Gaskök för stora kastruller?

Om man t ex satsar på den här (plus regulatorset),
vilken är minsta storleken på gastub som ändå räcker en helg till 20 pers?
https://www.jula.se/catalog/fritid/...och-picknick/friluftskok/gaskok-772178/#tab02
Jag skulle säga en vanlig kompositfemma, de väger under 10kg brutto och räcker nog hela helgen.

Men jag skulle ha fixat ett vindskydd runt kontraptionen, t.ex. ett tomt kvartsfat för smörjolja eller fett
- skär bort överyta och undersida (Innanför falskanten!), sedan ett rakt snitt genom hela långsidan +
svetsa dit två avhakbara gångjärn, slutligen kapa ännu ett rakt snitt mitt emot förra långsidessnittet
- vindskyddet går sedan att ställa runt brännare och gryta med enkel justering för lämplig diameter
från gång till gång. Och transportpackas liggande i varandra...
/Odd

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Senkommen korrektion. Fotogenköket främst tänkt för båtar heter Optimus 155 och finns troligen inte att köpa nytt? Däremot är det vanligt på Blocket och liknande.

Optimus 535 är en äldre modell som Odd tipsade om. Finns i vit civil version och grön militär. Bägge dessa är sannolikt lite svårare att hitta begagnade men är trevliga att ha i icke elektrifierade stugor etc.
Länk till bild https://www.tradera.com/item/2939/363520372/optimus-535#view-item-main

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips