Vintergas

Samma förbrukning. Drar köket 200g/h så gör det det oavsett om du kör på butan eller propan.
Fast det kommer vara lättare att slösa då du alltid har fullt tryck med propan :)

Fast olika ämnen brinner med olika hetta och liknande, så om man ska omspecifiera frågan: Krävs det lika många gram gas för att koka upp en liter vatten med ren propan som med en isobutan-butan-propan-blandning?

Redigering: Lyckades hitta svaret själv. Verkar som att propan innehåller en marginell mängd energi, och förbränns effektivare, men troligen inget som märks vid normal användning.
 
Den lilla skillnaden märks garanterat inte. Skillnaden är, som redan nämnts, att du får ett bra arbetstryck ända ner till närmare 40 minusgrader =)
 
Se till att ha en förvärmingsslinga på gasköket och kör med behållaren inverterad som en tidigare skribent nämnde (detta kräver givetvis ett kök som inte är toppmonterat :). Då kommer den flytande "gasen" att värmas i slingan och låga temperaturer är inte längre något problem.

Principiellt är det ingen skillnad på att elda med flytande gas eller flytande bensin/fotogen motsv. Båda måste förångas.

Energiinnehållet i propan är högst av alla vanligt förekommande bränslen för friluftsbruk (12 kcal/g jmf med isobutan/butan på 11.8 och bensin 10.2) och det har låg kokpunkt (-42). . Så givetvis, vill man ha sitt toppmonterade kök är propan schysst men rent praktiskt ser jag inte att en sån behållare är användbar mht höjden.
Föredelen med att ha en förvärmingsslinga på sitt gasspindelkök och köra med en uppochnervänd gasbehållare är att man får en avsevärt framför allt mindre risk för att tippa kastruller samt möjlighet till ett vindskydd. Plus det faktum att bränslet går att köpa i närmsta friluftsbutik.


/J
 
Finns det någon nackdel med att vätskemata köket, och är det något specifikt man ska tänka på om man gör det med ett Trangia?
 
Jag har testat detta på mitt Trangia när gastuben börjar bli tom och gastrycket sjunker, men det har faktiskt visat sig effektivare att bara värma tuben mellan händerna i vanlig stående position.
 
Nackdel med trangia? Det finns ingen nackdel/fördel med någon specifik tillverkare, huvudsaken är att bränslet passerar en förvärmningsslinga innan den går in i själva brännaren och att denna slinga givetvis är varm nog. Börja inte med en vänd behållare mao.

Att värma bränslet (behållaren) med händerna hjälper givetvis att höja tempen en aning men kan vara drygt/meningslöst vid låga temperaturer. Det som initialt händer när man kör sitt gaskök som vanligt med någon blandgas vid låga temperaturer är att det bränsle som är i gasform förångas och kvar blir det som inte kan pga den låga tempen (läs butan) vilket är lejonparten. Därför anses gaskök vara dåliga vid lägre temperaturer.
Vänd på steken och problemet försvinner eller kör propan som tråden handlar om med vissa nackdelar såsom tillgång till bränsle och ökad vikt på behållare.
 
och storleken av behållaren (för att komplettera din lista med nacdelar)


hur bra bli det med trycket i en omvänd flaska + förvärmningsslinga? stor gasflaskan alltid "högst" för i alla fall butan rinner ju bara ner i röret då det är kallt, eller?
 
Den som i kemilabbet i skolan provat att koka vatten i provrör har förmodligen bekantat sig med fenomenet stötkokning och en stor det av innehållet tar expressvägen ut...

det är inte så mycket annorlunda i en förgasarrör på en campingkök och att lägga in fjäder, vajer och annat är ungefär som att lägga in en koksten eller stav i sagda provrör vilket gör att man får punkter som är varmare än resten och den vägen får en mer naturlig bubbelbildning av mindre men flera bubblor istället för en stor som uppkommer plötsligt...

kök som omnifuel och nova är byggda på annat sätt och dessutom bränsle med 'glide' som gör förgasningszonen över ett större temperaturområde - men även här kan det börja pulsa och stöta och det kan beror på att systemet är för fjädrande (luften i flaskan är perfekt 'fjäder') och man behöver införa någon form av viskös strypning av bränsleflödet likt stötdämpare som man har på en bil för att den inte skall bli gungig. I många fall löses det av lämplig täthet på sugfiltren i bränsleflaskan från fabrik - men har man tagit bort den (tex för paraffinigensättning vid stark kyla och fotogen/diesel som bränsle), istället försiktigt stryper till kran vid bränsleflaskan precis så mycket att pulsationen minskar i amplitud och till sist slutar helt - man får dock inte stänga till detta helt - blir det stark tryck så skall flytande vätskan ändå kunna fly tillbaka till flaskan även om det krävs lite mer tryck för detta det blir alltså riktigt finlir med kran för att häva ev pulsation men ändå inte så mycket att lågan falnar av bränslebrist...

samma teknik kan man använda vid vätskematnig av gasolbrännare - börja det pulsa så kan man först prova att strypa lite och se om pulsationen klingar av - fungerar det inte och det blir värre och värre (för att man råkade stänga kran helt och det studsar hårt mot slangens elasticitet istället och slangen rycker i spasmer) - öppna kran helt och vänd flaskan rätt och vänta tills det har lugnat ned sig. campingasolkök har inga filter i sig som kan tröga ned processen med vätska som studsar fram och tillbaka och därför kan man lätt hamna i läget 'stötkokning' i förgasarröret med pulsation och poffar.

tycker man att det här är skrämmande och sådana saker kan ske med poffar, slangar som rycker i spasmer och eldbollar så skall man inte prova alls med vätskematning utan lösa det på annat sätt med mild värmning av gasolflaskan (aldrig mer än lätt jummet) - eller vid stark kyla använda sievert 2206 eller 2208 - stående i alla lägen.
 
Senast ändrad:
Hur ser enkelheten ut vid användning av vintergas i säg -20?

Är lite trött på att babysitta mitt bensinkök. Säg att jag vill låta köket sitta och tina snö/koka vatten medan jag reser tältet etc. Är det enkelt om jag använder vintergas eller måste jag sitta och vända och vrida på flaskan, isolera den med händerna etc.

Om inte, är det enda enkla valet verkligen bara att gå tillbaka till spritköket?
 
Hur ser enkelheten ut vid användning av vintergas i säg -20?

Är lite trött på att babysitta mitt bensinkök. Säg att jag vill låta köket sitta och tina snö/koka vatten medan jag reser tältet etc. Är det enkelt om jag använder vintergas eller måste jag sitta och vända och vrida på flaskan, isolera den med händerna etc.

Om inte, är det enda enkla valet verkligen bara att gå tillbaka till spritköket?

Kör du ren propan är det inga problem i - 20.


Vad menar du förresten?
Ett bensinkök går ju ganska länge mellan pumpningarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.