Långfärdskridsko Aktivitet på glid

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-12-17, 13:52
thureb thureb är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av paddlarAnders Visa inlägg
Blir det inte svårt att få hälen att sitta bra i en isvidda med hävstångsklackbildning?
Emil har ju ett par gamla längdskidåkningspjäxor, troligen för bindning med lös häl, som är rundare till formen.
Går sannolikt utmärkt med dessa Lundhags lädertelemarkpjäxor. Nackdelen med paketet är att pjäxorna är tyngre än optimalt.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 20:38
EmL EmL är inte uppkopplad

Okej då vet jag Thure! Tack för hjälpen, hittade även ett par "Skeppskär Snabb" med ett sådant fäste, men hittills är Isvidda billigast. Tänkte ta mig förbi några secondhand-butiker imorgon och ta mig en kik.

Patrik, Det finns ett par såna där skridskor med snowboard-bindning lokalt, dock lite dyrare än vad jag är beredd att lägga ut på mina första skridskor. Sen tror jag det skulle bli lite obekvämt med mina höga fotvalv. Kan bli lite känsligt med bl.a. åtdragna skor mot båtbenet.
Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 22:52
HelgeL HelgeL är inte uppkopplad

Det nedre paret skridskor på din första bild (med rem över vristen) verkar ha möjlighet sidoförskjuta bindningarna. Alltså då du får skridskoskenan i optimalt läge i förhållande till diva tår och häl. Det kan vara en fördel särskilt om dina kängor är mjuka i skaftet. Om vikten från foten kommer på insidan av skenan viker sig foten lätt inåt o du får svårare att lära dig åka på ytterskär.
Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 23:25

Tack Helge, jag skall hålla utkik efter den funktionen hos skridskorna.

Dom senaste jag har hittat är ett par Isvidda 550mm som säljes lokalt, dom verkar ha lite inställningar även för hälen.

Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 16:34

glad Uppdatering

Hej igen!

En liten uppdatering:

Jag hittade ett par 55cm Lundhagens/Almgrens med snabbfäste i metall i hyfsat skick på en secondhandbutik idag för 265kr. Bladen såg relativt oanvända ut så jag bestämde mig för att köpa dom då jag har sett några stycken med samma snabbfäste gå för mellan 200-800kr på Tradera i varierande skick.

Sagt och gjort så ställde jag in dem och dom passar pjäxan perfekt. Nu väntas lite inhandling av resterande utrustning och förhoppningsvis så drar snart den riktiga vintern in!

Tack för all hjälp!

Emil

Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 22:41
thureb thureb är inte uppkopplad

Nu har du ett bra kit!

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 00:32
Stadan Stadan är inte uppkopplad

Jag har åkt i många år med liknande utrustning. Almgrens snabb är en klassiker. Det kommer att funka utmärkt.
Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 12:24
dako dako är inte uppkopplad

Har inte haft några såna själv. Blir dock lite osäker om du ställt in bindningen bak rätt. Jag hittar en del suddiga bilder på nätet där det ser ut som att man har fäst snabb-bindningen mot klackens övre del (där sömmen går).
Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:19

Citat:
Ursprungligen postat av dako Visa inlägg
Har inte haft några såna själv. Blir dock lite osäker om du ställt in bindningen bak rätt. Jag hittar en del suddiga bilder på nätet där det ser ut som att man har fäst snabb-bindningen mot klackens övre del (där sömmen går).
Vad dumt av mig, du verkar ha så rätt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:30.

Logga in

Aktuellt: Glidsnöskor