Hållbarhet på "superlinor"

Hur är hållbarheten på sk "superlinor" ? Håller de ett par år eller måste man köpa ny varje år ?
 
Linor typ Fireline kan fransa sig lite om man fiskar mycket bland stenar och annan bråte.(Hällre det än att den går av).Det bör man kapa och skarva på en ny bit.En annan variant är att vända linan inför varje säsong.Det gör att den håller flera år.Den jag har på ul-spöt har vart på ca 3år,bör palla ett par vändor till.


peter
PS.Dubbel uni eller grinner funkar bäst.DS.
[Ändrat av ping 2005-04-25 kl 20:42]
 
Jag har fiskat tre år på min tunna fireline. I sommar blir det det tredje. Jag fiskar ganska ofta men bara på sommaren och i sötvatten. Den såg bra ut när jag kollade på den i påsk.
//Niklas
 
De håller länge

Eftersom spunna linor ofta har högre dragstyrka upplever jag att de lever längre. Har inte upplevt någon märkbar hållfasthetsnedsättning trots den uppfransning som nämnts.

Hybridlinor med spunnen kärna och slät yta (hopsmält eller "coated") fransar inte på samma vis, och den jag testat har hållit fint, blir 5:e sommaren nu. Dragstyrkan är lägre än för renodlade flätlinor av samma diameter, men linan beter sig lite mer som en monofil nylon.
 
Håller mycket länge. Jag fiskar kanske 25 ggr per säsong. Jag är inne på sjundesäsongen på min gäddlina. Nu är det hög tid att vända på den. Har aldrig gått av sedan jag lärde mig att göra bättre knutar. Drog av spöt vid sista bottennappet. UL linan har jag bara fiskat 3 år med.
mvh
ht
 
Bytte min nu men bara p.g.a. att jag drog av den andra vid ett botten napp. Hade haft den i ca 3 år. Den var "smoke" färgad och såg ganska risig ut efter ett tag. Det var dock bara färgen som mattades och har inget men hållfasthetan att göra.

/mattias
 
För min del håller en fireline 2-3 säsonger, men då blir det ganska många fiskedagar per säsong. Linan fransar sig och bör kortas av med jämna mellanrum. En stor fördel är att antal drag som lämnar i sjön har minskat. I stället har antalet böjda krokar ökat men det går att leva med.
 
gått tillbaka till nylonlina efter 5 år med fireline min personliga uppfattning bara att det är roligare med nylonlina allso
 
Skilda roller

Håller med om att den klassiska nylonlinan har sin plats. Ibland är det bra med lite töjbarhet i linan, t ex vid kortdistansfiske på fisk som inte är så hårda i munnen (sik, harr). Sedan är nylon ruskigt smidig att knyta, kan användas för att skarva flugtafsar etc etc.
 
Kjører med samme "superstronglina" på 5 året
Fisker ca 200 dager pr. år.
For å spare miljøet og lina, så har jeg på 5 meter med nylon som fortumm. Kobler nylon og multi med en "Jamaicaknot" , fungerer XXcelent.
Da har jeg muligheten til å dra av draget uten å sette igjen Multisnøret. Dessuten så har jeg en buffer dersom DEN STORE fisken drar på, slik at jeg har bedre kontroll med hugget. Multisnøret har ikke noe "strech", men litt nylon gjør den perfekt.

Har prøvd å fiske med kunn stumt snøre, og DET er ikke SÅ roligt.....:)

Passer du på å vaske snøret regelmessigt så holder et multi leeenge...vel så langt 5 år.

Har fireline på saltvannssnella og noe jeg fikk av en kompis på søtvannssnella, som jeg ikke husker navnet på, men den er IKKE helt, rundt det snøret. Dog så har søtvannssnøret,som kom i forpakning på 125 meter, og har en gjennomsnitlig diameter på 0.12 en fabelaktig styrke. Høstgjedde på 12, sjøørret på 7 og storsei på 15( jada jeg bruker lettstanga i sjøen også) var ingen problemer med å få inn uten for mye kjøring.
 
Nylonlina är värdelöst att jigga med.
Och det är även bättre med flätlina vid pimpelfiske
Det ska vara en helt stum lina.
I stort sett enda gången ja använder nylonlina.
Är till flugtafsar.
Om man jiggar med nylonlina missar/bommar man många napp/fiskar.
Sedan ja började med flätlina.
Får ja mycket mera fisk vid bla jiggfiske.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.