Nokia mobil med färgdisplay och GPS

larlil.

Så du menar att jag är förblindad av det egna inköpet och av att äga en 60CS, så jag därför inte kan se skillnaderna mellan Nokianallen med GPS och en 60CS?

Ta då och gå och kamma dig, för tror du det så är du faktiskt fånig.

Jag är en mycket kritisk konsument, som kräver mycket av det jag köper. Om du missat det så har jag framfört div. klagomål mot just min 60CS. Men även beröm för många saker. Sen är det ju så att 60CS idag är helt ensam i sitt revis, för det finns INGEN konkurrent som till samma låga pris, storlek mm. har samma funktioner och prestanda. De som kommer närmast är 76CS som är klart dyrare och större men har mer minne. Nästa steg är ex. Garmin 276 som är klart bättre på det mesta, men mycket dyrare större och inte riktigt tänkt för fickan eller ryggsäcken med lång drift på bara batterier.
Så att jag och många med mig är lyriska över 60CS har sina klara grunder.

Det är egentligen inte svårare att se skillnad mellan Nokian och en 60CS än att läsa specifikationerna för dem båda. Begriper man inte redan då vilken som är den mer påkostade och funktionsspäckade apparaten av dem som GPS-mottagare, så är man nog bra naiv.

De är för det första inte ens konkurrenter till varandra då Nokian är ett försök att fixa några fler funktioner på en vanlig mobil. Den har inget att hämta i en jämförelse med en 60CS, om man ser till de båda apparaternas egentliga tilltänkta användningsområde och kundgrupp.

På dig så låter det ju som om denna Nokia är guds gåva till de som behöver navigationsutrustning...... Eller det största genombrottet för navigationstekniken sen Hedenhös.......


Chilla ner dig en smula, det är trots allt bara en "leksak" som kan vara vettig och fungera under starkt begränsade förutsättningar och miljöer, om vi jämför den med en riktig GPS. Om det sen räcker för någons behov så är väl det bra, så spring och köp en du, och berätta sen hur fantastiskt bra den var, gärna jämfört med en 60CS



MVH Tony
[Ändrat av Tony-Avesta 2004-07-08 kl 13:34]
 
Tony-Avesta; sa:
Så du menar att jag är förblindad av det egna inköpet och av att äga en 60CS, så jag därför inte kan se
skillnaderna mellan Nokianallen med GPS och en 60CS?

[Ändrat av Tony-Avesta 2004-07-08 kl 13:29]

Ingen aning vad som orsakar problemet du skriver om men det är ju ingen som, såvitt jag kan se, ens jämfört 60c med nokia nallen med gps. Så här skrev jag i första inlägget i tråden:
"Teknikskifte? Tja, men det blir nog rätt töntigt snart att släpa med en särskilld "GPS-burk" för andra än GPS-nördar!"

Tony-Avesta; sa:
På dig så låter det ju som om denna Nokia är guds gåva till de som behöver navigationsutrustning...... Eller det största genombrottet för navigationstekniken sen Hedenhös.......

[Ändrat av Tony-Avesta 2004-07-08 kl 13:29]

Nja det var väl att ta i lite. Jag tyckte bara det hörde hemma på ett forum med rubriken "Skoj med GPS" att anmäla en ny Gps-produkt som ej nämnts där tidigare och som en del säkert kan ha en del nytta och nöje med. När sedan "min" mobilhandlare hade vänligheten att låna ut den nya GPS-mobilen 5140 i några dagar förra veckan visade det sig att den kunde rätt mycket. Köpa nu? Nej jag väntar några månader då mitt mobilabonnemang gått ut för att få den för en krona med mobiloperatörssubvention (plus kostnaden för GPS-skalet förstås
mvh
 
Visst är det skoj med ny teknik, och olika tekniker sammanslagna. Ibland blir det en fullträff, men ofta inte.

Kika på hur länge man tjoat sig hesa om hur himla bra en handdator är, med inbyggd mobil Mp3-spelare, GPS tilsats mm mm mm. Visst är det i många fall och för många en bra kompromiss. Men en stor kompromiss är det lik förbannat, för fortfarande så väler majoriteten att ha en för ändamålet i sig speciellt anpassad apparat. Alltså, en bra mobiltelfon har sällan sin överman som mobiltelefon i en kombiapparat, likaså med Mp3-spelare och GPS-mojjar.

Att denna Nokia mycket väl kan vara en trevlig apparat som kan vara ett allternativ för vissa konsumenter tvivlar jag inte på. Men fortfarande, den är definitivt inget alternativ till en 60CS. Anser man det så är det nog så att en 60CS är på tok för kapabel och funktionsrik mm. i förhållande till de krav man själv har. Varför en betydligt mindre avancerad produkt (som GPS då) som denna Nokia kan vara ett alternativ.

Behövs det nötas mer om denna Nokia nu?


MVH Tony
 
Det är kul att se så prestigelösa människor som Larlil och Tony prata om erfarenheter och spekulationer. Båda är villiga att ge vika för den andras åsikt, det gillar jag....;)

Volkswagen Caddy är bra att lasta i, men inte lika bra som en långtradare.


