Bästa skridskodamasken/vattenlåset?

Jag letar uppenbarligen efter en typ av damask som inte finns...

Skulle vilja ha en kort, tät och tättslutande damask vars primära uppgift är att förhindra att vatten kan strömma in i skaftet på kängorna. Det bör alltså vara justerbara eller väl flexande och gummi/neoprenebelagda muddar både mot vad och skoskaft.

Det känns rätt meningslöst med membranförsedda kängor som tar in vatten uppifrån :/

Jag vill helst inte ha en lång, tung, varm och illa tätande skiddamask.

Har någon här sprungit på något som motsvarar mina krav? Sportkomaniet och Alewalds har det inte...

Ska tillägga att jag av komforskäl inte kör i täta skalbyxor.

Eller, är det dags att börja slöjda?
 
Senast ändrad:
Några råd

Tyvärr kan jag inte ge dig någon perfa lösning.
- Damasken behöver andas, men det är inte nödvändigt den är helt tät. För en som inte andas gör dig, fuktig, senare sur och kall. De som använder poplintyg är nöjda med det och det är tillräckligt för korta fotplurr.
- Korta damasker korvar ihop sig. Jag är rätt nöjd med att ha sytt fast "damaskerna" på mina skridskobyxor. Då är de alltid med, sitter bra och är lätta.
- Tidigare hade jag ett par Black Diamond damasker i gtx, de var bra men onödigt robusta för skridskoåkning. Även ett par korta Lillsport har jag haft, men de korvade sig för mycket, annars lätta och andades. Tidigare hade Norröna damasker enligt dina önskemål, de har väl nån hemsida?
 
Or.

Själv har jag god erfarenhet av OR:s crocodile gaiter. Har haft dem i 12-13 år till allt, så de är lagade och slitna. Vid plurrningar blir jag inte blöt i kängorna, inte ens när jag fick simma 10 m. Men när jag kommer upp, lägger jag mig på isen med underbenen uppåt och tömmer ut det vatten om kommit i byxorna, samtidigt som jag tar av kängorna. Nu har jag skaffat byxor med blixtlås i sidan, så att jag kan byta om utan att ta av mig kängorna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.