Konsumentansvar, monopol, priser m.m.

Det har ju diskuterats en hel del om det här men jag vill ändå spinna vidare liet. Det är så komplicerat.

1. Som vissa andra skriver så tycker jag man ska vara medveten om vilka produkter man köper. Då tänker jag på tillverkning. I vilket land? Vad har de som jobbar där för löner och arbetförhållanden? Hur får man reda på det? Det står ju inte direkt på hemsidan, eller?

2. Sen har vi den här problematiken med att alla stora kedjor tar över marknaden. Priserna blir inte lägre för det. Inte heller utbudet blir bättre. Då finns det vissa som menar att man ska ta sitt ansvar som konsument att ställa krav på butikerna och vägra handla om det är för dyrt. Men hur fungerar det i praktiken? Butikerna vägrar ju ge rabatt/pruta trots att man handlar för tusentals kronor.

Även om enskilda butiker oftast har bättre utbud, eller kan beställa, så är oftast priserna de samma. Om man då provar produkterna i butiken och sen beställer från utlandet via internet så kommer vi till slut inte ha några butiker kvar.

Det blir en stor surdeg. Hur ska vi få ner priserna? Ska vi få ner priserna? Tillverkarna och butikerna ska betala hyra, löner, arbetsgivaravgifte mm, mm. Egentligen kanske man ska vara tacksam att man kan köpa en gtx-jacka för 5000:-. Jag vet varken ut eller in.

Vad tycker ni?

/K
 
Lönsamhet

Har själv i alla år haft som princip, att inte köpa Asientillverkade produkter, enkom för priset.

Sätter tillverkningskunnande och kvalitet i första rummet.

Men frågan är väl, om dubbla priset på svenska produkter, skulle bidragit till att behålla produktionen av svenska märkesvaror, innom Sverige och därmed en jämn hög kvalitet?

Känns i alla fall inte bra att dra på sig kläder etc, som slavarbetande (livegna) kineser har sytt upp för den svenska marknaden.

Bäst jag slutar nu, annars blir det EMU-debatt.;)

/Björn
 
monopol

dom stora bolagen (fjällräven,naturkomaniet,etc släpper bara in ca 1% av frilufts utrustningen som finns på så sätt har man monopol
 
Re: monopol

psg90; sa:
dom stora bolagen (fjällräven,naturkomaniet,etc ...
Det är samma bolag...

Fjällrävenkoncernen, som heter Fenix Outdoor, äger hela Naturkompaniet (och Friluftsbolaget, och Tierrabutikerna, och Primus, och Skandinavisk Høyfjellsutstyr). Snacka om monopolvarning. Jag själv handlar så ofta som möjligt i mindre, oberoende, sportbutiker för att slippa gynna detta...

Läs mer i denna utsidannotis.

Hälsningar,


/JOHAN
 
Som handlare så ....

Har jag ofta funderat på prissättnig mm. Det är ju en naturlig del av jobbet.
Man kan ha olika utgångspunkter i sin prissättning.
Jag tänker som Jan Karlzon på sin tid gjorde då han blev årets affärsman- Sänk priserna så ökar omsättningen ( därför att fler har råd att handla) och reslutatet blir en total ökning av vinsten.(många bäckar små)
Tyvärr så undrar jag ibland om det bara är den nyss nämde och jag som tror på denna devis. Numera så är nog trenden annars att prissätta upp till vad "marknaden" tål.
Framtiden får väl visa vilket som är rätt.

Men ser man på vad till exempel ett kilo tomater kostar i sverige jämfört med i Holland, som exempel, så tror jag nog att min tanke om, att vi här i landet följer den "maximerade" vägen, är korrekt.

Men - som alltid, så är det kunden som styr. Köper man produkten så är den rätt prissatt - eftersom den tydligen upplevs som köpvärd!

Eller är det möjligen så att man tror att ju dyrare produkt desto bättre produkt? :) Sen finns ju hos en del en liten statusjägare, där det känns fint att kunna säga att "jodå - min jacka betalade jag xxxxx tusen för!" Jag tor nog att det också är en stor del i förklaringen till varför prissättningen är som den är.

Men en sak är nog alldeles klar (ialla fall för mig)!
En alltför stor koncentration av en markand till allt färre aktörer, medför en mindre konkurens, som i sin tur helt klart medför högre prissättningsmöjlighet.

Det blir intressant att följa utvecklingen under den närmaste åren. Skeendet är ju tyvärr likartat i alla sektorer i vårt samhälle, så det finns mycket att titta på.
 
Re: monopol

psg90; sa:
dom stora bolagen (fjällräven,naturkomaniet,etc släpper bara in ca 1% av frilufts utrustningen som finns på så sätt har man monopol

Hej Mats,

Jag tror inte att du och andra på forumet enbart ska se de stora bolagen likt utsugare som utövar någon sorts makt för ett monopol de inte har. Kom ihåg att det alltid är kunden som styr bolagen. Utan kund, ingen affär.

Till att börja med så tror jag att du överdriver lite med siffran 1%. -Kan du styrka det?

Monopol är när det finns flera köpare, men bara en säljare. T ex har systembolaget monopol eftersom de är ensamma om att sälja starksprit i Sverige. -Tycker du fortfarande att Naturkompaniet har monopol?

Tror du att det sortimentet inte utökas med fler märken eller produkter enbart för att inte vara kunden till lags? Eller kan det vara platsbrist, hård konkurrens mellan märkena eller att de tar in de bästa produkterna med bäst leverantörskedjor och produktionsled?
 
