Finns det inga mindre ultralätta kokkärl?

Vägde just min "Esbit cookset 585 ml - kastrull" som nämnts tidigare i tråden, den väger med handtag men utan lock 120 gram.
 
Denna kan man ju använda, har en liggandes, glömde helt bort det!

Fakta om 28:an

Kittel 0,8 liter i aluminium, lock/stekpanna 15 cm i non-stick. Spritbrännare, vindskydd och tång. Vikt 330 g (har en äldre version utan non-stick)

Någon som vet vad Kastrullen på 0,8 liter väger? Och stekpannan väger? Och när ni ändå håller på, kan ni väl väga tamojen också? Har bara en badrumsvåg hemma... Och visar inte precis gram ;)

Mvh troswe


Länk finns mitt på trangias hemsida, här är en länk till dokumentet http://www.trangia.se/core/files/Weight table hemidan sv 2010.pdf
 
Hmm... undrar om jag behöver ta o kalibrera min våg. Det här är mina siffror:

Trangia Mini kastrull: 82g
Trangia Mini stekpanna nonstick: 78g (lättare än kastrullen!)
Trangia Mini handtag: 20g

Trangia 27 kastrull inre nonstick: 89g
Trangia 27 kastrull yttre nonstick: 91g
Trangia 27 stekpanna nonstick: 119g
Trangia 25/27 handtag: 48g

Det mesta av avvikelserna mot Trangias lista kan antagligen tillskrivas toleranserna i tillverkningen, men båda mina 27-kastruller är ca 15 g lättare - Jag måste haft tur..?
___________

Erik..!

Har inte alla en egen frystork hemma..? Hur gör man då..?
Skämt åsido, jag och ett par likasinnade kolleger har tagit hand om 2 maskiner som skulle kasseras på jobbet. Dom är alltså helt till vårt förfogande - nästan... För vi har egentligen ingen egen vacumpump, utan den "lånar" vi (i princip permanent). Tyvärr är den ena maskinen inte längre komplett. Glaskupan som man har maten under har "fått fötter", så den går inte att köra.
___________

seobserver..!

Är det användbart att torka i en vanlig frys? Jag misstänker att det tar orimligt lång tid att få det helt (eller "tillräckligt") torrt.
Det skulle bli mycket effektivare om man ordnade en termostat-kontrollerad "värme-bricka" för maten som ska torkas inne i frysen. Om maten hålls på -15°C till -10°C och frysen går på max vid ca -30°C, skulle det torka betydligt snabbare, och kanske bli nästan helt torrt.

Dom där Evernew-kastrullerna du länkade till såg ju riktigt trevliga ut. På något sätt känns det bättre när en kastrull är bredare än den är hög. I alla fall om man inte bara tänker värma vatten.

Men jag har lite svårt att förlika mej med att en titan-kastrull som är nästan hälften så stor som T-27:ans alu, ska behöva vara lika tung. Är det bara jag som tycker det är galet..? Eller är det så att Trangia verkligen är ultra-lätta nu för tiden, och jag lever kvar i minnet från gamla tiden när Trangia var ultra-robust..? Mina nya T-27-kastruller tycker jag känns rätt robusta...

Esbit 585 ml verkar tydligen då vara något "överviktig" i jämförelse med övriga i klassen.
_________

Leffe357..! Kanon-bra länk på Trangia-data. Jag hade letat på deras hemsida utan att hitta några detaljerade data.
 
Vikterna på Trangias grejer har väl varierat lite över tiden beroende på vad de har kört med för material och tjocklek på plåten.

Om ditt kök inte är helt nytt så stämmer nog inte de angivna vikterna på deras hemsida.
 
Leffe357..! Kanon-bra länk på Trangia-data. Jag hade letat på deras hemsida utan att hitta några detaljerade data.

Kan inte låta bli, länken finns en bit ner på deras första sida, en liten bild på detta
(hoppas att inte Trangia blir sura för skärmklippet)
Mitt framför ögonen och ändå missar man, egen erfarenhet :)
 

Bilagor

  • Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    51.5 KB · Visningar: 711
Så typiskt... För tydligt för att man ska se det...
_______

Kolade min våg med en kontrollvikt på 85,00 g. Den visade 84/85 omväxlande. Så felet på vågen ska i alla fall ligga inom ±1 g.
 
Nu hittade jag något...

På zenstoves.net visade dom Snow Peak Trek Titanium Bowl
http://www.snowpeak.com/tableware/bowls-plates/trek-titanium-bowl-stw-003t.html

Knappt 600 ml och 45 g (51 g enligt zenstoves). - Nu börjar det likna något... :)
Tyvärr "slipper" man non-stick beläggning med den här kastrullen. Hade nog gärna velat ha det. Men den blir ju lättare utan.

Den är väl egentligen inte en kastrull, utan snarare en skål för servering eller nåt - tror jag.

Är det någon som vet ett bra inköpsställe för Snow Peak-grejor? Helst i Sverige, frakten brukar bli så dyr annars.
 
Trangias Ti till 27an

Stekpanna 81
Inre kastrullen 77
Yttre 80

MSR soloburk m lock 123

Frystorka i frysen fungerar men du måste som sagt ta hand om rimmen. Frystorkad glass på gladpacksbitar är gott i kaffet ute! Prova.

Givetvis skulle ett värmeelement i frysen kunna underlätta torkningen och en kamrat till mig frystorkar sin stekmat i varma stekpannor som han sätter in i frysen, med maten på.
Huruvida hans mat blir torrare eller hans övriga förvaring i frysen blir förstörd av den temporära uppvärmningen vet jag inte, men i min frys skulle inte fyra varma stekpannor få komma in alls.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.