Myter om klättring

Back on topic (typ) så misstänker jag ibland att Mezzner är en myt.

Denna myt kan jag dock personligen dementera. Jag har nämligen personligen fått mycket (o?)smickrande kommantarer av nämnd person angående min synnerligen eleganta bestigning av pelaren på simonsberget helgen innan tunabergsträffen! (Jag tror det var helgen innan i alla fall...)
 
Personligen har jag strumpor i klätterskorna. Inte raggsockar... men tunna herrstrumpor. De gör ingen direkt skillnad för passformen, i den mån de blir mer trångt så är de samtidigt lite skydd mot ev sömmar osv i skorna. Så jag tycker inte det påverkar valet av storlek på skorna.
Men framförallt håller sig skorna fräscha, och jag får lite mindre skrapsår på fotlederna. Men det är naturligtvis ett allvarligt stilbrott.

Samma här. Håller med om att det känns fräschare men framför allt är det extremt mycket skönare än att klättra barfota tycker jag, och väljer man ett par tunna strumpor är ju glidningen minimal.
 
Denna myt kan jag dock personligen dementera. Jag har nämligen personligen fått mycket (o?)smickrande kommantarer av nämnd person angående min synnerligen eleganta bestigning av pelaren på simonsberget helgen innan tunabergsträffen! (Jag tror det var helgen innan i alla fall...)

Jo jag har förvisso både träffat och klättrat med en person som påstår sig vara Mezzner, men det behöver inte betyda något.
 
Det där upplever jag som ett problem. Jag har märkt att alla som beter sig illa, eller klättrar som en klantskalle tenderar att uppge att de skulle vara Mezzner. Ni ska inte tro dem!
Jag har en kompis, vi kan kalla honom Bimmler, han har upplevt samma sak.

Tyvärr har det också varit så att det skrivits korkade saker här på utsidan, när det i själva verket varit nån som hackat mitt konto! Och en gång när jag försökte scamma en bank, så var det ju i själva verket så att Gottfrid Svartholm Warg fjärrstyrde min dator. Jag laddade ju därför ner en otillåten film istället, vilket jag absolut inte anser mig vara ansvarig till. Tvärtom, är jag mycket oansvarig.

Jag måste dock begära att vi släpper min person, och återgår till ämnet.
 
Microsprickor kanske mer påverkar livslängden och korrosionsmotstånd än ett dragtest omedelbart efter skadan. Jag fick på en kurs höra att en klättrare lagt sin karbin bland svettiga kläder och att den därför oxiderat så mycket att den tappat hållfasthet. Hade problem med att tro på detta då en sådan oxidation torde vara iögonfallande. Dock skulle jag kunna tänka mig att sprintar och fjädrar påverkats om de någonsi tillverkats i oxidationskänsligt material.
 
Det finns ju olika typer av korrosion, och mekanismer för hur detta påverkar hållfastheten. Det finns också många lättmetallegeringar - men ganska få som används i någorlunda moderna karbiner.

Jag känner inte till någon korrosion som jag tycker skulle kunna vara aktuell på det sättet du beskriver. Särskilt allvarligt vore troligen om man skulle kunna få en korrosion som så att säga extraherade vissa av legeringsämnena, eller på annat sätt förändrade strukturen utan att det egentligen syntes tydligt på ytan av materialet.
Sån korrosion finns för andra material, men jag är mycket skeptisk till att det skulle kunna vara ett problem i karbiner.

Det finns anledning att vara rädd om sin utrustning. Det finns sätt att skada den på så att det är livsfarligt (Exempel: batterisyra på rep).
Men exemplen är ganska få, och troligen inte ett problem för den som är lite rädd om grejerna.

Jag är definitivt av tron att den största risken när man klättrar i själva verket är man själv. Inte för att man vågar satsa så hårt och göra djärva move, där har man "tyvärr" ofta diverse spärrar, utan för att man i vissa lägen under en klättring (särskilt multipitch) inte får fcuka up!! Det är inte OK att göra vissa misstag, som oftast beror på att man är disträ, eller måste anpassa situationen till omständigheter som man inte är inövad på, och detta i ett läge då man redan har fokus på ett antal saker och inte riktigt klarar att tänka fullt ut på allt samtidigt. I mer än 9 fall av 10 så kommer man undan dessa misstag genom att inte falla, inte belasta stand, inte träffa kompisen med termosen 60 m nedanför eller vad det nu är. Men ibland så har de små missarna betydelse, och då hjälper det inte att karbinerna håller fast de är slitna. Det gör ju inget att de är slitna heller, när man landat i backen innan man sträckt repet.

Men ändå verkar den ständigt återkommande oron vara att det finns mystiska fel i materialet. Är det i själva verket en myt? Eller tänker vi bara hellre på det som inte är vår egen del i risken så att säga?
 
En riktigt envis myt är att man inte har någon fördel av att vara lång.

Tja! Huruvida det är en myt eller faktiskt sant kan diskuteras. Flera av världens bästa klättrare genom tiderna har inte varit särskilt långa. Visst finns det här och var rena räckviddsproblem där naturligtvis längd är en fördel, men jag tror (inget vetenskapligt) att längre personer har större problem med rätt balans, viktfördelning och koordination än vad kortväxta har vilket totalt sett mer än väl överväger fördelen med att vara lång.
 
Du är kort, va?

Självklart har du rätt, anledningen till att den övervägande majoriteten av riktigt duktiga klättrare är korta är naturligtvis att alla långa helt enkelt avstår från att göra hårdare leder eftersom det känns som lite fusk!
 
En riktigt envis myt är att man inte har någon fördel av att vara lång.

Håller med! Speciellt påtagligt är detta inomhus, där greppen är satta med ett visst avstånd, och det finns INGET däremellan. På en riktig klippa kan det finnas någon liten struktur som man kan sätta foten på eller nyttja för balans. Inomhusväggar är binära, antingen finns det något, eller så finns det inte.

Sedan är väl en seglivad myt att förmågan att bestiga höga berg är kopplad till hur vältränad man är.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.