Spötips till novis! Shimano 200B

Hej!
Behöver er hjälp att välja spö, det finns som vanligt alldeles för mycket att välja mellan:)

Jag kommer fiska från land och kommer använda beten upp till ca 30gram, göder en 20 år gammal dröm att en dag få en havsöring.
Jag har en Shimano Calcutta 200B och jag vill självklart få så långa kast som möjligt. Haspel kastar längre men jag gillar oldschool-multistyle.
Jag vill använda bägge händerna i kastet så det får gärna vara dubbelfattat. Nu till dilemmat: Jag gillar inte långa spön:) Tror det krockar med kastlängden (eller??)
Ni som kan marknaden, vad ska jag ha?
Tacksam för alla svar

Kortfattat, du ska ha ett spö på 9-11 fot klassat upp till runt 30 gram. Kortare spön ger kortare kastlängd. Vid HÖ-fiske kan lång kastlängd vara avgörande. 9 fot är inte så långt att det blir otympligt på något sätt.

Det finns i stort sett hur mycket som helst att välja på i detta segment.

Alla dessa spön är "dubbelfattade".

Sök lite på fiskesnack.com så lär du hitta mängder av tips och rekommendationer.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns inte alls hur mkt som helst att välja på längre. Tyvärr. Ett spö för multirulle kräfva en annan aktion och fördelning av spöringar än ett haspelspö. Kast med haspelrulle tarvar högre toppstyvhet än ett klassiskt spinnspö som har en djupare aktion. Då multirullens lina går ovanpå spöt krävs tätare spöringar.

Absoluta majoriteten av spinnspön för havsöring (och lax) är idag avsedda för haspelrulle.

9-11', 7-30 g eller 15-50 g funkar ok. Att du inte gillar långa spön bör du omvärdera. För två spön med samma aktion och kastvikt men olika längd så kommer det längre kasta längre, det kommer också drilla trevligare.

Just det, tips 2. Skaffa vadare. Och ännu bättre, en liten julle. Båda kommer öka dina kansker rejält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips