Segla till Grönland

Hej!
Jag och en vän ska på en utbildning på Grönland denna sommar -19.
Det finns ju absolut chans att flyga dit, men med dagens situation och dubbelmoralen om att flyga till Grönland för att undersöka globala uppvärmningen, är vi sugna på att åka båt dit. Vi har seglarerfarenhet för lite varmare vatten och inga kontakter som är påväg dit de närmsta månaderna.

Jag undrar då om det finns någon som har förslag var man kan hitta personer som är påväg dit (till Island går oxå) i sommar. Eller om det är någon som är påväg dit och har två extra platser.
Vi åker helst inte större kryssningsbåt utan segelbåt.

Med vänliga hälsningar
Ottar

Ett alternativ är ju att försöka ta reda på om det finns något lastfartyg som ni kan följa med. Så kunde man iaf resa förr i tiden och vissa möjligheter borde väl finnas även i dag, gissar jag.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ett alternativ är ju att försöka ta reda på om det finns något lastfartyg som ni kan följa med. Så kunde man iaf resa förr i tiden och vissa möjligheter borde väl finnas även i dag, gissar jag.

Du har rätt i det, har själv rest en hel del på det sättet "förritiden". Det är bara det att säkerhetskraven är så mycket högre nu, även internationellt, så jag tror att man måste ha gått minst en säkerhetskurs för att få hoppa på som "workaway". Det finns andra här som kan ge ett bättre svar. Värt att kolla upp i alla fall.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips