fyller bara påsen med hett vatten, försluter den och låter den stå 5-10 minuter.
Raskesven.

Som sagt är smaken olika, så jag skulle vilja lägga min röst på Real Turmat, som jag tycker är dem klart godaste snabbmaten !
Smaklig måltid
Peter
 
Knorrs paster är riktigt goda, speciellt carbonara.
Jag har även sett cous cous med olika blandningar som det bara är att koka upp, verkar ok men jag har inte provat dom ännu.

Mvh
Uffe
 

Guest

Gäst
Jäkla massa svar fort, och det är kul att folk är hjälpsamma.

Erik_R:

Nåväl. Att måltiderna är det enda roliga i de ensliga fjällen håller jag nog inte med de, finns ju mycket mer... de ensliga fjällen till exempel ;). Dock förstår jag vad du menar och kan hålla med om att man tar med något man själv tycker är roligt.

Som ni kanske förstår är jag långt i från veteran och vet således inte riktigt vad jag tycker är roligt att käka så där. Maten ovan låter i princip som den mat jag käkar hemma och därför helt Ok, dock låter Wildlife intressant och praktiskt då man kanske kan spara stormköket till kvällen när man ändå skall stanna lite längre på varje ställe. Får ta reda på mer om produkten, finns det någon information på nätet, nån katalog, nån on-linebutik eller en konsumentkontakt skulle jag bli glad.

- John
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.