Fjällräven skaffar sig monopol på friluftsliv?

Fjällräven försöker uppenbarligen skapa en större koncern, med bredare bas. Sen tidigare så äger man ju Tierra, Friluftsbolaget (som köpt upp Naturkompaniet) och Skandinavisk Höyfjellsutstyr i Norge. Måtte inte Fjällräven-folket lägga sig i Primus produktutveckling (och Skandinavisk Höyfjellsutstyrs produktutbud, för Naturkompaniet tycks det vara för sent). Och måtte de inte köpa Hillebergs, Bergans, Norröna m fl. Nedanstående är saxat från http://www.di.se

/Håkan

Gamla Fjällräven växer
2002-07-10


Fenix Outdoor, tidigare Fjällräven, köper Primus, som tillverkar kokutrustning för friluftsliv. Köpet genomförs som en inkråmsaffär.

Primus omsätter 65 miljoner kronor och köpet beräknas ge ett positivt resultattillskott under första helåret i koncernen. Under räkenskapsåret 2002 blir dock effekten negativ som en följd av säsongsvariationer och vissa integrationsinvesteringar, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Genom förvärvet tar Fenix Outdoor över Primus verksamhet i Stockholm med cirka 13 personer och den del av Primus verksamhet i Estland som gäller sammansättning av Primus konsumentprodukter.
Ingår gör även ett 10-procentigt innehav i Primus/Iwatani i Japan samt 5 procent i PKL i Indien.
 
Kul?

Jag hoppas i allafall att produktutvecklingen inom segmentet stärks samt att vi får behålla industrin inom Sverige!
MVH
Jmlove
 
Men det är ju just det som är problemet

OK, Fjällräven tycks ha börja knappa in på övriga producenters försprång, men fortfarande härskar illa skurna (gore-tex-, G1000-)jackor, tunga dunjackor och instabila ryggsäckar.

/Håkan

PS Industrin är redan utlokaliserad, vilka producenter har tillverkning i Sverige numera?
 
Fenix Outdoor? Lenin Outdoor!

Det är klart skrämmande att Fjällräven får monopol på BÅDE produkter och detaljhandel.
Det innebär att det kommer bli ännu svårare att hitta det man vill ha, eftersom endast ett fåtal småbutiker i storstan nu är fristående.

Läskigt!
 
som man bäddar får man ligga

visst är det härligt med "marknadsekonomi" (försöker vara ironisk)
 
Toppstyrning

Jag skulle i våras köpa ganska mycket, och dyr, utrustning på ett bräde och tyckte att det var bekvämt att handla allt på ett ställe. Därför gick jag till en Naturkompaniet-butik. Andra butiker låg bättre i pris på delar av utrustningen och jag försökte därför pruta. Svaret jag fick från butikschefen var att de tyvärr inte får ge rabatter överhuvudtaget trots att de vill - pga. "order uppifrån". (Och det från chefer som butikschefen ännu inte hade fått träffa, typ 1,5-2 år efter uppköpet).

Som ni kanske förstår så valde jag att inte gynna denna koncern - med sådan toppstyrning och rigida regler. Butikschefen hade full förståelse för mitt beslut, beklagade det hela och berättade att butiken regelbundet förlorar intäkter på grund av detta.

Jag tolkar in rätt mycket i ovanstående händelse och tycker att det tyder på att "Fenix Outdoor" har en riktigt trist inställning till kunderna - friluftsmänniskorna.

Själv kommer jag i fortsättningen försöka undvika att handla i butiker som ingår i "Fenix Outdoor"-koncernen.


//JOHAN
 
Aaahhh det är ändå vi som konsumenter som styr!

Affärerna är bra! Dit kan man gå och testa ut grejorna, sedan kan man alltid köpa dem t.ex över nätet... inom EU!

MVH
Jmlove
 
Re: som man bäddar får man ligga

Eigil; sa:
visst är det härligt med "marknadsekonomi" (försöker vara ironisk)

Visst är det trist för att inte säga skrämmande att vi får är på väg att få ett monopol både när det gäller produktledet och detaljhandeln för friluftsprodukter. Utbudet blir mindre och butikerna har i stort sett samma utbud även om skylten utanför varierar.

Visst kan komsumenterna styra en hel del och "risken" är väl att "som man bäddar får man ligga". Om man håller uppe priserna på en hög nivå blir butikerna i allt större utsträckning "tittbutiker" där konsumenterna tittar, känner och provar varorna för att sedan köpa dem billigare, ibland betydligt billigare, på nätet.

Personligen tror jag att både nätbutiken och bra butiken med god service och vettiga priser behövs.

Det är tur att butiker som KG Jonsson finns!

Lennart
 
ops!!

Det här är ett svårbalanserat ämne.. Jag tror in i det sista på konsumentansvar, vi väljer vad och var vi vill köpa.. Att handla på Internet ger oss möjligheten att handla var vi vill och vad vi vill utan några geografiska bekyhmmer.. Samtidigt så genom e-handel så kan butikerna dö ut och en hel yrkeskår kan försvinna, möjligheten att titta och känna på prylarna blir omöjlig.. Försök att stödja era små fristående handlare och be dom att ta in intressanta produkter.
 
Men vad göra...

annat än att handla på nätet.

Här i Malmö så finns Outside som har litet, dyrt men bra sortiment, dvs de kan man fortfarande använda sig av om man hittar vad man ska ha.
En butik som heter Friluftsvaror (tror jag), som har några enstaka bra prylar och rätt mycket nonsens.
Tierra finns men är uppköpt av Fenix, de säljer dock än så länge "icke-Fenix"-prylar.
Naturkompaniet är uppköpt av Friluftsbolaget, som tillhör Fenix. Naturkompaniet börjar alltså likriktas.

I Lund finns Friluftsbolaget och
Naturkompaniet (som nu läggs ner, tror jag).

Så kan man då tänka sig att inom kort så återstår endast Friluftsbolaget och Outside i Malmö-Lund som kan uteprylar (med viss reservation för Friluftsvaror).

Återstår då internet eller riktiga klåpare typ Stadium etc.

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.