Bagage Elbrus

Vi ska åka till Elbrus i augusti och funderar på väskor.
Någon som varit där och som kan tipsa?
Funderar på 1 st duffelbag 132 l North Face, 1 st 75 liters ryggsäck och 1 st handbagage. Hur har ni gjort som varit där?

Nu när jag kollar flygbolagets regler (Aeroflot) för bagagestorlek så är det max dimension 158 cm (sum of three dimensions not exceeding 158 cm)
vilket innebär en 90 liters duffelbag.

Kan någon i forumet ge oss tips och råd.

Hälsningar Anki

Vi ska åka till Elbrus i augusti och funderar på väskor.
Någon som varit där och som kan tipsa?
Funderar på 1 st duffelbag 132 l North Face, 1 st 75 liters ryggsäck och 1 st handbagage. Hur har ni gjort som varit där?

Nu när jag kollar flygbolagets regler (Aeroflot) för bagagestorlek så är det max dimension 158 cm (sum of three dimensions not exceeding 158 cm)
vilket innebär en 90 liters duffelbag.

Kan någon i forumet ge oss tips och råd.

Hälsningar Anki

Är detta till en person så låter det som du ar väldigt mycket grejor med. Då jag var där maxade jag min Haglögs Alaska och ett litet handbagage. Sen hade ju inte var och en som jag reste med tält, kök osv. Det tunga att ta med var frystorkad mat. Kängor och någon varm tröja får man ju t ex ha på signär man reser för att hålla nere bagage-vikt/-volym. Dyrare biljet brukar medge mer bagage, alterntivt betala för övervikt om man ändå vill ha med en massa.
Gå på stan i underställströja går bra så länge man inte vill äta på alltför fin restaurang.

/Patrik, där 2003 med kompisar hittade här på utsidan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag var där förra året och reste med Aeroflot.
Jag packade i en TNF XL duffelbag (ca 135 liter) och la min 70 liters säck tom i botten på duffeln. För att bara check in en väska.
Sen hade jag en mindre 35 liters ryggsäck som handbagage och det gick alldeles utmärkt på flyget.

Vi flög in till Mineralny Vody i jan för nåt år sedan. Det räckte med en 60-liters rygga. På hemvägen råkade jag få med mig isskruvarna i handbagaget, men Aeroflot var inte så kinkiga med det.

Vi hade inte samma tur.
Bagaget var genomgången när vi landade på Mineral Vody.
Vi hade packat flytande tvättmedel i plastflaskor med ordentliga korkar och i zip lock påsar. Voltaren i ziplock påsar. Det hade de gått igenom men hade inte skruvat på korkarna och inte lagt tillbaka i påsarna. Allt innehåll flöt i tvättmedel och luktade voltaren.

Vi blev av med Jetboilen som låg o baget.
Några fick sitt bagage efter drygt en vecka och fick hyra grejor på plats.
Men allt går att lösa.
Vi har lärt oss massor om hur vi ska packa inför nästa expedition.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips