Gissa position

Allt beror på inlevelseförmågan.

Ja det är det denna tråd handlar om. Inlevelseförmåga och identifikation. Mest kul är den, när fjäll läggs in som påminner om 'något annat fjäll', och man villar bort sig i igenkänningens värld.

Jag tycker jag med att det såg ut som ‘Sälka’ och börjar någon då prata om ‘det‘, då är förvillelserna nära.

Bilden är ju Siergatjåkkå. Den har på äldre kartor kallats ‘Blåmannen‘--Klumpen bredvid Ålmåjekna
Det är alltså toppen 1663. (Den med RR 240A).
Du står nånstans på leden inne i Norge ovanför Sorjoshyttan och plåtar nordnordost uppåt.
 
...även så då kallad: Ålmåjtjåkkå.
Fast det namnet står tyvärr ej heller längre på kartor.

Ja det är det denna tråd handlar om. Inlevelseförmåga och identifikation. Mest kul är den, när fjäll läggs in som påminner om 'något annat fjäll', och man villar bort sig i igenkänningens värld.

Jag tycker jag med att det såg ut som ‘Sälka’ och börjar någon då prata om ‘det‘, då är förvillelserna nära.

Bilden är ju Siergatjåkkå. Den har på äldre kartor kallats ‘Blåmannen‘--Klumpen bredvid Ålmåjekna
Det är alltså toppen 1663. (Den med RR 240A).
Du står nånstans på leden inne i Norge ovanför Sorjoshyttan och plåtar nordnordost uppåt.

Helt rätt. Visst står jag på leden ovanför Sorjoshyttan, som denna junidag ännu inte hade öppnat. Jag hade just passerat ett par färska järvspår och trots ensamheten (eller kanske tack vare) var humöret på topp.

Apropå Blåmannen, Svante Lundgren har skrivit fint om toppen i sin Sulitelma-essä i boken "Padjelanta". Har för mig att Svante och sonen korsar Sårjosjaure i gummibåt.
 
Får man fresta med en ny bild. Var är denna bild tagen?
Calle

Är det jokken från sjö 961 som rinner ut i Handölan där den kryssar leden Helags-Mieskentjakke?
Har för mig att den korsas på telefonstolpar, i alla fall när jag var där en dag i tidig juni var det livsfarligt (nåja, överhänganderisk för att ramla iaf) med vad.
 
Ny bild!

Nu ska vi ha något lätt och samtidigt bildmässigt tilltalande för dom som tittar in, och då, väldigt vackert som alla kan gissa på. Tycker ni inte det..
Just kanske, för att ta in, och locka in lite nya medverkande i tråden.
Vad är det här för outsägligt vacker plats?
Hela området badar i ljus...
Var är detta?
 

Bilagor

  • Fiskeläge Kutjaure.jpg
    Fiskeläge Kutjaure.jpg
    39 KB · Visningar: 259
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.