"Den svenska faltkajaksidan"

Hej!

Förra året träffade jag en överenskommelse med Sven Sievers att driva vidare "Den svenska faltkajaksidan" i egen regi och under egen domän.

Som ni minns drev Sven denna uppskattade sida som en undersida till utsidan.se under ett antal år, men den har varit borta från nätet ett bra tag och har bara varit tillgänglig via Wayback Machine.

Från och med idag är sidan uppe igen under adressen:

http://www.faltkajaksidan.se

Min ambition har varit att bygga vidare på Svens gedigna arbete genom att i största mån bevara existerande innehåll, uppdatera informationen där det är nödvändigt och lägga till ny information där det är tillämpligt.

I denna första version har jag bara gjort en del textredigering, lite omstrukturering, uppdaterat expeditions- och leverantörsavsnitten samt lagt till två avsnitt om Klepper & kustjägarna samt ingenjör Andrées faltbåt.

Visst bildmaterial var inte längre tillgängligt från Wayback Machine och detsamma gäller vissa externa länkar och då har dessa inte tagits med.

Jag vet ju att det finns en hel del faltkajakpaddlare och -entusiaster här på Utsidan och det vore väldigt roligt om ni vill bidra med reseskildringar, foton, länkar, bokrecensioner o.s.v. Mina kontaktuppgifter finns på hemsidan.

Tack på förhand - och tack Sven, för att jag får driva denna sida vidare!

Mats
 
Kul! Hoppas det blir en bra respons. Själv kommer jag säkert att titta in då och då även om jag inte är en faltkajak-paddlare. Har dock en gammal Klepper AI hemma som jag ibland funderar på att skaffa nytt skrov till på Waylands. Kanske jag får tillräckligt med inspiration nu att göra slag i saken.
 
Intressant med Falcon, ta gärna lite hel- och detaljbilder på den framåt våren eller sommaren. Vore roligt att lägga upp detta då det var en svensk tillverkare.

Jag lägger upp dig under "Svenska faltkajakpaddlare" (under din nick här). Återkom gärna om du har något foto du vill ha med där.

Mats
 
Hurra! Tack för att du driver sidan vidare. Nu finns det hopp om att jag packar upp den gamle Kleppern (från 70-talet, tror jag) och kommer igång med renoveringen...
 
Fina berättesler

Såg att min bror Bengts fina berättelse om vår paddling till Gillöga finns i loggboken. Han avled oväntat i november 2016. Han ägde en Klepper med segel, som användes således från Sarek till Gillöga. Kleppern var ett fynd i en lada i Hälsingland ursprungligen.
Ulf Silfverling
kustjägare 1973-74
 
Såg att min bror Bengts fina berättelse om vår paddling till Gillöga finns i loggboken. Han avled oväntat i november 2016. Han ägde en Klepper med segel, som användes således från Sarek till Gillöga. Kleppern var ett fynd i en lada i Hälsingland ursprungligen.
Ulf Silfverling
kustjägare 1973-74

Beklagar din brors bortgång. Ja, det där är en fin berättelse och jag hoppas att du har många fina minnen från den och andra paddlingar med din bror.

Mats
 
Nu finns det två nya reseberättelser på min sida av Bengt Rodin och Björn Åman (Patagonien och Eldslandet) och Björn Esping (Grönland).

Mats
 
Och nu har Claes Grundsten haft den stora vänligheten att låta mig re-publicera hans faltkajak-reseberättelser med (självklart fantastiska) foton från Skarv, Vänern, Grönland och Indonesien.

Enjoy och trevlig helg på er! :)

M.
 

Liknande trådar