Myter om klättring

Kul!

Jag har lärt mig mycket i denna tråd!

En annan seglivad myt eller företeelse är standplatsslingor som man kan se att en del klättrare har på sina selar. alltså inte en equalette/cordlete utan en 120-slinga lärkfotad i säkringsloopen på selen för att sätta fast sig i standplatser. Varför? Repet finns ju redan där och är särklass det starkaste, mest dynamiska och tåligaste man kan sätta fast sig med. Dessutom trasslar ganska många med slingan runt magen för att den inte ska vara vägen för racket. Skumt. Och tyngre såklart!
/Kaj

Oftast har man väl planen att man vill arrangera repet för att kunna fira av ifrån toppankaret och då vill jag kunna knyta ur mig.
 
En kontroversiell; man ska alltid ha knutar längst ner på repet vid firning. Inte kul på multipla firningar när repet blåser sidleds och fastnar eller fastnar nedanför nästa firningspunkt.
 
En kontroversiell; man ska alltid ha knutar längst ner på repet vid firning. Inte kul på multipla firningar när repet blåser sidleds och fastnar eller fastnar nedanför nästa firningspunkt.

Håller med! Skolboken säger väl knutar, särskilt på långtur. Kanske är det tvärtom? Knutar vid hemmaklippan, där man också kan dö av att fira av ändarna - men där strul med ett rep som fastnar alltid går att fixa på ett säkert sätt.
På långtur kan ett rep som fastnar kan leda till en mycket besvärlig situation. Kanske bättre att köra utan knutar med extra stor försiktighet... Svår fråga.
 
"Det är bra/smidigt att klättra med gearsling över axeln, för det går så snabbt med överlämnandet på standplats"

Jag skrattade när jag läste det här ;)

Men, det kan finnas en sanning i myten. Myten bygger på att man har samma person som ledklättrar hela tiden, och det finns två gearslings. Men, det är inte smidigt att _klättra_ med en gearsling.
 
Jag skrattade när jag läste det här ;)

Men, det kan finnas en sanning i myten. Myten bygger på att man har samma person som ledklättrar hela tiden, och det finns två gearslings. Men, det är inte smidigt att _klättra_ med en gearsling.

Jodå, det är jag medveten om. Men det är ju inte alltid man använder hela racket på en repa och får man ändå flytta över grejer mellan slingorna. Om man dessutom lär sig hur ens partner rackar och hjälps åt med det, tar det typ 30 sekunder. Dom sekunderna har i alla fall jag igen, med råge, mot att klättra med en massa skrot på en slinga över axeln.
Och klättra med folk som inte utger sig kunna saker dom inte kan :)
Om du har en kompis som säger "Jag kan klättra 7b" är det också bara en lögn, personen har förmodligen lyckats efter flera sessioner lyckats topprepsklättra en enskild 7b, helst med flera häng, inne på Klätterlabbet. Personen onsightar förmodligen 6b+, och kan inte lägga kil.
 
Har lite svårt att tro att en slinga på 40-50 gram påverkar klättringen. Långt ifrån alla stand byggs på fina hyllor där det är lätt att använda repet och vid långa turer uppskattar 1-man varje meter av rep som finns. Tar repet slut måste ankaret rensas och då hade det varit bra med en extra slinga att koppla in.

Hej allihopa!

Det är kanske den vanligaste och den envisaste myten inom klättring och friluftsliv, att några gram hit eller dit inte spelar någon roll. Det är tvärtom skulle jag hävda, varje miligram spelar roll! Ju förr man köper en gramvåg, desto bättre. Med en sådan kan man bilda sig en rättvis uppfattning om vad ens utrustning faktiskt väger. Tro mig, vid anmarscher på 20 km till fots eller cykel så vill man banta packningen. Iofs, jag borde kanske själv banta när jag tänker efter... men det är enklare att ta med sig mindre eller lättare utrustning!

Sen så menade jag inte att man ska göra standplats med repet, utan att tänka över användandet av en slinga för att sätta fast sig i standplatsen med. Kan vara farligt, speciellt om man använder dyneema/spectra och tar mer tid vid fjällturer. Dubbelt halvslag i en skruvkarbin fäst i standplatsen är snabbt, dynamiskt, justerbart och krångelfritt. Om förstehen behöver allt rep som finns, kan man ju antingen klättra med en bit eller byta till en slinga. Vid multipla firningar ska man såklart ha en slinga för att sätta fast sig i standplatser.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.