Re: Re: monopol

kompass_ol; sa:
Tror du att det sortimentet inte utökas med fler märken eller produkter enbart för att inte vara kunden till lags? Eller kan det vara platsbrist, hård konkurrens mellan märkena eller att de tar in de bästa produkterna med bäst leverantörskedjor och produktionsled?
Naturligtvis tar alla handlare in de varor de anser vara "bäst". Problemet är att definitionen av "bäst" kan vara ganska olika för säljare och köpare!

Bäst för en säljare är produkter som kan säljas med en, för säljaren, rimlig vinst utatn att prylen kräver onödigt mycket sevice i form av reklamationer.

Dvs precis tillräckligt hög kvalitet för att kunderna inte skall orka klaga på dem. Dessutom till ett så lågt inköpspris som möjligt.

Om alla konsumenter av friluftsutrustning begrep sig på vad de köpte så skulle detta leda till relativt hög kvalitet. Tyvärr tycker alldeles för många att det räcker om prylarna håller ihop hjälpligt under den fyra dagar långa campingturen i bil. Dvs slit och släng.

Dvs den stora massan konsumenter efterfrågar inte kvalitesvaror till rimliga priser, utad de vill bara ha låga priser.

Det märks tyvärr allt för tydligt.

/Mikael
 
Re: Re: monopol

kompass_ol; sa:
Tror du att det sortimentet inte utökas med fler märken eller produkter enbart för att inte vara kunden till lags? Eller kan det vara platsbrist, hård konkurrens mellan märkena eller att de tar in de bästa produkterna med bäst leverantörskedjor och produktionsled?

Det är lite dumt att jämföra med Systemet eftersom de har ett särskilt avtal med staten som styr deras verksamhet (http://www.systembolaget.se/svenska/om/avtalmedstat_2001.htm).

Sen är det klart att de stora tillverkarna inte har monopol, däremot har de ett oligopol. Eller kan du räkna upp mer än 8 stora friluftsbutiker (som inte tillhör samma kedja) i Stockholm? Och hur många olika märken av t.ex. ryggsäckar har de totalt i sina sortiment?
 
Re: Re: monopol

kompass_ol; sa:
Tror du att det sortimentet inte utökas med fler märken eller produkter enbart för att inte vara kunden till lags? Eller kan det vara platsbrist, hård konkurrens mellan märkena eller att de tar in de bästa produkterna med bäst leverantörskedjor och produktionsled?

Tänker inte vara allt för djupsinnig, utan dra en parallell till priserna i Danmark.

1) Meindl-kängor
Senast jag kollade kostade ett par Tundra/Taiga 3000kr i Sverige och 1900Dkk (~2300Sek) i Danmark.

2) Maxim "energitillskott"
100g gel kostar 30 Sek resp. 16 Dkk (~19 Sek)
Powerbar 25 Sek resp. 13 Dkk (~15.60 Sek)

En bekant kan köpa direkt från den svenske leverantören och betaler då 12,50 + moms för Powerbar det vill säga 15.60 Sek. Känns siffran igen?

När man vanligtvis jämför priser med utlandet säger leverantörer att den svenska marknaden är så liten att man inte får några volymfördelar, dock har jag svårt att tänka mig att den danska volymen är större.

Och var hittar man t ex Hellsport-tält, Lowe-ryggsäckar eller Snow Peak-kök i Sverige? Hos Naturkompaniet?

Leverantörer och svenska generalagenter borde ta sig en funderare.

/Ulf
 
Sverige dyrast

Hej,
Intressant med olika priser för samma produkter.
Jag skall inhandla en kameraväska som är hyfsat vattentålig och då kollat efter Ortliebväskor. På Ortliebs hemsida fanns en förtäckning av återförsäljare i Europa. Jag jämförde då Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike. Tyskalnd och Österrike hade i princip samma pris och låg naturligtvis lägst. I Danmark kunde man köpa samma väskor för 6-8% högre pris än Tyskland. I Sverige ligger priset för samma väskor 33-46% högre än Tyskland. Varför?
Svergige har iofs högre moms än Tyskland. Vilken moms man har i Danmark vet jag ej, men priserna där verkar mer rimliga för en liten marknad.

Som tur är så kan man lätt handla över Internet idag och välja billigare alternativ. Jag hoppas att svenska handlare känner av konkurensen och sänker priserna till rimliga nivåer.

"Klämma och känna" köp är dyra i Sverige i dag.

niklas
 
Re: Sverige dyrast

niki; sa:
Hej,
Intressant med olika priser för samma produkter.
Jag skall inhandla en kameraväska som är hyfsat vattentålig och då kollat efter Ortliebväskor. På Ortliebs hemsida fanns en förtäckning av återförsäljare i Europa. Jag jämförde då Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike. Tyskalnd och Österrike hade i princip samma pris och låg naturligtvis lägst. I Danmark kunde man köpa samma väskor för 6-8% högre pris än Tyskland. I Sverige ligger priset för samma väskor 33-46% högre än Tyskland. Varför?
Jag tror att det beror på en kombination av höga skatter och avgifter, fler (läs: för många) led mellan producent och konsument samt en högre pristolerans (=vi tål "ocker" bättre i Sverige...).
Pristoleransteorin kommer av att svenska produkter många gånger kan vara rejält mycket dyrare i Sverige än i andra länder... :-(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.