Mat i mattermos

Använder alltid mattermos på fjällturerna på vintern.
Mestadels för att det är så enkelt att göra en varm lunch som förbereds under frukosten.

1 dl råris (max 10 min koktid) 1 torrsoppa av något slag, salt.¨
Häll på kokande vatten.

eller
1 dl pasta (med lång koktid, annars blir det pasta"gegga"), 1 torrsoppa av något slag, salt.
Häll på kokande vatten.

Metodiskt

Lång koktid tycker jag är bra.
Sätt på grytan på kvällen. Stäng av på morgonen.
Eller tvärtom om så önskas.
Jag har 2 metoder. Grötgryta dvs 2 grytor i varandra med vatten i den understa och mat i den översta på spisen, eller Crock-pot slow cooker.
Här är konsten att leta tillräckligt sega och svårkokta saker för att grytan skall ha någon struktur kvar efter kokning.
Torkade bönor. Råris. Bringa. Ja, börja där någonstans.

Gryta i ugn går också bra. Metod 3. Emaljerad gjutjärnsgryta och ugnen på 120 grader. Höna är min vanligaste här.

Och när jag tänker efter har jag en fjärde metod, vattenugn (sous vide),
Men den har jag mest kört bara kött i.

/John

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ett trick för att slippa äta samma gryta hela veckan.
Särskilt lämplig om man har vattenugn (eller sous-vide-cirkulator) och vakumpackare.
Häll grytan i sexdeciliters frysaskar. Frys. Vacuumpacka de frysta grytorna (ta av askarna först). Kör över natten i vattenugnen på 55 grader . Kyl.

Grytpåsarna är nu kylkonserver och håller flera veckor i kylen.
Och går givetvis att frysa igen.

Lite omständigare på förberedelsestadiet men, smidigt när det ska ätas.

/John

Använder mest mattermos (1,5 liter) på vintern. Det är smidigt att ha lite vatten att grunda med när man ska smälta snö. Och det gör absolut inget om vattnet är varmt. Att man sedan när som helst kan stanna och ta sig en kaffe eller te är ju inte heller dumt.

Tricket att lämna köket hemma, någonstans på utflykten hälla av lagom med vatten till varm dryck, och stoppa i korvar i termosen, servera varm dryck o korv me brö. Ja det har man ju mest kört när man haft ungar med ut.
Dom får lätt tråkigt på en pimpelutflykt annars.
Men det har ju funkat nästan bättre att ha med en grill o låta dom grilla sina egna korvar.

/John

Alla typer av grytor och matiga soppor fungerar ju bra. Undvik dock pasta då den tenderar att fortsätta svälla i termosen och blir lös och oaptitlig.

Ungar

Använder mest mattermos (1,5 liter) på vintern. Det är smidigt att ha lite vatten att grunda med när man ska smälta snö. Och det gör absolut inget om vattnet är varmt. Att man sedan när som helst kan stanna och ta sig en kaffe eller te är ju inte heller dumt.

Tricket att lämna köket hemma, någonstans på utflykten hälla av lagom med vatten till varm dryck, och stoppa i korvar i termosen, servera varm dryck o korv me brö. Ja det har man ju mest kört när man haft ungar med ut.
Dom får lätt tråkigt på en pimpelutflykt annars.
Men det har ju funkat nästan bättre att ha med en grill o låta dom grilla sina egna korvar.

/John

När det gäller ungar och vissa vuxna är ett bra tips att få till en fika innan man åker hem istället för att tänka vi är på väg hem och äter hemma.

När det gäller ungar och vissa vuxna är ett bra tips att få till en fika innan man åker hem istället för att tänka vi är på väg hem och äter hemma.

Givetvis! Det positiva fikat skall associeras med utflykten.
För den inbitna utemänniskan kan undantag göras. Men har man blivande utemänniskor med sig är fika/mat/mellanmål ett måste.

Den/de erfarna får den här årstiden lista ut hur man lyckas servera färska semlor med varm cacao på utflykten.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips