Råd om stövlar

Kör numera med M90. Tretorn höll länge, Sarek. Slet ut några par Nokia. Bytte till Dunlop de sprack efter 5 år. Praktiskt att ha sommar och vinterstorlek.

go tur

Jag har ett par Viking Slagbjörn från 1979. De är väl använda, dock aldrig vid några längre vandringar med tyngre packningar.

De är fortfarande i mycket gott skick och har inga sprickor eller andra märkbara defekter. Gummit är fortfarande mjukt och följsamt.

Skulle jag skaffa ett par nya gummistövlar i dag skulle jag definitivt börja med att titta på Viking Slagbjörn om de fortfarande tillverkas och saluförs.

/Birger

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Passformen på Tretorn Sarek och Nokian Finnjagd är helt olika. För mig med lite kraftigare och högre vrister passar Nokian stövlarna bra, medan jag knappt får av och på mig Tretorn stövlarna. Nu finns även Sarek plus som skall vara lite vidare, men har inte provat dessa.
Själv sliter jag fortfarande på mitt andra par Nokian Topi (föregångare till Finnjagd) inköpt 1990, så hållbarheten är över förväntan;)

Kör numera med M90. Tretorn höll länge, Sarek. Slet ut några par Nokia. Bytte till Dunlop de sprack efter 5 år. Praktiskt att ha sommar och vinterstorlek.

go tur

1. Man använder inte samma modell sommar och vinter, det är olika gummiblandningar

2. Det har inte tillverkats några Nokiastövlar de senaste 40 åren

1. Man använder inte samma modell sommar och vinter, det är olika gummiblandningar

2. Det har inte tillverkats några Nokiastövlar de senaste 40 åren

Är det ordval du hänger upp dig på inga Nokia de senaste 40 åren?
Men Nokian tillverkas fortfarande. Så du får gärna berätta varför de heter Nokian och inte Nokia?

https://www.tindeberg.se/size-le-chameau

Exempel (Vandringskänga):

265 (fotlängden i millimeter) + 15 (vandringskängor) = 280
280 x 3 = 840
840 / 20 = 42 är din ungefärliga europeiska skostorlek.

Denna här har cm och eu uk us-storlekar.
https://www.lechameau.com/gb/size-and-fit/

Tack!!Tindebergs verkar vara generell guideline. Le Chameaus verkar lista längden på en fot, tex 27,3cm för en 43a. Visar dock inte längden inne i skon. Har läst en massa reviewer på nätet och många tycker stövlarna är stora. I alla fall amerikanska reviewer från kunder.

Le Chameu är normala i storleken. Jag är en standard 43 och de sitter bra på mig. Kan få i en tjockare yllesocka om jag vill men inte två.

Mailade en butik idag och fick svaret att 43 är 280mm och 44 är 286mm. Tycker 280 låter ganska litet. En Tretorn sarek 43 har jag för mig är ungerär som La Chameau 44.

Arxus ett svenskt märke som tillverkar handgjorda stövlar köpte ett par tidigare i höst, som hittills har levererat positivt,,, kan rekommendera detta märke säljs genom jaktia bla

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips