Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-17, 18:57
smux smux är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av camoscio Visa inlägg
På sajten får jag priset för enkelrum (icke-medlem) till 310+70+70+50 = 500, 310+70+50=430 om man tar med egen handduk och lakan. Det finns altså billigare hotellrum än så i Ume!

Stugor: Jag kollade på måfå Gåsen och Vålåstugan i Jämtland: vuxen 450, vuxen medlem 350. Inte 600, men rätt mycket pengar. Men det är inte bara därför jag föredrar tält.

Kollade Olavsbu, en selvbetjent DNT-hytte: 265 resp. 37 NOK.Men medlemsavgiften är 680 (530 för mig, som är gamma).

Krukkistua, ubetjent (i Saltfjellet, norr om polcirkeln): 150 resp. 300 NOK

Vi var två personer, så för oss båda i dubbelrum på hotellet kostade det 750kr per natt, dvs billigare än hos STF.
Inte lätt att hitta priserna för STF stugboende på deras nya hemsida, men för stugorna på norra Kungsleden kostade en natt 520kr per person 2017 för icke medlem. Så min gissning om 600kr kan ha varit lite för hög, men jag lyckas inte hitta en prislista för sommaren 2018 (man bollas mellan olika sidor med priser 'från')
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 19:09
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Jag ser att jag läste på fel rad, medlemspriset för enkelrum är 435. Dubbelrum hittar jag inte och, ja, 750 kr är väldigt billigt för två på hotell.

Men priserna varierar en hel del inom STF. Var det 6-700 på Fridhemsplan (under gatuplanet, utan fönster) var det 1400+ på Zinken.
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 19:17
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Kollade en på Norra Kungsleden: 400 medlem, 500 icke. Det har onekligen dragit iväg!

Kollade samtidigt halvpension på några franska stugor, c:a 50 euro. Men där tror jag de stora inkomsterna kommer från dagsgäster, dessutom är ofta mannen i värdparet bergsguide (även i Alperna använder jag givetvis tält så mycket det nånsin går).
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 19:43
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Alla som gnäller på STFs priser borde försöka förstå servicen av en bädd under tak ute i vildmarken, med begränsad vinter och sommarsäsong.

Försök själva göra det billigare!

go tur
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 19:58
Fripp69 Fripp69 är inte uppkopplad

Om jag förstått rätt så är vandrarhemmen antingen ägda av STF eller av ett annat separat bolag men med någon typ av avtal (franchise?) med STF. Huruvida STF kan bestämma prisnivån för dessa separata bolag har jag ingen aning om men jag skulle vara förvånad om så är fallet (varför skulle något bolag avsäga sig kontrollen över något så betydelsefullt för sin egen verksamhet som prissättning?)

Prissättningen på dessa vandrarhem behöver därför inte säga något om huruvida STF (som vandrarhem/fjällstationsägare) är verklighetsfrånvarande eller inte.

Vem äger vandrarhemmet i Umeå?
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 20:16
Calexico Calexico är uppkopplad nu

en madrass i sovsal i Saltoluokta betalade jag 400 kronor för 2016 när jag anlände dit. Tror det var samma i Ritsem året innan, men då hamnade jag i ett dubbelrum. För en plats i säng tycker jag 400 kan va ok, men inte en madrass på golvet som i Salto.
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:07
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Calexico Visa inlägg
en madrass i sovsal i Saltoluokta betalade jag 400 kronor för 2016 när jag anlände dit. Tror det var samma i Ritsem året innan, men då hamnade jag i ett dubbelrum. För en plats i säng tycker jag 400 kan va ok, men inte en madrass på golvet som i Salto.
Det motsvarar ungefär priset för ett nytt Hillebergtält efter runt 20 - 25 nätters användning...
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:28
Calexico Calexico är uppkopplad nu

Angående deras priser så kan de bli olika varifrån man bokar och när.

De här STF city hotell/vandrarhemanläggningar kan man även boka på bookings.com och hostel.com m.fl. men då kan man nog glömma medlemsrabatt för det var från en sån sajt jag bokade.
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:30
Fripp69 Fripp69 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fripp69 Visa inlägg
Om jag förstått rätt så är vandrarhemmen antingen ägda av STF eller av ett annat separat bolag men med någon typ av avtal (franchise?) med STF. Huruvida STF kan bestämma prisnivån för dessa separata bolag har jag ingen aning om men jag skulle vara förvånad om så är fallet (varför skulle något bolag avsäga sig kontrollen över något så betydelsefullt för sin egen verksamhet som prissättning?)

Prissättningen på dessa vandrarhem behöver därför inte säga något om huruvida STF (som vandrarhem/fjällstationsägare) är verklighetsfrånvarande eller inte.

Vem äger vandrarhemmet i Umeå?
Hittade det själv på STFs hemsida. Drivs av fristående entreprenör.
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:42
Struntprat Struntprat är inte uppkopplad

Jag tycker att tonläget är lite väl uppskruvat när det gäller restaurangen på Sylarna, men jag håller med om att kostnaden för en stugnatt hos STF känns så pass hög att det blir avskräckande att göra en stugtur. Jag undrar om det är så att STF sätter priset efter vad de tror att kunder är beredda att betala eller om det är vad de tror att de behöver för att dra runt verksamheten. Eller om det är så att deras monopolsituation gör att de får sätta ett pris för att hålla folk borta på exempelvis norra Kungsleden för att klara trycket (men då borde det vara billigare på mindre populära sträckor). Utan att ha rotat närmare i det är min gissning att grundkostnaden för underhåll och transporter är så pass hög att STF känner att de måste erbjuda extratjänster (som restauranger) för att smärtgränsen för madrassnattspriset är nådd och det ändå inte räcker för att få ekonomi i verksamheten. Det är ju rätt mycket dyrare att erbjuda stugboende än en natt i ett Hillebergtält och det är ju en del av konkurrensen som föregående "talare" konstaterat.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 23:01
fafner fafner är inte uppkopplad

Boende STF

Vi bodde på påsken fyra nätter i Saltoloukta, och då betalade vi för 2 vuxna och 2 barn 223 kr per bädd och natt, då hade vi även med oss två hundar.
Sedan betalade vi 60 kr/person (snitt vuxen/barnpris) för frukost och 243 kr/person för en riktigt bra trerättersmiddag. Det tycker jag är fantastiskt förmånligt.

Hade vi bott i tält bredvid stationen, lagat mat innomhus, torkat kläder, bastat, mysigt i storstugan på kvällarna så hade vi klarat oss på 300kr/per natt (hela familjen) vilket jag tycker är vansinningt billigt!

Och då får vi lägga till 80 kr som mitt Hilleberg kostar per natt (typ hundra övernattningar).
Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 09:36
Sentient6 Sentient6 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsstjärnan Visa inlägg
Det motsvarar ungefär priset för ett nytt Hillebergtält efter runt 20 - 25 nätters användning...
Knappast en rimlig jämförelse.

Lägg till sovsäck, liggunderlag, ev extra behov av förstärkningskläder samt ett försök att kvantifiera komforten av en lättare packning så börjar det bli relevant, känslan av att komma in i en varm och torr stuga efter en dag i tre grader och hällregn osv.
Svara med citat
Svara

Taggar
sylarna

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:15.

Logga in

Tips!