Jag sätter en årslön på att Nokias "gps"-skal är totalt värdelöst, precis som 3G-mobilernas "gps" är helt värdelös.
 
Batteriätare

Hmm. Om man kollar i Nokias specifikationer så har batteriet en kapacitet på 760 mAh.

GPS-skalet drar 330-85 mAh. Man kan väl utgå från att det ligger i överkanten av intervallet. Det skulle ge ca 2-3 timmars drifttid. Lite i minsta laget för att jag skulle vilja ha den med när det är långt till vägguttaget.
 
En liten teoretisk fysiklektion

migael; sa:
Vad blir det på en timme då :)?

Hej Mikael, jag ska försöka förklara några elektriska samband.

Strömmen mäts i Ampare (A). m=milli=1 tusendel. M=Mega=1 miljon. Att inte kunna skillnaden på m och M är rätt vanligt, även om man i de flesta fall inser vad som avses. Tyvärr är der så att m också står för meter. Ex: mm (millimeter är en tusendels meter).

Enkelt uttryck, om en apparat konstant drar 50 mA och används 1 timme (h) har, det försvunnit 50 mAh ur batteriet.

Så ett batteri på 780 mAh räcker teoretiskt i 780/30=26 h om strömförbrukningen är 30 mA. Är strömförbrukningen 85 mA, räcker batteriet teoretiskt i 780/85=9,17 h vilket är ungefär 9 h och 10 minuter. Tyvärr är det i praktiken inte så enkelt, för strömförbrukningen varierar med tiden och spänningen (antal Volt, V) sjunker då batteriet används.

Strömförbrukningen på elektronik är aldrig konstant, utan varierar beroende på en mängd parametrar, som temperatur och mycket som ändras på displayen. En digitalkamera drar väsentligt mindre ström om man stänger av displayen.

Per Brune
 
Hur denna Nokia bär sig åt vet jag inte, men de mätningar jag gjort på en eTrex Vista visar att den ligger på en närmast konstant effekt. Vilket alltså innebär att strömförbrukningen ökar mot slutet av batteriets livslängd, för att kompensera den sjunkande spänningen.

Som att lägga sten i ryggsäcken på en trött simmare, ungefär.

Anders
 
Re: En liten teoretisk fysiklektion

Brune; sa:
migael; sa:
Vad blir det på en timme då :)?

Hej Mikael, jag ska försöka förklara några elektriska samband.

Strömmen mäts i Ampare (A). m=milli=1 tusendel. M=Mega=1 miljon. Att inte kunna skillnaden på m och M är rätt vanligt, även om man i de flesta fall inser vad som avses. Tyvärr är der så att m också står för meter. Ex: mm (millimeter är en tusendels meter).

Enkelt uttryck, om en apparat konstant drar 50 mA och används 1 timme (h) har, det försvunnit 50 mAh ur batteriet.

Så ett batteri på 780 mAh räcker teoretiskt i 780/30=26 h om strömförbrukningen är 30 mA. Är strömförbrukningen 85 mA, räcker batteriet teoretiskt i 780/85=9,17 h vilket är ungefär 9 h och 10 minuter. Tyvärr är det i praktiken inte så enkelt, för strömförbrukningen varierar med tiden och spänningen (antal Volt, V) sjunker då batteriet används.

Strömförbrukningen på elektronik är aldrig konstant, utan varierar beroende på en mängd parametrar, som temperatur och mycket som ändras på displayen. En digitalkamera drar väsentligt mindre ström om man stänger av displayen.

Per Brune

Då borde man ha 780 MAh-batteri då?:) Jag ska maila Nokia och fråga om man kan få ett sådant istället...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
Jorden runt Nokia med Garminkartor Navigering 8
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
jojjas Nokia 6110+Garmin Mobile XT Navigering 15
Barfoba Nokia GPS Navigering 6
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
buster23 NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand Navigering 31
Arnthamm Nokia N70 som GPS? Navigering 1
swefatalerror Nokia N70 Navigering 2
fjälltokig GPS till Nokia, något att ha??? Navigering 3
emrask Nokia 5140 GPS Navigering 16
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
pher_ Nokia 5140 som GPS? Navigering 28
tango Vattentätt flytande mobilfordral för stor mobil, genompekbart? Navigering 16
tobiasdr Bäst mobil för utomhusbruk Navigering 11
bjorn_zatterstrom.com GPS mobil i svenska fjällen Navigering 6
pasell Mobil till turer och GPS? Navigering 5
Stordrulen Ozieexplorerkartor i Symbin mobil Navigering 1
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
Avslut090305 GPS mobil Navigering 2
hhhh GPS till mobil Navigering 1
nian Garmin 276c mobil? Navigering 2
Blekingepaddlare Mobil Mapper Office Navigering 2
thureb Mobil kartnedladdning till handdator Navigering 5
gps2sms GPS2SMS (sende GPS-posisjon via bærbar PC og mobil. Navigering 0
Brune eTrex med färgdisplay och USB Navigering 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.