Zandstra track längd.

Hej.
Jo, kan tänka mig att det alltid blir en massa frågor från förvirrade nybörjare om längd på skridskor och skostorlekar. Här kommer en till.

Jag tänkte mig att jag skulle köpa Alpina outlander strl 44 och zandstra track då de verkar rimliga i pris och kvalitet.
Min fråga rör då vilken längd jag bör välja på skridskon.

Rekommendationerna som ges är att 48 cm ska tas för skor med storlek >= 44.
Eftersom jag ligger precis på den nedre gränsen undrar jag om det vore bättre att ta den mindre storleken ändå.

Är det någon som har några tips om hur jag bör tänka?

Vänliga hälsningar
Förvirrad spillevink

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Rent spontant skulle jag ta den kortare men risken finns att längdjusteringen inte räcker till så att du hamnar för långt bak på skridskon.

Misstänkte att det kanske skulle finnas lite olika åsikter på frågan.
Nu har jag tagit den säkra vägen och beställt 48 cm.

Om man anser att det känns otympligt.
Är det möjligt att kapa skridskorna?
Vilka konsekvenser skulle detta få?

Om man anser att det känns otympligt.
Är det möjligt att kapa skridskorna?
Vilka konsekvenser skulle detta få?

Det lär gå med lämpliga verktyg. Det finns trådar i detta forum som beskriver hur skenor kan kapas.
Om du kapar nosen får du en trubbnos som teoretiskt inte tar sig över flakis mm lika bra som ursprungsnosen.
Bakdelen ingår i skenradien så den skall du inte kapa i första taget. Om du åker på lite mjukare stöpis kommer du säkert märka att skenorna går lite bättre på isen med lätt bakåtvikt.

Ja men då har man fått grejerna.
Någon vänlig, kunnig själ kanske kan berätta om det ser helt orimligt ut.

Tacksam för hjälpen
//Skridskosugen Spillevink

Bilagor

• 51855845_963617247360192_2657939269884051456_n.jpg
    51855845_963617247360192_2657939269884051456_n.jpg
    55.7 KB · Visningar: 489

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips