Skryllermarks röd eller blå?

Lite OT men hur vet man om man behöver justera bindningen i sidled? Vad är fördelen?

Johan

Jag är inte helt 100, men jag tror att det handlar om att få bättre balans vid själva skridskoåkningen, dvs när du gör skär.

Om jag inte ljuger nu, så har jag för mig att man ska försöka placera skridskoskenan mellan stortån och nästa tå för att få så bra balans som möjligt.
Sedan kan det ju vara väldigt individuellt oxå hur man vill att skridskorna ska vara justerade.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Justera i sidled

Hej, jag har problem med svår obalans på vänsterfot, höger fot känns perfekt. Känns som allvarlig pronation, vilket jag inte har i skor. På min Zandstra kan man inte justera i sidled. Tror ni jag behöver köpa tex Pikmakarns för att lösa detta problem? Känns inte som inlägg löser det.

Får se om tråden lever upp. Thure verkar tex väldigt kunnig (du kände min pappa Bosse G vet jag).

Jag skulle inte vilja vara utan möjligheten att justera i sidled. Det låter som även du skulle gynnas av sidojustering. Tyvärr har väl Skyllermarks slutat tillverkas. Kanske har de några kvar? Jag skulle ringa och höra alt kolla blocket.

Skyllermarks verkar upphört helt. Någon som vet vad som hände? Efterfrågan av speciellt modell Röd verkar varit stor de senaste åren.

Ragge går i pension. Dyra och utslitna verktyg behöver ersättas för att starta upp rationell produktion på nytt i Skarpnäck. Svårt att hitta nån som vill ta över varumärket antar jag.

Det vore bra med flera seriösa producenter.

Thure

Hej, jag har problem med svår obalans på vänsterfot, höger fot känns perfekt. Känns som allvarlig pronation, vilket jag inte har i skor. På min Zandstra kan man inte justera i sidled. Tror ni jag behöver köpa tex Pikmakarns för att lösa detta problem? Känns inte som inlägg löser det.

Tycker du bör testa Pikmakarens skridskor med sidojustering.

Thure

Det kan finnas enstaka Skyllermarks kvar i butik. En bekant köpte nyligen ett par röda. Lundhags toppmodell har sidojustering. Själv har jag Pikmakarns black. Förhållandevis lätta att hålla skärpan på.

Hej, jag lyfter grundfrågan trubbig eller spetsig.

Jag tänkte gå över till löshäl.
När jag tittar på skenorna ser den trubbiga lurig ut om det är stökig is.
Jag hittar väldigt lite om hur det upplevs.

Jag var inne på de spetsiga. Men noterar sedan att de trubbiga dominerar allt informationsflöde.
De trubbiga verkar vara 2cm kortare än de spetsiga för storlek 47. Jag har tittat på skyllermarks.

/Patrik

De har modifierat modellerna lite numera. Blå är aningen trubbigare än tidigare.

Jag brukar rekommendera röd till de flesta åkare som frågar mig.

Thure

Vad är skillnaden?

Man hamnar ibland i kortare passager där det inte går att åka. Man stakar sig fram. Ibland går inte ens det. Jag tänker att gränsen för det flyttas om man jämför röd och blå?

Vilka är nackdelarna med de blå?
De är ju bara 2 cm längre. Vad jag förstår så har de "moderniserat/trubbat till" de blå jämfört med förut.
Är det så att framtill så avslutas huvudradien närmare foten på de blå? Är det isåfall icke optimalt för merparten av åkningen?

Jag provade de röda igår. Mycket nätta på foten och väldigt livliga. Har nog bara åkt på skridskor med längre slipradie tidigare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips