Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag

Energin som åtgår vid avdunstningen kommer att tas direkt från den närmaste omgivningen där avdunstningen sker, alternativt från strålningsenergi, vanligen från solen. För att kroppen ska kylas effektivt behöver det finnas god värmeledningsförmåga mellan stället förångningen sker och kroppen vilket det gör om fukten ligger på huden, men inte om den transporterats bort från huden.
Förångningen sker väl i alla fall från yttersta ytan av tyget och inte från huden. Förmodligen beror det på hur stor skillnaden i värme är mellan tygytan och kroppen. Att vatten leder värme bättre kan ju också medföra att solstrålningen leder in värme till kroppen, om den är väldigt varm.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förångningen sker väl i alla fall från yttersta ytan av tyget och inte från huden. Förmodligen beror det på hur stor skillnaden i värme är mellan tygytan och kroppen. Att vatten leder värme bättre kan ju också medföra att solstrålningen leder in värme till kroppen, om den är väldigt varm.

Jag får väl be om ursäkt om det var otydligt borde kanske skrivit "i kontakt med huden" istället för "på huden". Notera även Thores kommentar. Du verkar ju alla fall uppenbarligen förstått vad jag menar med värmeledningsförmågans betydelse när du skriver att det kan även leda in värme till kroppen vilket är riktigt, men det var avkylning genom förångning av vätska jag diskuterade. En tight svart våt t-skirt i bomull inte är det bästa valet som enda och yttersta plagg när solen gassar på ryggen.

Nu när det är varmt är det väl utmärkt tillfälle att prova? Ta med ett par olika plagg ut och ägna sig åt lite fysiska aktiviteter och se vad som händer.

Om ylle säger man ju att det värmer även när det är fuktigt, det låter inte som ett optimalt plagg när det är varmt...

Jag har hört värmer när det är kallt och kyler när det är varmt. Men struntsamma. Jag gillar ull men smaken är som baken.

Visst

Ylle värmer inte och det gör inga andra material heller annat än när dom förbränns. Ylle isolerar bättre än många andra textila material vilket innebär att det motverkar både instrålning och utstrålning av värme.

Ylle värmer inte och det gör inga andra material heller annat än när dom förbränns. Ylle isolerar bättre än många andra textila material vilket innebär att det motverkar både instrålning och utstrålning av värme.

Ett halvt poäng till dig! Men ylle isolerar inte. Luft isolerar och yllet håller luften torr och på plats. ;-)

Ullfibern innehåller en del luft och det är bakgrunden till viss isolation/ minskad värmeledning i vått tillstånd.

För att kyla så skall ett material leda bort värme från huden tack vare avdunstning och ledning. Ull kan funka hyggligt för det men jag upplever bomull som mer genomblött och svalare.

Thure

Ullfibern innehåller en del luft och det är bakgrunden till viss isolation/ minskad värmeledning i vått tillstånd.

Det jag har läst är att det är fiberns krullighet som gör det, i och med att yllet är så krulligt på ytan så har det mindre anläggningsyta mot huden (och vilket då gör att det är mindre mängd fuktigt tyg i kontakt med huden).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips