SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på!

Hej!

Har fått 3 dagar ledigt från jobbet och tänkte ge mig ut i naturen och tälta cirka 2 nätter och behöver lite tips på vart jag kan tänkas åka. Alla tips uppskattas. Det jag söker är:

1. Max 5h i bil från stockholm enkelväg. Norr, söder väster (öster) spelar ingen roll.
2. Naturskönt, fri tolkning, men gärna vid vatten, (fjäll tror jag inte är möjligt men det vore ju såklart drömmen). Det ska vara lite utöver det vanliga, annars kunde jag ju leta upp första bästa sjö utanför stan liksom.
3. Det ska inte vimla av människor, vill kunna vara ifred.

Kom gärna med förslag på platser!

MVH

Med 5h så klarar du ju det mesta mellan Höga kusten till Blå jungfrun och även Åland och Gotland.

Jag var nyss vid Höga kusten och det är ju lite fjälllikt och mycket vackert men Blå jungfrun är ett ställe som jag skulle vilja ta mig till.
Åland och Gotland (inkl hela Stockholms skärgård) är nära till vatten och vackra ställen överallt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Med 5h så klarar du ju det mesta mellan Höga kusten till Blå jungfrun och även Åland och Gotland.

Jag var nyss vid Höga kusten och det är ju lite fjälllikt och mycket vackert men Blå jungfrun är ett ställe som jag skulle vilja ta mig till.
Åland och Gotland (inkl hela Stockholms skärgård) är nära till vatten och vackra ställen överallt.

Tack! 5h är väl dock ett absolut max, ca 3h vore ju bättre, men tack för tipsen! 🙂

Fler tips tack!

Kindla naturreservat i Örebro län är otroligt fint och lagom stort för att hinna utforska med två övernattningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips